Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Smarthus - anbefalte løsninger?

Jeg står i implementeringsfasen i nytt hus, og slik jeg har forstått vil veldig mange av de populære enhetene på markedet i Norge nå støtte de fleste protokoller. Jeg vet at i allefall RPI, Futurehome og Samsung ST vil kunne utvides for å støtte protokoller utover z-wave.

Når det er sagt så betyr jo egentlig ikke rekkevidden på Z-wave så mye da enhetene jobber i et Mesh nettverk, dvs at alle enhetene både sender og mottar signaler, og utvider rekkevidden dynamisk etter som du legger til nye enheter.

3 Likes

Beklager bare gå inn på et av poengene her, men er rimelig sikker holdbarhetene på de fleste varmepumper er ganske bra.
Selvsagt er enklere konstruksjoner enda mer holdbare da!
Det jeg liker med varmepumper er at vi kan både kjøle og varme, samt veldig raskt og enkelt får nøyaktig den temperaturen du ønsker. Av og til når er varmt ute ønsker man å kjøle ned, mer enn bare det å slå av vil gjøre. Eller som meg, når jeg gjør husarbeid skrur jeg på cool for å ikke å “gå varm”, :joy:

1 Like

Hehe, ja.

Når vi er inne på temaet, så skjønner jeg ikke hvorfor det enda bygges moderne hus/leiligheter uten varmepumpe eller bussystem for styring av lys, ventilasjon og varme.

Eller, det var løgn. Egentlig skjønner jeg det fordi alt går på innkjøpspris når bygget skal reises - “Ingen” ser på den langsiktige verdien av å ha energieffektiv varme, samkjørt ventilasjon/varmestyring (Koble ut rom som ikke er i bruk, slå av når man er ute), for ikke å snakke om den “immaterielle” verdien av å ikke ha et konvensjonelt elektrisk anlegg, men heller et bussbasert system som er fleksibelt og modulært?

Eier en leilighet i blokk som stod ferdig oppført i 2009. Kvaliteten på el-anlegget er sjokkerende - Men igjen, så ble vel dette bygget oppført på akkord av fagarbeiderne som jobber i firmaet som leverte det billigste anbudet… :slight_smile:
Vi skal nok bygge hus selv om noen år, og da skal det ikke spares på noe slikt.

1 Like

Eller, så ble det bygget oppført av arbeidere som var innleid via et firma i f.eks. Polen uten noe som helst rettigheter og hvor byggherren, hvis det ble problemer, kunne bytte til et annet firma - som er like lugubert. De det blir drevet rovdrift på her har nok lagt yrkesstoltheten til side for lenge siden.

1 Like

«En varmepumpe har en antatt levetid på rundt 12 - 13 år i snitt« ifølge http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2013/09/750.000-har-kjoept-varmepumpe-naa-maa-de-snart-hive-den-ut

Varierer sikkert en del med produsent, kvalitet og om man tar service ofte nok.

Noen som har vurdert å slenge solceller på taket?

Sånn for å ta smarthus til den grønne evighet?

https://www.lyse.no/sol/

Ser at enkelte kraftselskaper tilbyr ulike pakker nå.

2 Likes

Er jo en stund det =) Nok tid til at ny teknologi har kommet og man kanskje ønsker å modernisere uansett. Våre ser vertfall ut til å vare svært lenge, aldri vært noen problemer med noen av dem. Usikker på hvor gamle dem er, men gjetter minst 12+ nå. Skjønner at det kanskje lønner seg med andre måter å varme opp på, så jeg har tenkt at jeg betaler mer for komforten sin skyld ettersom jeg trives best med varmepumpe. Jeg har dog ikke så mye erfaring med andre avanserte/tilnærmet gode måter å varme opp på, har vært inne på tanken med vannbåren varme osv når jeg skal bygge hus engang i fremtiden, men det er fortsatt lenge igjen og jeg har derfor ikke gjort så mye undersøkelser rundt det!

1 Like

Kjenner Tesla-eiere som kommer til å gå for sol-taket til Musk.

For de av dere som vurderer solcellepanel, har dere sett på denne løsningen?

https://www.otovo.no/

2 Likes

Jeg skal innen et år eller to. Svigerfar har allerede gjort det i nabohuset og er omtrent på null i strømutgifter. Ulempen er ofte at man må binde seg til de store, type lyse og hafslund, altså de som eier infrastrukturen for å kunne selge overskuddsstrømmen tilbake. Innovative og kule aktører som Tibber blir dermed utelukket.

Jeg tror jeg har solceller på taket innen fem år.
Men aldri fra Lyse!

Levetiden til varmepumpen er ikke direkte avhengig av service.
Spørs hvilke forhold den går under. Ene min er på kjøkken, og bør renses oftere enn hvert niende år.
Er en litt handy renser en innedelen selv, rensemiddel er å få kjøpt til 2-300 kroner, jeg betalte 1250 for å få den renset.

1 Like

Bland opp en flaske zalovann og en myk tannbørste så har du gjort hele rensejobben selv :slight_smile: Ta en trykktest/sjekk hvert 5 år :slight_smile:

2 Likes

Tar opp denne igjen!

Noen som har erfaring med å bytte termostater til vannbåren gulvvarme?

Tid for en update her!

Hvilke løsninger og dingser har dere idag?

1 Like

Sitter nå selv og har bestemt meg for å orientere meg litt på forskjellige løsninger. For meg er det viktig at nettverket fungerer godt med Apple-produkter.
Noen som i dag har en god løsning og ønsker å dele hvilke produkter/løsninger som fungerer godt?

Bytte termostater? Litt usikker på hva du mener, -sikkert ikke så nøye heller i og med at du spurte for et par år siden.

Men på bad trenger man ikke termostat, øvrige rom bør man jo ha termostater. Det er svært lite å spare på å automatisere systemet ved å skru av når man er på arbeid/natt.

Bare hyggelig @Mr.Bee :slight_smile:

1 Like

Denne var smart!

Spennende å se hva denne faktisk gjør, litt usikker på nytteverdien. Det tar ganske lang tid å varme opp vann i en vanlig boligbereder. Oso har på noen av sine beredere såkalt “smarte” elementer som skal lære seg bruksmønsteret ditt og varme opp vannet der etter. Har ikke noe app da.

Kanskje mer praktisk på hytter enn hjemme ?

Nokon som har kjennskap eller erfaring med installasjon av solcelle panel på hustak? Pris vs nytte? Bur på det gode vestland😂
Skal bygge på huset, så blir ein del nytt tak uansett.