Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx småprat

Vi som har investert gjennom ikz burde kanskje spørre Nordnet om deres advokat kan se på saken siden det er de som “eier” aksjene? Prinsipiell sak.

3 Likes

Kjenner jeg blir mer og mer glad for at jeg solgte alt… selv om jeg kun “reddet” 7,5% av beløpet :slight_smile:

2 Likes

Et betimelig spørsmål er jo om det faktisk ikke er mulig å få til en emisjon eller om det er Almås som står i veien for den fordi han ikke aksepterer kursen den kan gjennomføres på.

Styret bør jobbe hardt med å få til en løsning da de etter mitt syn ikke helt har oppfylt sitt ansvar i henhold til aksjeloven når det gjelder forsvarlig drift med tanke på det økonomiske.

image

Etter mitt sin bør de nå bare bite i det sure eplet og forsøke en emisjon. Så får kursen bli det den blir.

Her er det mye god informasjon om styrets ansvar når et selskap er i ferd med å få betalingsproblemer:

Styret gjorde ingenting for å styrke egenkapitalen i 2022, og i perioden sank den fra 109 mill til 16 mill. Burde vært åpenbart at den trenden ikke holdt så lenge.
image

5 Likes

Kjøre en poll her og se hvor mye vi på TI hadde klart å stille med av de 40m? Jeg er liten investor, men ingen har kontaktet meg for å høre om jeg er interessert, og bare lille meg kunne hostet opp 0,5 % av beløpet de trenger.

Edit, å lage en evt poll er utenfor min kunnskap, så det må noen andre gjøre :blush:

5 Likes

Hvor mye er du villig å bidra med i en emisjon?

  • Ingenting
  • 5 000-10 000
  • 10 000-20 000
  • 20 000-50 000
  • 50 000-100 000
  • 100 000-200 000
  • 200 000-500 000
  • 500 000-1 000 000
  • Over 1 million

0 stemmegivere

Edit: Etter 68 stemmer ca 3 millioner om en regner snittverdier på hvert nivå.

Problemet er at opptreden siste ukene gjør at mange vil tenke seg om både en og to ganger før de spytter inn kapital. Uttrykket «grave sin egen grav» har sjelden passet bedre.

5 Likes

Problemet er slik jeg ser det og har ment en stund nå er Almås å han må ut skal selskapet for å få til noe som helst. Hvis noen kjenner noen som igjen kjenner Bjørn Olav Jahr så kunne kanskje de spurt om han kan ta en liten ringerunde til tidligere ansatte (som ble med på emisjonen og de vil sikkert snakke, hvis det har skjedd noe. De blir med på fallet) , Melvin Teigen Tidl. styreleder.

Antar Jahr kunne funnet ut om det er noe muffens fort :wink:

2 Likes

De som kjøper her nå, har enten ikke fått med seg noe som helst eller er ekstremt risikokåte…

1 Like

Det er vanskelig å forstå hvordan selskapet har klart å komme i denne situasjonen med en produktportefølje som tilsynelatende har et stort markedspotensial.

Observe medivac som sikret seg et lån til 20% rente faller 12%. Softox ned 31%. :thinking:

Godt jobba Almås med at, and I quote: “vi følger nøye med på den økonomiske situasjonen”.
Og som han har sagt: Vi har de beste folka. Men, det hjelper ikke når lederen er hjernedød. Selv om du har de beste soldatene, så vinner du ikke krigen når kommandoen ikke er funksjonell.

2 Likes

Tenk om de hadde vært like flinke til å manipulere opp kursen som de er til å gruse den :upside_down_face:

2 Likes

En gang var de det… kanskje en av grunnen til at ingen vi røre de nå…?

5 Likes

Dette svir. Samtidig er det noe med hele situasjonen som gjør at jeg ikke er like sur på meg selv som jeg har vært ved andre mageplask i markedet. Det har absolutt vært røde flagg, men ikke i min villeste fantasi hadde jeg sett for meg den siste månedens børsmeldinger og utvikling! Føles ut som jeg er blitt lurt av noen som er smartere enn meg, og da er det på en eller annen måte litt lettere å akseptere. Dette kommer jeg til å huske resten av mitt liv på børs🥵

Derfor svarte jeg «ingenting» på spørsmålet om hvor mye jeg vil bidra med i en evt emisjon. Med mindre noe helt 180-graderaktig skjer så er tilliten til selskapet helt borte! Og verdien av aksjene mine så lav at det ikke er vits å selge dem før denne visen har hatt sitt siste vers…

Håper ingen som sitter med store tap her går helt i kjelleren, det kan være veldig belastende med slike situasjoner som dette.

22 Likes

Det er vel ikke alle firmaene som går ut fordi om softox morselskap ryker. da har vi vel fortsatt aksjer i softox defens osv?

Nettopp slike utspill har senket tilliten til ledelsen.

Relativt sett topper SoftOx Solutions taperlisten med et fall på over 30 prosent. Selskapet måtte erkjenne i en børsmelding torsdag kveld at jakten på både kort- og langsiktig finansiering fortsatt er uavklart.

Almås får det virkelig til og denne Harstad må virkelig begynne å ta tak.

Tross hvor håpløst dette i øyeblikket virker så mener jeg det forsatt blir litt banalt og useriøst å skulle spekulerer i konkurs.

Det kommer en løsning. Det er bare så synd at den løsningen antagelig kunne vært så mye bedre for de fleste aksjonærer om ledelsen hadde vært litt mer i forkant og realistisk…

Som det nevnes lengre opp her. Om det skulle komme frem at Almås eller andre har takket nei til emisjoner til langt høyere enn dagens kurs burde de kjølhales.

1 Like

Ny artikkel fra i dag. Har ikke tilgang, dessverre. Og brukt opp prøveabonnementet tidligere.

Og som et svar til deg @rockybalboa, så har dessverre Soft-Ox siden de ble “rikskjent” i Q1-20 ifm Covid, vært beheftet med en slags “lovnad” om at “vi skal ikke vanne oss ut mer nå”. Her er sitat fra en FA-artikkel etter det som skulle være deres siste emisjon i november 2019:

Vi mener dette blir siste gangen vi henter penger i markedet før selskapet er cash-positiv på driften, sier Almås ."

Dette har ført til at selskapet har vært relativt motvillig til å hente kapital, og har i mine øyne hatt for stor tro på eget produkt/egen evne til å inngå en deal eller generere cash.

6 Likes

Siden konkurs er så banalt og useriøst, kanskje du kan fortelle oss hva du mener løsningen er? Virker jo som du har full kontroll.

2 Likes