Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Dette kan jo løses med å gi folk jobber i leirene.
Mat skal lages, unger skal skoleres, ting skal repareres og vedlikeholdes osv.
Det er godt mulig det er en utopi, men at en variant av dette vil kunne la seg gjennomføre er nok mulig.
Så er jo et av spørsmålene hvor lenge skal folk være der?
Jo bedre standard det er på en slik plass, og jo mer meningsfylt en hverdag vil kunne være der, jo enklere vil det være for folk på flukt fra krig å kunne ha det bra der over en lengre periode.
Men det kan godt være at på et tidspunkt så må noen integreres i andre land midlertidig, kanskje også noen permanent.

Som dere andre her så tenker jeg bare høyt her,verken jeg eller andre har vel fasiten.
Jeg vil dog tro at en sånn ordning med at alle flyktninger/asylsøkere blir sendt til en trygg leir og ikke rett til den økonomiske honningkrukka som Europa (og kanskje særlig Norden og Norge) er, så vil det fjerne mye av problemet med rene lykkejegere og også menneskesmuglingen som pågår nå.
Dette er komplekse temaer, men jeg vil tro at det presser seg fram et større og større behov for å diskutere større endringer i hvordan dette løses i dag.
Det kan se ut som mange mennesker i Europa ( velgere) vil ha endringer, ref økningen i støtte/stemmer til innvandringskritiske høyrepartier rundt om.
Anyway, mine tanker rundt morraskaffen her i det varme, vakre nord :slight_smile:

Lever i denne troen :blush:

Edit: dere som er for å åpne opp invandring burde se denne :wink:

4 Likes

Budskapet som kommer så veldig godt og genialt fram i videoen er vel noe “ett parti” har forsøkt å formidle ( eller rope fra hustakene) i Norge siden 70-80-tallet? :wink:
det positive sett med norske øyne er jo at andre, såkalt stuerene partier som Ap og co, faktisk implementerer i sin politikk mye av det som Hagen og co ble latterliggjort, hatet for, eggkastet på, drapstruet for osv for etpar tiår siden. :thinking:
Ikke at det partiet har rett i alt, langt derfra, men mye rett har historien så langt gitt de.
Hvor mye rett vil de ha om 20,30,50 år?

2 Likes

Det finnes en fullverson av den på youtube , men tenkte at ingen gadd å se så lenge for å se poenget :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Norsk politikk handler i stor grad om å stemme for de samme tiltakene på dagtid, møtes i debatter på kveldstid der de angriper hverandre for å være på bærtur, før de igjen dagen etterpå vedtar felles politikk.

Jeg jobber innenfor partipolitikken, og var med litt for å hjelpe til med planleggingen av skolevalgdebattene i fjor. Der hadde AP og Høyre felles forslag til tiltak for å skape en distanse mellom hverandre, ettersom som de selv sa: vi er jo kanskje de 2 politiske partiene som er mest enige her i rommet.
Så da måtte det planlegges tiltak for at de skulle fremstå som motpoler i debatten.

Slik skapes det en polarisert debatt, ved at man læres opp til at man må tegne opp skillelinjer imellom partiene som ikke finnes. Dette fører da til at selv de tingene som partiene er enige om klarer de ikke vedta, fordi man “pakker det inn” i noe som er uspiselig for den andre parten.
Ref. tiggeforbudet for litt tid tilbake, der det var flertall for et tiggeforbud helt til regjeringen la til en formulering som hintet til at det kunne bli straffbart å hjelpe tiggere med f.eks å gi de et teppe.
Da mistet regjeringen flertallet, og tegnet opp en politisk skillelinje som i realiteten ikke fantes.

Sånn, da var kvota på å diskutere jobb på Internett en gang hvert 3. år brukt opp for denne 3-års perioden, takk for meg.

3 Likes

De melder 34 grader i stavanger nå?
38 land har slått varmerekord til nå i år.
#doomsdayprepper

1 Like

Ifjor hadde vi regn rekord. Dog ikke meldt 34grader i stavanger. er ca 20-25grader her.

Tror endel svenske politikere forsvinner ut av politikken for godt ved neste valg. Polen har jo fått MYE kritikk fra den etablerte “korrektheten” i sverige for streng innvandringspolitikk.

