Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Er så mye krakkprat rundt omkring. Dette går veien, penger er gratis!

Jeg tror det kommer renn av leiligheter, MANGe som har MYE lån for å ha råd til hytt nr 2 og ikke minst utleie leilighet 2 eller 3.

Når først den bomba går av blir det mye hytter og leiligheter ledig, Jeg kutter iallefall ut gearing, betaler ned litt gjeld og øker buffer.

2 Likes

Da kan vi plukke billige eiendommer :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

Hvor høyt har dere egentlig tenkt at renten skal? Må nok en vesentlig bump til før vi ser et ras av billige leiligheter.

1 Like

Godt spørsmål. Hvor øangt skal renta og på hvor lang sikt?

Mange vil slite med en normal rente som er mellom 4-6%. ( dvs en normal rente i historisk sammenheng er 4-6%).

Det er faktisk det som er så skremmende. Leste en artikkel at problemer vil komme allerede med en rente som øker 1-1,5% fra dagens nivå.

1 Like

et hopp fra 2 til 4% vil si 4300kr pr mnd på et 4M lån over 30 år.
belåningsgrad idag skal ikke overstige 5x lønn, så da har man vel utbetalt rundt 50k pr måned. Så da vil låneutgiftene utgjøre 38ish % av lønnen. Blir knagert, men burde strengt tatt gå for de fleste.
Dette er jo med de nye lovene, vil såklart være noen med høyere belåningsgrad også, men har man betalt ned endel gjeld er nok bankene behjelpelig med å redusere kostadene med refninansiering og evt lenger lånetid.

1 Like

Husk at bompenger i de store byene har explodert også.

Flere familier har fått 20k-25k ekstra regning pr bil fra 01.01.2019.

Mange har også billån, så er ikke bare boliglån som slår inn.

Det er sant, tror det blir vesentlig flere billige biler enn det blir billige hus, om renten begynner å stige :slight_smile:
Mange fullbelånte Tesla model X’er som skal selges da :stuck_out_tongue:

Er vel overskuddsprosjekt med utleie med 5% rente også?

Er vel heller ikke noe «normal» rente

2 Likes

Ikke om leie inntektene er med å finansiere forbruket ditt.,

Hvis du tjener penger på utleie, men mindre enn før, så er det vel liten grunn til panikk salg i sterkt fallende marked?

2 Likes

Ikke om totalforbruket ditt går ca i null nå fordi du har leie inntekter. Så stiger ALLE rentene dine. Så går totalforbruket ditt i minus.

Hvis du bruker 50k i mnd, hvor 10k kommer fra leie etter renteutgifter og renten går opp så du bare får 2k, så blir det jo bare verre hvis du selger? :thinking:

Mulig man kan selge for så å leve av kapitalen, men det er vel ikke spesielt vanlig blant eiendomsinvestorer skulle jeg tro.

1 Like

Hvis du kan selge og få høyere avkastning i andre aktivaklasser gjør du vel det, det kan sette i gang en negativ spiral som gjør at prisene synker og da blir den reelle avkastningen negativ, og med tanke på at dette gjerne er en høyt gearet investering kan det bli et ganske stort prisfall, men det krever også at andre etterspørsels faktorer er svake f.eks lav befolkningsvekst, lav lønnsvekst etc

Jeg tror du undervurderer hvor MYE gjeld mange har. Boliglån, hyttelån, billån, huslån, Ferie i london lån, VM finale lån.

Renehevning på 1-2% vil merkes drastisk i økonomien.
Husk også at det finnes veldig mange lånetakere som ALDRI har opplevd renteoppgang.

2 Likes

Tror det er et viktig poeng ja. For mange har faktisk aldri opplevd renteheving, er vel gjeldende for de som har tatt opp lån innenfor de siste 7-8 år ca… Mange av disse er fort småbarnsforeldre, så kan nok bli stygt/trangt for mange. Renteheving i Norge vil dog komme gradvis. Får håpe at folk tilpasser seg litt og litt i tråd med forventninger og faktisk rentepolitikk.

2 Likes

Sist renten ble hevet var faktisk i 2009. Men da ble den hevet marginalt og renten var såpass mye ned at vi kan si en skikkelig rentehevning ikke har skjedd siden 2008. Dvs 10år.

DET Er lenge.

image

Det er såpass ja, det er lenge!

Yep!, jeg husker bare oppgangen vi hadde 2007-2008, når det gikk fra 1,99 til 6% ca.

Det var dramatiske tider.

1 Like