Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx småprat

Jeg klamrer med til håper om plan 2. hvis/om/dersom det stemmer så får de ihvertfall solgt teknologien/selskapet for en god slump penger. Selv om vi blir utvannet kraftig så kan vi hamstre aksjer (hvis teorien stemmer) og tjene litt.
Alternativet er konkurs :see_no_evil:

Ved ein konkurs får dei ikkje patentane utan å kjøpe dei. Neppe noko dei vil risikere, ettersom det garantert er andre som følgjer med på selskapet i bakgrunnen og fort kan finne på å gå i budkrig om patentane ved ein eventuell avvikling av selskapet…

1 Like

Neivel. Lånet som ble gitt forrige gang ble gitt med sikkerhet i patentene.
The loan will be secured with sufficient pledge in the Company’s assets (patent portfolio).
Henter fra børsmeldingen.

1 Like

Her er lånegiverne:
GH Holding AS: NOK 5,000,000

  • Aubert Invest AS: NOK 2,500,000
  • Pro AS: NOK 10,000,000
  • Østlandske Pensjonsforsikring: NOK 5,300,000
  • Almhaug Bolig AS: NOK 15,000,000
  • Geir Almås: NOK 2,200,000

Som Almås sa prøver de å hente 40 mill og 20 mill skal brukes til å nedbetale lån. Det er nok gh holding, østlanske, pro as og/eller aubert. Alt ettersom hvem av de som er med på planen.
Hadde vært spennende å vist hva Sjur thorsheim i pro as eller Gunnar heglund i gh holding tenker.

Hvorfor må de betale lån nå? Jeg synes ting blir rart kommunisert.

“Vi er desperate etter penger”
“Vi er så desp atte… hjælp!”
“Fordi vi plutselig må betale tilbake et konvertibelt lån med høy rente gitt for mindre enn et år siden”
“Og vi regner ikke med EDF penger i budsjettet selv om det kommer noe”

Du kan ha pant på 30 kroner i et hus til 10 millioner. Det betyr ikke at du har krav på hele huset om eier går konkurs. Almås kan fort risikere at de man har snakket med om finansiering eller partnerskap byr mer enn han dersom selskaper konker.

4 Likes

Du er ganske naiv hvis du tror lånet kun er sikret i en liten del av patentene. Akkurat hva/hvor mye etc vet kun styret.
Ytterligere vilkår for det konvertible vederlaget fremgår av et “Term Sheet” datert 11. oktober 2022, som styret har mottatt. Hentet fra styrets redegjørelse.
Så lykke til med å håpe/tro at ved en konkurs så tar lånegiverne kun enn liten del. :lying_face:

Du må lære deg å lese.

Jeg skriver at panterett er mer komplisert enn det de som skriker mest her legger til grunn. Jeg tror ikke at aksjonærene sitter igjen med noen ved en konkurs, jeg skriver at det er en veldig stor risk for almås å ta hvis de vurderer det løpet.

Så foreslår jeg at du leser litt mer enn du skriver neste gang.

1 Like

Det er heilt vaneleg å gi ta lån med sikkerhet i assets. Patentane nemnt spesifikt i dette tilfellet, sidan det er einaste av verdi i selskapet. Men det vanlige er å selle alle assets når eit selskap skal avviklast, for so å betale långivarane. Korleis elles skal du verdesette eigendelane til selskapet? Eller meinar du at styret har gjort ein vurdering at patentane er verdt akkurat det dei har fått i det lånet?

1 Like

Glad jeg ikke sitter i det styret der… Sikkert dårligere stemning enn i tråden her til og med

3 Likes

Hvis Almås planlegger(t) emisjon for å kjøpe ut de andre lånetakerne og samtidig spytte inn mer penger for å øke sin eierandel for igjen slå selskapet konkurs litt lenger frem i tid så må jo det være tidenes jævla scumbagopplegg. Det må jo få konsekvenser!

Sier ikke at dette er tilfelle, men det er jo en mulighet. Sikker skjedd værre ting på børs.

1 Like

Må jo være noen av disse som har forlatt selskapet man kan få kjøpt litt info fra :face_with_raised_eyebrow:

Vil si det må være skikkelig tak i hun Kari Myren der som tar ett slikt drastisk valg å forlate styret umiddelbart. Hun har vært lenge i ledelsen, dårlig start på helgen for de i Softox. Pangstart for dansken Neilsen i styret dette og måtte trekke litt på smilebåndet hva som står om han og det vi har diskutert.

-Director of the European Wound Management Association, which is one of the largest not-for-profit umbrella organisations in the world within the field of scientific and clinical wound care.

Kanskje den til og med kommer gratis, hvis det har foregått skittent spill og den moralske kompassnålen dirrer? Lov å håpe på innsyn i hva som har foregått den siste tiden, jeg er i alle fall nysgjerrig😬

Men det er vel kanskje for mye å håpe på at noen fra innsiden skal fortelle. Sikkert en komplisert situasjon å være i

For oss som også har vært i LifeCare så vet vi at alt er mulig :upside_down_face: Skjedde helt sinnsyke ting i det selskapet også og det er ufattelig at ikke enkelte der sitter fengslet den dag i dag.

2 Likes

Det tror jeg på. Almåsen har fått mye dritt de siste dagene, man kan bare håpe på at han er halvparten så crazy som det er spekulert i, og at han faktisk ordner dette på best mulig måte for alle involverte, ikke bare seg selv.

Hver gang jeg får push-varsel fra DN appen på telefonen sitter hjertet i halsen :hear_no_evil: :joy:

2 Likes

Blir egentlig litt imponert hvis hele sirkuset er regissert for å sitte igjen med en større andel selv

Spennende å se om det er cowboy eller mafia-inspirert det som skjer

1 Like

Nettopp. Det har skjedd mere sinnsyke ting enn det som spiller seg ut i softox nå. Det er null åpenhet. Når betingelsene for lånet kun er gitt til styret og kun fremgår av et “Term Sheet” datert 11. oktober 2022, som styret har mottatt, da blir det spekulasjoner. Ingen i lifecare er straffet for noe som helst og Økokrim/Finanstilsynet kommer ikke til å løfte et øye her heller. Alt spiller seg ut foran øynene deres.
Edit: jeg vet at det jeg skriver er langt utenfor boksen. Men hvis dere stiller dere i en litt desperat mann sine sko, som i tillegg er smart og god å planlegge - så er min beskrivelse fullt mulig. Hvis det blir emisjon og Almås &co fulltegner denne uten rep emi, kommer jeg til p kjøpe softox med hus og hund. Da har de en «done deal» i bakhånd.

2 Likes

Kanskje ikke så lett gjennomførbart, men det skal ikke mange kronene fra hver av oss før vi har leid inn en ganske heftig advokat som kan ta en vurdering. Har man en god sak føler jeg man bør ta den rent prinsipielt. Personlig har jeg tapt alt for mye til at en gangster skal få tusle videre med mine penger i baklomma. Sier ikke at Almås ER en gangster, men hvisomatte…

4 Likes

De kuppet det i nanovektor så alt er mulig. Mitt «tap» er ikke stort, men er helt klart med på et spleiselag på advokat hvis fortsettelsen blir iht mine antagelser. Jeg vet jeg provoserer, men det krever litt effort å få øynene opp på naive norske investorer.