Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Mange tradere som har brent seg der nå vil jeg tro

1 Like

Hei. Har et spørsmål kanskje noen her inne kan svare på. Hvordan får man enklest mulig aksjekurser importert til et excel-dokument? Og vil det være mulig at de automatisk er synkronisert og oppdateres? På forhånd takk for hjelp :slight_smile:

Du kan få det inn i Google Docs se eksempel

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Z7ngKiya8262jKw72ujWtxJCKfHxbHtbb2ZTQPmzRF8/htmlview?pli=1

Det er visst også mulig i Excel via Yahoo

1 Like

Noen inne i Nordic semiconductor? evt gi tips om selvskap man burde eie for å ta en posisjon i “internett of things”. Vil lese meg litt opp på det :slight_smile:

S for smertefull september, Stillfront og Seamless…

Dette er gode eksempler på at det er farlig å hoppe inn i selskaper man ikke har gode nok forhåndskunnskaper om. September har skumma vekk 1/5 fra avkastningen min så langt i 2016. Kunne unngått dette med enkle tiltak.

2 Likes

Jeg vet ikke hvor fundamental nedgangen i seamless / stillfront faktisk er. Nedgangen/ oppgangen er muligens innenfor normal trading range.

1 Like

Og hvilke enkle tiltak tenker du på?
Ikke investere i disse to eller SL eller noe annet?

Noe jeg ofte gjør hvis jeg tar feil er å selge 50% tidlig. Så får tiden vise om jeg på lengre sikt vil få rett om aksjen selv om jeg tok feil på kort sikt.

1 Like

Det enkleste tiltaket er å snitte ned :slight_smile:

Stillfront er største minuset i porteføljen -7.8% nå. Men jeg er ikke så bekymret for det på sikt når jeg ser hvordan den er priset.

Det er også ganske volatile aksjer begge to, kan gå titalls prosent på en god dag.

Vanligvis er september og litt inn i oktober tid for posisjonering, så kan man høste fruktene gjennom høst, vinter og frem mot våren… (såfremt det ikke blir en stor krise i øknomien / aksjemarkedet, men det er ikke mitt hovedscenario)

Jeg gikk på en kjempesmell i Natto fordi jeg kjøpte på topp innenfor trading-rangen. Hvis volatiliteten er stor må man selv som en langsiktig investor tenke som en trader og prøve å unngå toppene.

5 Likes

Gikk inn i september med å vite at det er en historisk dårlig måned, samtidig som jeg eide en del aksjer. Feil no. 1.
Kjøpte akkurat litt for mye aksjer i første omgang. Burde heller gått inn med en mindre pott og økt etter hvert. Feil no. 2.

Jeg har også tenkt på det @holmes er innom over. Siden september er historisk dårlig betyr det at disse posisjonene kan bli gode på lengre sikt. Når det går dårligere er det lett å bli utålmodig.

@Christian har også et veldig godt poeng.

3 Likes

Gikk inn i et par nye aksjer i Sept, de har foreløpig 7% og 10% opp. så bare negativt er ikke sept.

KIT og SB har også hatt en OK september :slight_smile:

3 Likes

Ikke glem funcom :wink:

30% opp den også.

1 Like

1 september var kursen i Funcom på 1.27

1 Like

Se på kjedelige Orkla da, for en deilig graf og avkastning siste årene + jevnt med utbytte. Ikke en direkte utsatt bransje heller for makroøkonomiske variasjoner.

3 Likes

Du har helt rett, tenkte august for funcom sin del.

1 Like

Min erfaring er at det å ta tapet når man ser negative tegn i selskapet og grunnen til at man investerte ikke lenger er gyldig er veldig lurt, men å ta tapet på grunn av kjedsomhet er dumt, evt kan det være lurt dersom du fortsetter å følge med og tar en ny inngang enten når den har falt enda mer eller ved brudd opp/nyhet osv

5 Likes

En annen ting er hvordan man vekter de forskjellige posisjonene, -8% på 12% av porteføljen blir nettobidrag -0.96% på hele porteføljen for å ta Stillfront eksempelet. Det er helt klart lurt å begynne smått og snitte seg inn litt etter litt, opp eller ned avhengig av situasjonen og stil, jeg prøver å kjøpe i bølgedalene, men ender ofte opp med å kjøpe på vei ned (det er vanskelig å spå bunnen), mens andre er mer komfortable med å kjøpe på vei oppover. Det er en del psykologi rundt dette og det gjelder å matche stil med det som passer din egen personlighet.

3 Likes

IDEX opp 1.55% og Funcom opp 0.78%. En grei fin dag for meg personlig :slight_smile: