Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx småprat

Status quo etter dag 2, hvor topp 50 nettosolgte 15k aksjer (utelukkende grunnet @NicolaiT sitt salg av 71k aksjer).

4 Likes

Softox har vel godkjenning i Sverige skullle ikke det åpne opp for EU?

Jeg tipper mange retails forventer kriseemisjon, noe som er nærliggende å tro kommer. Men hvorfor har de da ikke bare kjørt emisjonen, hva venter de på? Jeg tror det kommer en annen løsning her og må de legge ned virksomheten og må kriseselge, SIS x2, Swis, og Des, er det virkelig noen som tror de får under dagens mcap for dette? De har ikke gjeld.
Bare EDF avtalen har høyere verdi enn dagens mcap.

3 Likes

Det blir ikke emisjon de jobber med en annen løsning. Så å kjøpe på disse nivåene kan verkelig bli god butikk.
Så har nok Almås innsett at Softox trenger en partner og tenker den er på plass innen kort tid nå.

Lukrativt om mange selger nå for å heller ta i en emisjon også kommer de med en annen løsning istede. Er jo oppside i en konkurs her.

Mangler bare tilbud om oppkjøp på dette stadiet nå…så er fadesen komplett :smiley: (galgen humor)

Eh, jo.

“On October 11, 2022, the company announced that the SoftOx Board of Directors had raised a new convertible loan from certain existing shareholders who will provide the company with new liquidity of NOK 25 million, in addition refinancing the convertible loan of NOK 15 million, as reported on 28 June 2022.”

Og så er det vesentlig at betingelsene for dette lånet på 40 mill er:

(ix): “The subscription price per share on conversion of the loan shall be equal NOK 22.50. The conversion price is subject to a one-time adjustment at the earlier of the following events: a) the Company has issued new shares to a third party investor in a subsequent offering of shares at a lower subscription price than the conversion price, then the subscription price applied in that share issue shall apply as the new conversion price for the loan; and b) the Company has issued a new convertible loan or other financial instruments to a third party with an agreed ordinary conversion price lower than the conversion price in the loan, the lower conversion price shall apply to the loan.”

og

(xi): “In the event of any increase or reduction of the share capital, of the taking up of any loan pursuant to the Companies Act chapter 11 I, or of the dissolution, merger, de- merger or conversion of the Company, the conversion price shall be adjusted or the lenders shall be compensated in accordance with a separate agreement with the board of directors of the Company. The same applies in the event of distribution of dividends, issuance of warrants, and other similar transactions which affect the Company’s shares, share capital or equity in a negative way for the lender. Except for this, the lenders shall not have any rights in such cases. The conversion rights may not be separated from the loan.”

Det er IKKE oppside for aksjonærene ved en konkurs.

2 Likes

Ledelsen jobber med annen løsning en emisjon. De som venter på den venter forgjeves.
Så å selge nå for å komme billigare inn blir fort dyrt.
Forventar vi har løsningen om ikke lenge.
I verste fall så blir det mer penger fra bror Almås da de alt har børsmeldt at det er vilje til å gå inn med mer.
Men tror penger fra en eventuell framtidig partner ligger nærmest nå.

Ja, stemmer det. 40 mill er nada da, ikke i forhold til mcap, men i forhold til verdien av porteføljen. Den blir såklart subjektiv, men jeg tror de vil få mye igjen for dette ved salg av patenter. Tror ikke nato og amerikanerne vil la dette gå, så da har de et valg da, kjøpe patentene ved en komkurs, eller kom konsertiumet gjør det. Jeg tror det er stor oppside ved salg av assets fra dagens mcap.

1 Like

Har enormt vanskelig for å tro at konkurs i det hele tatt er mulig. Det er kun et kortvarig økonomisk behov det er snakk om i første omgang. Det er ikke slik at teknologien ikke virker, eller at EDF ikke skal gi støtten (da hadde det vært noe helt annet). Fortsatt enorm oppside på litt lengre sikt. Bare synd det ikke er planlagt bedre økonomisk, da tror jeg vi kunne ganget den kursen vi har i dag med x antall 100%. I tillegg så burde de bli bedre på rettskrivning i søknader :slightly_smiling_face:

Jeg eier aksjer i tro og håp om en løsning, men det er en helt reell mulighet for at långiverne ender opp med praktisk talt hele selskapet etter en restrukturering.

3 Likes

Også skjønner jeg veldig godt at inkognito666 har solgt og håper veldig på at han har gjort det rette valget, det kan også være. Men man må også se hva selskapet sitter på av assets og sette en pris på det. Jeg tror ikke Nato vil slippe forskningen på dette. Jeg tror dette er en overreaksjon, uansett utfall.

1 Like

Så du tror ikke da selskapet vil stoppe driften og selge bit for bit og tror de kan få mer igjen den veien?

Dette er ikke som nanov og pcib, et tomt skall.

1 Like

om problemet var at teknologien ikke virket så ville det vert meget alvorlig for selskapet. Nå er vi i den situasjonen at teknologien og patentere er unike og en mangler bare litt penger frem til neste korsvei.
Så dette er en overreaksjon i kursen og det er bare omsatt aksjer for noen millioner for å få den ned.
Så denne går fort opp igjen når meldinger om løsning er her.

1 Like

Jeg er sikker på at dersom noen som har en god slump med penger og ønsker å være en del av løsningen kontakter styret, så vil de sette pris på det.

2 Likes

Ville vert spennende om Spetalen eller en annen kjent investor kom med her.
Da ville en fort fått publisitet i media. Softox er dessverre eit ukjent kapittel for de fleste en så lenge.

Geir Almås er vel ikke lengre blant långiverne og skulle vel således stille likt med alle oss andre dødelige.

https://newsweb.oslobors.no/message/574708
https://newsweb.oslobors.no/message/572933

1 Like

Ja, heldigvis har jeg endelig klart å summe meg litt selv. Irritert fortsatt over at ting ikke er bedre planlagt, men det er faktisk en grunn til at de har de sterke samarbeidspartnerne de har. Unik teknologi, som kan brukes til sykt mye forskjellig.

Blir bare tull, Almås brødrene eier størsteparten av selskapet allerede, det sitter pengesterke folk på topp 50, tipper worst case så det blir ringrunde blant de på toppen også får vi en rettet emisjon mot noen større med en rabatt.