Er det noen her som har gått til verks å fått installert litt saker i hjemmet som gjør det mer smart?
Selv bor jeg i en 80 kvm leilighet, og jeg er litt fristet til å gå til innkjøp av enkelte ting, men samtidig ser jeg at mye av det ikke er nødvendig i det hele tatt - og jeg sliter nesten med å forsvare hele investeringen
Dette er hva jeg vurderer:
- Bytte ut alle lyspærer med mulighet for dimming og valg av farge
- Installere sensorer i ulike rom, for styring av blant annet lys.
- Bytte ut termostatene for vannbåren gulvvarme, spørsmålet er om det i det hele tatt er lønnsomt å skru av dette på dagtid, for så å sette på oppvarming igjen 1-2 timer før jeg kommer hjem (?).
- Kan ellers bytte ut motor til solskjermingen, men denne bruker jeg aldri. Overvåkning av åpning/lukking av inngangsdøren ser jeg heller ikke behov for.
Smarte stikkontakter ser jeg ikke helt bruksområde til, foruten om kanskje om jeg hadde hatt en radio på badet som skrudde seg på når f.eks sensor i gangen ble aktivert. Alle andre artikler krever jo en aktiv handling, f.eks så har jeg Sonos, men om strømmen går på må jeg jo uansett sette på musikken. Samme gjelder for øvrig TV, kaffemaskin osv - jeg må gjøre en aktiv handling etter at strømmen er skrudd på.
Er det noen som har tips eller forslag til bruksområde for ulike ting, eller har andre innspill, forslag eller kommentarer, så tar jeg dette i mot med et stort takk