At dette propagandastøtet fra Polen har virket over all forventning er det vel ingen tvil om ( skal sies Polen har støttet mange Europeiske land ved skogbranner). Men utalelser som " vi hjelper det svenske folk ikke uansvarlige svenske politikere gjør nok ting ikke lettere mot neste valg!

1 Like

Meldt på fredag

Så mye fortalt ved å si så lite.
Fantastisk genialt.

1 Like

Innsyn i livet som småbarnsfar:

Avkommet slutter med bleie, og det går sånn passe. I sta tisset h_n ut over seg selv og gulvet og tråkket det rundt i hele stua på få sekunder. Jeg puttet h_n i dusjen mens jeg tørket opp og vasket, og da jeg var tilbake på badet hadde h_n stappet en klut i sluket og laget svømmebasseng av hele badet og lå og tok liksom-svømmetak :roll_eyes::roll_eyes:

7 Likes

Blir verre. Gled deg til de driter i buksa. og ikke gir beskjed før 20min etterpå.

7 Likes

Det positive er at ting ikke blir bedre , det blir bare andre problemer :wink: :stuck_out_tongue:

3 Likes

Fantastisk… har gledet meg over bilsyke barn i sommer. Oppkastlukten setter seg godt i bilseter :joy: spesielt når man kommer tilbake etter at bilen har stått i solen…

4 Likes

Nettopp avsluttet tidenes beste ferie sammen med min datter :grin: tror ikke jeg har kost meg så mye noen gang på en ferie. Gleder meg alt til neste ferie jeg. Det har vært en glede hver dag siden hun kom til verden, men de siste 10 dager har vært helt utrolige :grin: så mange flotte å morsomme minner.
Satte jenta til å holde roret på en 30+ fot båt i ferien. Hun sto der så stolt å fornøyd å holdt totalt kontroll på å ikke kræsje å lakse mærene, holmene og andre båter. Totalt kontroll hadde hun på det. Men kan hende andre mennesker på sjøen eller på land syntes det såg litt rart ut der båten kom kjørende i sikk sakk :joy:
-uæææ nå krasjer vi (hardt babord) - uæææ nå krasjer vi (hardt styrbord) -uæææ nå krasjer vi (hardt babord) :sweat_smile: fylte 3 i mars å kan nå å styre en båt. Kjøre traktor på 200hk(greit stor traktor) å kjøre bil. Må ha litt hjelp med pedaler så klart da :stuck_out_tongue:

12 Likes

Småbarnsforeldresutring/galgenhumorsmåprat ja. Den joiner jeg:

Sønnen min, på snart 4, sovna ikke før kl 2330 i går kveld. Våkna kl 0700. Jeg kødder ikke, kisen brølte, skreik, sparka og slo fra vi våkna til vi gikk ut døra. Jeg zen´a den helt fint og tok alt med et smil. Sto og lagde matpakke mens gutten febrilsk prøvde å slå meg i balla. Takk gud for sommerbarnehage! haha!

6 Likes

Høres ut som du trenger litt kustus på den kidden der ass. uten barnehage hadde jeg daua litt jeg også :smiley:

1 Like

hehe. Det kan høres sånn ut. Han er som oftest snill og grei, men har arvet temperamentet til faren sin.

Vi har vanligvis suksess med å totalt overse brøl og sint kommunikasjon. Han har begynt å korrigere sitt eget lynne når han prater. Blir nok folk til slutt :slight_smile:

Edit: ja, Freud! Jeg hadde mista grepet uten barnehage!

1 Like

Er det noen som vet om noen vannvifter eller lignende å anbefale? Ting man kan sette opp som kjøler ned ett lite området i noen timer, gjerne som man fyller med is eller fryseelementer? Med link til hvor det eventuelt kan kjøpes?

Har smeltet i leilighet i Oslo i sommer (når jeg er hjemme) og trenger å kjøpe ett eller annet som kan gjøre det mer komfortabelt med kveldsjobbing… spesielt siden borettslaget ikke svarer på spørsmål om retningslinjer for installasjon av aircondition anlegg. De har tatt sommerferie tydeligvis :slight_smile:

Bare å søke på mobil aircondition. Så dukker det et hav av valg :blush: