Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx småprat

Nettopp. De må starte fullstendig fra scratch. Kommer til å ende med at absolutt alle blir tapere til slutt. Overbevise markedet på nytt med et nyoppstartet Mykoksen AS fremstår som en umulig oppgave.

1 Like

Kan du ikke tagge finanstilsynet? Økokrim? :laughing:

1 Like

Leser det som at her går alt på dunken for å redde SDS. Lager nok en deal med långiverne hvor alt annet kastes i søpla ved en konk, oss inkludert, og så kjører videre med defence. Minimal overhead og ny kapital fra långiverne med 100% eierskap for de. Hvertfall sånn jeg hadde ratta det hvis de skyldte meg 10 mill, da skulle jeg hatt en diger del av det. Så kan man bruke den tiden det tar å selge ut det andre hvis det stemmer at det er marked for det.

2 Likes

Dersom det blir slik, er det ulovlig? Eller bare sleipt og kjipt gjort?

Ulovlig

1 Like

Har de spurt aksjonærene om de kan bidra? Svaret er NEI. Det er så slett lederskap som det går ann å få,. Jeg kunne bidratt med noen mill og sikkert andre aksjonærene også. Men de er bare interessert i å mele si eiga kake.

3 Likes

Hvorfor vil man bidra med noen millioner så styret kan kjøre selskapet konkurs om 3 eller 6 måneder i stedet for umiddelbart? :slight_smile:

Tror det er liv laga men ledelsen må byttes ut

Nå får man jo se hva som skjer, men at man prøver å kjøre en emi for å få inn 40 millioner er jo nesten
selvsagt. Alt annet

Hvorfor steg dette beløpet til 40 millioner fra 25 millioner i utgangspunktet egentlig?

Fortsatt 2300 som er medlem av Softox-gruppen på face. Ikke alle som er aksjonær åpenbart, men tipper at en stor prosentandel av aksjonærene er medlem. Ypperlig arena for å samle krefter om Almås og de største aksjonærene gjennomfører kuppet.

1 Like

Med det shitshowet som styret og lededelsen har kjørt de siste ukene, så er det åpenbart for meg at en “wider capital raising” egentlig er 100% ‘off the table’

4 Likes

Som jeg har skrevet mange ganger før at dette så vi komme. Almås sin fratreden som ceo gjør at Harstad må forklare suppen. Nå har de hatt mange måneder på å skaffe kapital uten å klare det. Ingenting tyder på at det vil endre seg. Selskapet går konkurs - punktum. Långiverne overtar teknologien. Alle aksjonærene er rundlurt og alt er lovlig. God natt

Tjaa… bare på dette punktet vil de slite


15 Likes

Jeg kan ikke se at ledelsen har brutt noe av dette. Egenkapital har de og de kommer unna med at i dagens situasjon kunne de ikke handlet annerledes. De har handlet i beste mening. Bare å akseptere det som har skjedd og gå videre.

1 Like

De har undersøkt en rettet emisjon. Hva mer mener dere de skulle gjort.
« I en oppdatering torsdag kveld skriver Softox at det har utforsket en rekke muligheter, blant annet en rettet emisjon. Selskapet er per torsdag imidlertid fortsatt i en situasjon der det trenger ny kapital for å sikre driften og dekke forpliktelser, fremgår det.
– Selskapet fortsetter å jobbe for å løse de kortsiktige og langsiktige likviditetsbehovene, som kan bety en bredere kapitalinnhenting, salg av eiendeler eller strategiendringer. Selskapet vil oppdatere markedet når det har spesifikke nyheter, skriver Softox i meldingen torsdag. »

1 Like

Patentene Softox sitter på vil være verd mye mer en dagens markedsverdi.
Så skulle selskapet konke vil det være mye penger i boet selv etter at lån er innfridd.
Å snakke om konkurs nå synest jeg blir direkte useriøst.
Sa får heller Almås og Co bite i det sure eplet å selge noe av selskapet.

5 Likes

En fortrinnsrettet!

7 Likes

Hvor mye hadde de egentlig igjen og hva anses som forsvarlig? Jeg har ikke svarene, men tviler på at det er så simplistisk.

Denne har de ikke vært i nærheten av å oppfylle

Jeg mener styret helt klart er i brudd med aksjeloven om de nå slår selskapet konkurs. (obligasjonseierene kan ikke gjøre det før i januar 2024, så det må være en mindre kreditor (regning) de evt. ikke kan betale som blir utslagsgivende)

Edit: Ja, ref. ditt innlegg nå nettopp @Aaleby :sweat_smile:

Men ellers kan jo denne paragrafen i aksjeloven sette fantasien i sving:

§ 16-2. Styrets ansvar for å avvikle selskapet. Selskapets øvrige organer

(1) Avviklingen av selskapet hører under styret.

(2) Når selskapet er besluttet oppløst, trer styret i stedet for daglig leder.

Patenter tilhører vel fortsatt boet, selv om långivere har pant i dem(?). Patentene skal vel selges til høystbydende, og ikke automatisk tilfalle team almås som en del skriver og spekulerer i her.

Folk med bedre innsikt i panterett og konkurs får evnt korrigere.