Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Smarthus - anbefalte løsninger?

https://strøm.no/solcelletakstein

Har ikke det, men tenker solcelletakstein vel er interessant.

Leste nettopp gjennom denne, ganske bra artikkel som gir gode svar.
Lite info relatert til vedlikehold. Kobles det rett til strømnett eller må ein ha egen batteripakke, som gjerne er fordyrende og må byttes ut med årene.

Ser at eine eksempelet viste at ein kan spare 600-1000,- i året, men med dagens priser kan ein vel regne med å spare meir.

Solcelle takstein er pent, men jeg er redd lønnsomhet går ned.
Integrerte solcellepanel er kanskje et godt alternativ?
Blir mye penere enn å legge panel oppå feks takstein.
Et eksempel:

Smarthus med fokus på energisparing - noen som har et “optimalt” setup de vil dele?

Jeg bryr meg ikke om fancy løsninger for belysning osv, vil bare ha noe faktisk virker, er enkelt å sette opp og “går av seg selv”.

Fokus burde heller være å varme opp huset når prisen er lav og ikke gjøre det når prisen er høy. Ikke spare strøm :see_no_evil:

Ja, men det må skje automagisk. Jeg må ha noe som kan håndteres av en sentral som sørger for nettopp dette. Samtidig må man kunne time bruk av ventilasjon og varmtvannsbereder.

Alle nye og gamle ventilasjonsaggregat har enten kommunikasjon mot cloud og integrasjon mot smarthussentraler den veien eller så har de innganger for potensialfrie releer som kan skifte modus fra borte/normal/party.

Samme med vannbåren varmekontollere. Det finnes de som kommuniserer direkte men alle kan få hjemme/borte signal via kabler fra et rele som tilhører smarthussystemet ditt.

Jeg har en del smartgreier og har lov å skru selv. Jeg er ikke imponert over hvor enkelt ting fungerer per i dag.

Jeg vil anbefale å legge pengene i vannbåren varme, solceller eller noe slikt heller enn å gå all inn på smarthus. I tilfelle man går for smarthus kan det være nok at man har termostater og ventilasjonsanlegg tilkoblet så man kan sette huset i bortemodus i helger, vinterferien og påsken f.eks.

5 Likes

Angående varmtvannsbereder. Såkalte smarte varmtvannsberedere får et tilskudd fra Enova på 5000

1 Like