Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx småprat

Jeg håper også du har rett

Virker som de henter inn 40 mill på lån og gir seg selv 6 mnd til å komme opp med noe partneravtaler. Er sånn jeg tolker det.

2 Likes

Låne 40 mill i dette elendige lånemarkedet for å betale ned 20 mill lån og søle bort resten? Hvem vil låne bort til dette?

1 Like

Det tror jeg faktisk ikke er noe stort problem. Men renten blir jo deretter.

1 Like

Ja, men hvorfor låne til skyhøy rente, for å betale ned 20 mill i lån, til lavere rente?

For å overleve. Så kan de heller hente penger når kursen er mye høyere og betale ned gjelden. Vi snakker bare ett 6-mnd perspektiv her. Noen hundre K til eller fra betyr lite.

4 Likes

Ja, men kan de ikke bare beholde nåværende lån da, så låner de bare 20 mill ekstra? Får jo garantert ikke bedre rente på noe lån nå.

En refinansiering blir det uansett, og lånevilkårene endres. Men dette blir bare spekulering. Vi får vel svar en gang mellom nå og påske.

1 Like

Dette er vel egentlig det som man håper på, og jeg sier igjen som jeg har sagt tidligere, i denne situasjonen de har satt seg selv så er det bare å gi litt ved dørene for å lande en avtale de neste 6 mnd.

Så får heller makspotensialet dumt sagt bli 75-100 kr fremfor 150-200 kr dersom man ser slik på det.

1 Like
Etter dagens elendige Q4 presentasjon der ingen ble noe klokere, hva skjer videre?
  • Lån
  • Emisjon
  • Lånet misligholdes og Almås overtar alle patenter
  • Partner
  • Helt umulig vite med dagens ledelse

0 stemmegivere

Har en føelse av at det kommer et konvertibelt lån på 40mill.
Vil nok prøve å unngå en kostbar emisjon nå.
Softox kjører heller en emisjon om 6mnd når kursen forhåpentligvis er bedre.

Kan være en mulighet at SoftOx selger desinfeksjon delen nå som den er godkjent og har prof. of sale.

Men hva skal de gjøre de seks månedene for å få økt kursen?

  • SWIS og desinfeksjon ligger så og si brakk. Hørtes ikke ut som at de kommer til å foreta seg noe med fda-søknaden i nærmeste fremtid, og desinfeksjon virker det som at de ikke skal selge utenom små kvanta i Norge og Sverige

  • SIS; her virker det ikke til å materialisere seg noe i nærmeste fremtid, var et ganske generelt svar de gav angående samkjøring av sivilt og militært løp som gav meg inntrykk av at her er det langt frem

  • Tilliten til selskapet er (tror jeg) veldig lav. Det er uforståelig hvorfor de sendte ut alle disse meldingene om finansiell situasjon uten en tydelig plan. De hadde allerede informert markedet om cashbeholdning i siste kvartalsrapport og «alle» visste at de må ha påfyll

Jeg er langt i fra noen børs-ekspert eller finanskyndig, så er helt åpen for at det er ting her jeg ikke skjønner eller feiltolker, men det virker ganske håpløst å unngå en stor utvanning med mindre de drar en solid partner opp av hatten ganske kjapt? Og partner har de snakket om lenge

3 Likes

Redd for at dette er en ønskedrøm og at Softox ikke er i posisjon til å kunne velge en løsning basert på hva som er å foretrekke for eksisterende aksjonærer. De som skyter inn penger vil forståelig nok kreve betingelser som gjør risk/reward tilstrekkelig attraktivt. Og den risikoen har ikke minsket akkurat etter børsmeldingenes blodige herjinger den siste tiden.

3 Likes

Jeg må si at jeg lurer svært på hvor langt de har kommet i disse samtalene. Det er vel lett å tro at noe av grunnen til at de har hentet kortsiktig finansiering tidligere, og denne gangen er fordi man har håpet at en avtale skulle komme gjennom, men jeg lurer seriøst på hvor langt man har å gå før man eventuelt kan signere en avtale.

For alt vi vet er de på slutten, eller har langt igjen.

Partner eller salg av enten desinfeksjonsdelen eller hele selskapet innen utgangen av året sier jeg.

Når det er sagt, blir det konvertiblet lån kan man jo håpe på en liten boost i kursen.

1 Like

Var dette så og si i boks ville kortsiktig finansiering være et ikke-tema. Har man gull i bakken er det sjeldent problem å skaffe penger til å grave det opp

1 Like

Jeg tror også mest sannsynlig det er snakk om 40 millioner i en emisjon. Jeg tror de er nødt til å skaffe dette som egenkapital for å komme i en økonomisk situasjon hvor partnere vil kunne tørre å gå inn med penger i prosjektene. Konomien i morselskapet må styrkes og det finnes jo nå ingen utsikter til inntekter som kan hjelpe på dette på ganske lang tid.
Nedbetaling av lån med nytt lån gir også liten mening.

Almås og co finner nok en måte å i hvertfall forsvare deler av sin posisjon. Lånet som skal tilbakebetales sitter de vel på deler av vil jeg tro og disse pengene er det vel en mulighet for blir skutt inn i emisjonen til en viss grad.

Lösningen, i det här fallet stabiliserad hypokloritsyra, har tagits fram av företaget SoftOx Solutions AS, som verkar för att utveckla produkter som kan motverka spridningen av antibiotikaresistens.

13 Likes

Har aldri sett ein avtale den kursen er fullstendig låst. Ville aldri gitt meining som långivar å gå med på det heller. I dette tilfelle er konverteringskursen satt til 22,5 nok, med moglegheit for konvertering og justering i ein ev. emisjon.

Når det snakkes om lån:

Finnes det noen betingelser i dagens lån på 20mNOK som gjør at det bør/må innfris nå?

For hvis ikke det gjør det, hvorfor skal selskapet låne opp ekstra for å betale ned lånet på 20mNOK?

Mitt poeng: Når de snakker om 40mNOK som skal delvis brukes til å betale ned lån på 20mNOK, så høres det vel mest plausibelt ut med en kapitalinnskyting? På en eller annen måte.

De foreløpige resultatene viser seg å være lovende, men forskerne uttaler at det er et stykke igjen før man har robuste resultater.