Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx småprat

Almås bør anmeldes for svindel og bedrag.

Noen som vet hva de siste dokumentene på einnsyn.no gjelder?

Nei, men får opp dette:

Tilknyttet sak:

Prosjekt: Formulation of second and third generation biofilm eradicators

https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--970141669--13600--2019&jid=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FJournalpost--970141669--2019--13600--106--2023

Det er lenge siden jeg har lagt en kalori i dette selskapet til tross for at jeg sitter med mine stakkarslige aksjer fremdeles, så jeg er ikke sikker på om de mener de er på første generasjon nå eller om dette gjelder produktene de allerede har eller holder på med

Untatt offentlighet så liten vits i bestille. Ser ut til at det er SBE sak: 13600

Er det flere enn meg som sliter med www.soft-ox.com ?

1 Like

Neida, sjekket nå, og må si jeg blir overrasket over dårlig sikkerhet og vedlikehold på nettsiden deres. Den viser i skrivende stund masse “deprecated” php-meldinger som inkluderer brukernavnet og hele stien på webhotellet deres. Det er temmelig basic security at man deaktiverer visning av PHP-meldinger, men det har de altså ikke gjort.

Det kan være mange årsaker til problemene deres, men høyst sannsynlig vil jeg gjette på at webhotell-leverandøren deres har oppgradert PHP til en nyere versjon (de bruker PHP 8.2.8), og at én eller flere utvidelser og/eller temaet i WordPress ikke er kompatibel med denne PHP-versjonen. Slike problemer oppstår når man ikke bryr seg nok til å holde WordPress, utvidelser og tema oppdatert med nyeste versjoner:

Jeg ser at de bruker WordPress versjon 6.1.3, mens nyeste versjon tilgjenglig er 6.3.1. Videre bruker de en gammel versjon av WooCommerce, de har versjon 7.3.0 fra 10. januar, mens nyeste versjon er 8.1.1 fra 15. september. De bruker også Yoast SEO versjon 19.14 fra 10. januar, mens nyeste versjon er 21.1 fra 5. september. Det er også en masse andre utvidelser jeg ikke gidder å sjekke.

Jeg antar at de har vært like sløve med å holde de andre utvidelsene oppdatert, så da er det mye som kan gi PHP-advarsler og problemer som dette dersom webhotell-leverandør nettopp har oppgradert til en nyere PHP-versjon. Løsningen er enkel: Ikke gi blaffen i å holde WordPress, tema og utvidelser oppdatert. Samt ta sikkerhet på alvor (deaktiver visning av PHP-meldinger).

Ref: HTTP-header:

HTTP/1.1 200 OK
Server: nginx/1.20.1
Date: Sun, 17 Sep 2023 18:15:06 GMT
Content-Type: text/html; charset=UTF-8
Transfer-Encoding: chunked
Connection: keep-alive
X-Powered-By: PHP/8.2.8
Vary: Accept-Encoding
Content-Encoding: gzip
X-Nginx-Request-Time: 2.311

Ref kildekode:

<!-- This site is optimized with the Yoast SEO plugin v19.14 - 
<meta name="generator" content="WordPress 6.1.3" />
<meta name="generator" content="WooCommerce 7.3.0" />

Jeg tar ikke med noen PHP-meldinger her, det holder jo at brukernavnet til webhotellet deres vises for alle på nettstedet deres, trenger ikke å vise det her også. Hvorfor føler jeg at jeg kastet vekk tiden min nå? Kanskje jeg får mer ut av livet mitt i sofaen. Lusker tilbake …

9 Likes

Det er ikke første gangen hjemmesiden har hatt problemer prøvde også å ringe nummeret som er oppført flere ganger uten å få svar for en tid tilbake, fikk bare en feil melding. Så de skulle nok ha byttet ett par leverandører av tjenester, blir en liten tanke for dårlig når dette ikke er på stell.

Jeg ser nå at soft-ox.com har endret seg til å gi en database-feil. Jeg vil anta at det er fordi “noen” forsøker å gjenopprette nettstedet fra backup. I så fall vil det ikke hjelpe.

Edit: Ser nå at soft-ox.com “fungerer” igjen. Jeg tok et par sjekker, og de har ikke oppgradert utvidelsene (ikke de jeg sjekket i hvert fall), så da har de ikke løst problemene, de har bare endret innstillingene etter oppgraderingen av PHP til å skjule PHP-advarselene, som nå kun fyller opp loggfilene i stedet for å vises på hjemmesiden.

Haha. For å fikse problemet har de nedgradert fra PHP 8.2.8 til PHP 8.0.5, her er en ny sjekk av HTTP header som viser gammel versjon:

HTTP/1.1 200 OK
Server: nginx/1.20.1
Date: Mon, 18 Sep 2023 14:01:34 GMT
Content-Type: text/html; charset=UTF-8
Content-Length: 54153
Connection: keep-alive
X-Powered-By: PHP/8.0.5
Vary: Accept-Encoding
Content-Encoding: gzip
X-Nginx-Request-Time: 1.054

PHP 8.0.5 er ikke lenger aktivt støttet, og mottar ikke lenger sikkerhetsfikser fra 26. november 2023. Mon tro om det ikke hadde vært enklere for dem å oppgradere WordPress, utvidelser og tema jevnlig, samt deaktivere visning av PHP-advarsler, da hadde de aldri fått dette problemet - men i stedet nedgraderte de nå PHP på serveren til en gammel versjon som det straks er slutt på sikkerhetsfikser til? Idiotisk. Her er oversikt over hvilke PHP-versjoner som mottar sikkerhetsfikser: PHP: Supported Versions

https://newsweb.oslobors.no/message/599718

:joy::money_with_wings:🥲

2 Likes

Synd å si det men jeg måtte bare le når jeg leste den, dette er andre gang de får bot. Fremdeles noen som mener Almås er rette mann til å styre noen skute? :upside_down_face:

“Formildende omstendigheter er at bruddets varighet var relativt kort, samt selskapets begrensede finansielle styrke.”

Ble ikke akkurat bedre, husker ikke hvor mye de hadde men finansbeholdningen skulle rekke frem til/over jul?

3 Likes

End the misery…

Hvilke forventninger har dere til fremleggelsen av q2 - 26 september?

  • Salg av teknologi
  • Salg av eiendeler
  • Klar på veien videre
  • Små forventninger
  • Ingen forventninger - latterlig selskap

0 stemmegivere

Blir vel neppe noe webcast denne gangen heller. Får ett A4 ark med noe tall på.

Ikke noe copy paste fra tidligere om unmet need?

Er det noen her inne som har fått svar fra en av disse i det siste?

Investor relations: [ir@soft-ox.com]

Invoices: [invoice@soft-ox.com]

Orders: [order@soft-ox.com]

Nei. Har prøvd IR ett par ganger. Selskapet har gått totalt dark. Kan ikke si at det lover godt akkurat.

Hva har gått galt i Softox fra emisjonen på midten av 50 tallet eller hva det var til nå?

Alt…

2 Likes

Muligens ett av de selskapene på børsen som har skuffet mest de senere år. Samtidig et selskap med en teknologi som var ett av de mest lovende. Kunne nesten ikke slå feil i en tid produktene deres burde være tatt i mot med åpne armer. Ubegripelig!

2 Likes