Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Eg har lenge brukt Skbn, sammen med ett par andre, Skbn bruker eg ikke lenger

1 Like

Trodde Nordnet hadde det, sjekk minkonto og portefølje oversikt noe. Er ikke forran Pcen :slight_smile:

Når en flytter aksjene, må en da betale skatt på like linje som ved realisasjon?

Nei, en kan overføre aksjer mellom vps-kontoer uten at dette utløser skatt.

Man kan også overføre aksjer til samboer eller barn uten at det utløser skatt har jeg fått beskjed om fra nordnet.

(Jeg lurer på å gi nano-aksjer i julegave til samboeren, haha.)

1 Like

Supert, takk skal du ha! :smile:

Mulig det skal bli årets julepresang til kona? ha ha ha

Ingen skatt, og det er lett å gjøre, din nye bank ordner alt for deg og aksjene flyttes.
Flyttingen tar noen dager før dei blir Reg på ny vps
Ingen skatt, da det ikke blir realisert noe, verken tap eller gevinst.
PS : dobbeltsjekk gjerne det eg har sier, med din bank eller andre

1 Like

Om det utløser skatt, så betyr det ikke all verden, eneste er at en evt gjerne ville gått glipp av skjermingsfradrag hvis en har aksjene så lenge?
Prøver å sette meg inn i sidene til Nordnet nå, regner med å få gjort ting i dag.
Vil bare sørge for å få alt riktig med en gang.
Så kan jeg også poste slik fin porteføljeoversikt :smile:

2 Likes

Interessant for oss:

De 16 bolag som noterats från januari 2014 fram till den 5 oktober i
år har gett aktieägarna en genomsnittlig avkastning på 46 procent,
inklusive eventuella utdelningar.

I jämförelse med börsen som helhet är det en ganska spektakulär utveckling.

Investerare som under samma tidpunkter valt att placera pengar i
indexet OMXSGI, som inkluderar samtliga aktier på Stockholms-börsens
huvudlista inklusive eventuella utdelningar, har under samma period fått
en genomsnittlig avkastning på 6 procent.

2 Likes

Ah, den følelsen når kaffe koppen kvelver og alle papirene på kontorpulten er full i kaffi…la gå, blir en ny runde med printing da…

4 Likes

Kanskje dumt spørsmål, men lurer på noe med tanke på at jeg fortsatt er student.

Regnes aksjegevinst som inntekt selv om beløpet ikke er realisert? La oss si jeg handlet for 50 000, så står det i 75 000 innen nyttår. Er dette 25 000 i inntekt, eller 0 frem til jeg realiserer gevinsten?

Grunnen til at jeg lurer er at det finnes en inntektsgrense som hindrer meg i å tjene mer enn 170 000, og jeg mister stipend når jeg overskrider… Lurer da på om jeg burde sitte lengre i noen posisjoner.

Ikke inntekt, men innehavet ditt er formue. (Såvidt jeg har forstått. :slight_smile: )

2 Likes

Jeg tror det er kun realiserte gevinster som regnes.

Kun realisert ja. Portefølje går som formue

Takker for svar

Kan snart ta igjen Iox 50 øre lavere enn utgangen i sommer

1 Like

Hele familien har vært på Børning2, kjekk film, VG ga den terningkast 4, vi synes den fortjener minst en god femmer :grinning:

2 Likes

Var å så den 8.okt selv, helt enig med deg, digget den :smile: :oncoming_taxi:

2 Likes

Kommer ikke over hvor fantastisk wallstreetbets er:

Jabbadabbadu, hadde noe qec rundt 1,25 men solgte ut ca i null da eg ikke gadd å vente noe lenger, ett av flere eksempler på at min utolmodighet straffet seg.
Tror eg har nevnt den flere ganger som en spennende aksje, godt det er mangen som sikkert har gjort det bra der

2 Likes

Tolmodighet er en dyd…
Har nå vært tolmodig i Axa, Nano, PCIB, Next… vært med på nedturer men bare sittet stille, det gjør jeg også i Hugo, selvsagt irriterende å ikke ha solgt på vei opp før nedturer, men tolmodighet kan lønne seg…
Lykke til Kronn :grinning:

3 Likes