Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Smarthus - anbefalte løsninger?

Mener du at sentralstøvsuger er bedre enn robotstøvsuger + sentralstøvsuger ?

1 Like

Hadde jeg tatt noe å hadde det blitt xcomfort. Men jeg har i huset mitt sånn hvite manuelle brytere osv. Funker helt knall og aldri noe kuk med de :joy:

4 Likes

Ja. Sentralstøvsuger fjerner støvet, det som ikke ender opp i tanken og filteret forsvinner ut av huset. Borte vekk😊

2 Likes

Det avhenger vel av hvor ofte du bruker sentralen:)

1 Like

Har en NEATO Botvac Connected. Sjekka den nylig og prisen var satt ned med 300 kr. Løp og kjøp :wink:

1 Like

Jeg bygger hus og etter MYE research så installerer vi z-wave enheter i hele huset. Fibaro switcher bak alle lysbrytere og dimmere. Aeotec sensorer i alle rom og samtlige styrt av en hub jeg ikke har helt landet på enda. Det blir enten samsung smartthings eller futurehome.

5 Likes

Eller jeg hadde faktisk ikke tatt xcomfort. Jeg hadde lagt opp knx anlegg. Rett og slett fordi å bytte batterier på alskens drit er rett og slett hat

2 Likes

Ikke kjøp samsung… de er elendige på sikkerhetsoppdateringer.

1 Like

Jeg vil si at det kommer litt an på om du ønsker en ferdig løsning, eller om du ønsker å trikse og mikse og få til ting selv. Personlig kjører jeg OpenHab 2 på en RaspberryPi 3 med en Z-stick (for Z-wave støtte) samt at jeg har både Philips Hue og Ikea Trådfri pærer. Fordelen med Ikea Trådfri er at du kan få lyskontroll for en slik og en ingenting, og pærene nå også fungerer med Philips Hue sin hub. OpenHab har en ganske bratt læringskurve, men er samtidig utrolig kraftig og du kan få til det meste om du gidder å lese deg opp litt. Har også ett utrolig bra community som støtter hvis man lurer på noe. Inngangen her er rimelig, softwaren er gratis og en Pi koster 400,- z-stick er vel rundt 500,- så er du i gang. Alternativet er hubber som for eksempel SmartThings eller Futurehome som er litt mer plug and play enn OpenHab. Anbefaler som nevnt over her hjemmeautomasjon.no som en fin kilde for mer info og ett bra fagmiljø :slight_smile:
TJ

6 Likes

Har selv sentralstøvsuger og det er kjempebra. Er litt old school på noen ting og for meg blir robot støvsuger/gressklipper for mye av det gode… Litt manual labor er bra for kropp og sjel. Jeg måker, klipper og støvsuger med egen kropp!

5 Likes

Har faktisk opplegg for sentralstøvsuger, jeg har bare ikke kjøpt selve maskineriet enda, hehe.

Har vannbåren gulvvarme fra Uponor, og deres termostater og app appellerte ikke veldig til meg, så jeg spurte dem hvordan termostat fra annen leverandør (fungerer med Apple Homekit) ville fungert med deres system, fikk følgende svar:
Nå skal ikke jeg uttale meg hva andre produsenters romtermostater kan gjøre men jeg tror du får ett styringsproblem og masse tull, men det aller viktigste er vel at hvis du blander endre produsenter inn i vår styrings automatikk så går all garanti rett ut vinduet. Når man invisterer så mye penger så regner jeg med at man ønsker å ha garantien i behold.

2 Likes

Jobbet i et par år med å utvikle/designe en smarthjemsplatform kalt Link (http://link.hafslund.no) - bruker det selv til å styre panelovner i hele huset med nattsenking osv og måle strømforbruk i sanntid på diverse hvitevarer. Vi fikk det ikke til å fly helt kommersielt men løsningen er solid :smile::+1:

6 Likes

Hadde de Operasjon Dagsverk dag eller?
Men de er desverre ikke alene om å ikke ha støtte for andre systemer. Har lyst på et par Mill ovner men så lenge de bare støtter sin egen app er det helt uaktuelt.

1 Like

Har du vurdert varmepumpe?

Jeg har min plassert på kjøkken (ikke optimalt mtp klima/fett osv) og har omtrent samme temperatur på kjøkken og stue hvor den delen lengst borte er 12 meter fra varmepumpa. Varmer hele etasjen unntatt badet, den trekke bare noen få hundre watt, når den går.

Jeg har enda ikke lagt inn styring, senker manuelt en grad på kvelden, hever igjen på ettermiddag/tidlig kveld, kanskje jeg øker til 2 grader.

Blir aldri noe annet enn varmepumpe hos meg, hvis jeg ikke bygger nytt med vannbåren varme, borehull osv.

1 Like

Spørsmålet mitt er hva du ønsker? De fleste forslagene her er enkeltkomponenter som kan styres via app.

Jeg ser en hel del “billige” løsninger, som kan være artig leketøy, men ingen fullgode systemer.

KNX blir nevnt, og knx skal man ikke tulle med. Her snakker man et godt system, som åpner for mange muligheter, med ulike komponenter fra ulike leverandører. Negative med KNX er brukergrensesnittet, samt man må trekke dobbelt med kabler.

Du skriver ikke stort om dette gjelder nybygg, rehabilitering eller bare ønsket om å oppgradere dagens hus til smarthus.

xComfort, er et trådløst system noe som en over her påpeker. Man må da bytte batteri på bryterne og temperaturinngangene ca hvert 5-7år. Brukergrensesnittet til xComfort er overlegen, og er endringsvennlig for hvermannsen.

1 Like

Godt spørsmål :slight_smile:

Jeg ønsker egentlig noe sømløst hvor alt helst kan styres fra samme app - slik at jeg slipper å forholde meg til flere forskjellig - samtidig som jeg har et system hvor nye “dingser” fortløpende kan legges til og støtter dette systemet. I tillegg er jeg litt bekymret for å kjøpe noe som plutselig ikke er kompatibelt med et nytt must-have system…

1 Like

Ja :slight_smile: Men fant ut at vi beholder panelovnene en stund til - litt også for å kunne teste systemet jeg lagde på jobb. Tror heller ikke det er så mye å spare på å kjøpe varmepumpe da de som regel må byttes etterhvert og ha jevnlig service. Var ihvertfall det jeg hørte på et foredrag om varmepumper for noen år tilbake. Synes varme fra varmepumpe er bra, men skulle helst hatt vannbåren gulvvarme + balansert ventilasjon i hele huset, hadde det i den forrige leiligheten vår. Når lottokupongen slår inn kanskje :wink:

3 Likes

Det finnes standarder (Z-Wave/Zigbee) men ofte har produsentene lagd sin egen proprietære vri på protokollene så ingenting kan fungere med hverandre. Apple HomeKit er kanskje det jeg har mest tro på fremover for de som ikke har lyst til å mekke/debugge så mye selv :wink: Husk også på WAF (Wife Acceptancy Factor) - selv om du synes det er kult at det blinker i lysene i stua når man trekker ned i kjelleren er det ikke sikkert resten av familien synes det :slight_smile:

4 Likes

Haha, WAF må være noe av det bedre jeg har hørt i det siste :joy:

Har sett litt nærmere på saker som fungerer med Apple Homekit, og det er kanskje det som frister mest for en som meg som ikke er noe Reodor Felgen type.

2 Likes

Kan nevnes at Amazon valgte å gå for ZigBee for Amazon Echo Plus, som har en innebygd HUB. Dette var overraskende for mange som mener Z-Wave er den beste standarden. Google og Samsung backer også en nyere standard som heter Thread, som baserer seg på eksisterende standarder, nemlig Zigbee, 6LoWPAN, WLAN og Bluetooth. Thread er IPv6-basert, noe som innebærer at alle “dingsene” i Thread-nettverket vil få sin egen IP-adresse, og det gjør også at det ikke tas i bruk nye protokoller. Thread gjør i stedet nettverkets infrastruktur tilgjengelig med basis i en annen applikasjon, noe som gjør at andre standarder kan kommunisere med hverandre. Utviklere kan programmere systemet sitt slik at det sender data til en spesifikk adresse, uten at det behøver å vite hvilke underliggende kommunikasjonsprotokoller eller hvilken underliggende teknologi som er tatt i bruk. Hvis en enhet ikke har en IPv6-kompatibel adresse, oversetter Thread kommunikasjonen, på samme måte som en router. Thread er et resultat av at Google (Nest), Samsung og ARM med flere, ønsket en nettverksprotokoll som kunne takle IoT i tiden som kommer.

Rekkevidden på Z-Wave er 30 meter, mens Zigbee og Thread har en rekkevidde på 10 meter. Zigbee og Thread er imidlertid raskere enn Z-wave, og Zigbee har støtte for opptil 65000 noder (enheter), Z-Wave 232 og Thread 250-300. Zigbee er også billigere, både i drift og i innkjøp. Markedsmessig er imidlertid Z-Wave langt mer utbredt og har bedre kompabilitet blant de forskjellige enhetene.

I januar 2017 ble det sendt ut en pressemelding hvor det framkommer at Thread og ZigBee samarbeider om å inkludere Zigbee’s språk dotdot over Thread-nettverk.

3 Likes