Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx småprat

Du tuller nå?

Tuller med hva?

Tenkte du tullet med Investorweb men ser det er noe som heter det ja og nystartet med skikkelige ambisjoner…

Ja han har selv kommentert på FB-gruppen at de skal ha presentasjon, og at mer info kommer.

Hadde de kjørt investor presentasjon om planen var å kuppe selskapet?

Det med å «kuppe» patentene er KUN en konspirasjonsteori som har oppstått her på forumet. Det kan kanskje være noen form for sikkerhet for Almås og co, men de vil jo helt klart prøve å bevare det de har skapt det siste tiåret så langt som det går. De har lånt penger fra sine egne selskaper fordi de har hatt klokketro på prosjektet og ønsker minst mulig utvanning. Hva neste trekk blir er det som blir mest spennende.

2 Likes

Ja, jeg tror heller ikke på noe kupping av patentene, de eier uansett såpass stor del av selskapet nå, og ser ikke hvordan de skal klare å dra det videre om de hadde gjort det. De skulle skilt ut de forskjellige delene for lenge siden, sis, forsvars delen og sår i 3 deler, hentet inn penger til hvert selskap. De vil ikke miste børsnoteringen tror jeg. Så de må få skult ut den forsvarsbiten, den er jo hyper interessant og den burde det være lett å hente penger til med back up fra eu penger.

1 Like

Å gå fra SB1M (som de har brukt tidligere) eller DNBM som har de større aktørene til ett helt nystartet Investorweb burde kanskje tilsi at de har liten eller ingen tro på at de vil få inn noen større aktører men må ty til småinvestorer som hvermansen, slik tolker jeg det.

Ja, men likevel, hvorfor presentere? Om som det spekuleres i her, er å kuppe.

Får avvente å se hva som står i presentasjonen men det som her er helt klart er at det ikke vil komme noen avtaler eller annen form for samarbeid med noe pharma selskap i nær fremtid.

Jeg tror det ville være hensiktsmessig å glemme søke midler fra private investorer mot den sivile satsningen, ettersom det har vist seg utfordrende å skaffe kapital på denne måten. Det har vist seg derimot at statlige midler er mer pålitelige og tilgjengelige. Derfor bør man vurdere en strategisk restrukturering ved å avvikle satsingen på sivile områder fullstendig. Det ville være hensiktsmessig å omallokere ressurser og fokus mot det militære segmentet, hvor sikrere og mer bærekraftig finansiering synes å være tilgjengelig. Og tror det er mer villighet blant private når staten tar sin del. Dette vil ikke bare styrke den økonomiske grunnlaget, men også muliggjøre en mer effektiv og målrettet anvendelse av midler.

1 Like

Private hopper slettes ikke bukk over noe de ser det er penger i, de kaster seg over å mange blir kjøpt opp slik at profitten slipper å deles.

Det som blir interresant å se etter om er om lånene forlenges eller om de blir konvertert i aksjer, om de ikke blir konvertert i aksjer er det røde varsellamper, da skal de fremdeles ha kontrollen på patentene.

1 Like

Nei nettopp derfor jeg tror de må bare legge ned det sivile og gå forsvarsveien der det er statlig skin in the game. Jeg tror da hadde det vært mer villighet fra private investorer også.

At de skal prøve å snike til seg patentene høres usannsynlig ut, omdømme knuses totalt, kan få juridiske konsekvenser, Konkursprosessen kan føre til tap av verdier og redusert verdi av patentene, spesielt hvis prosessen er kaotisk. Dette kan være ugunstig for lånegiverens investering.
Og tapte forretningsmuligheter.

Da ville jeg prøvd alt mulig annet først hvert fall, og en løsning kan være sentrere fokus kun mot statlig/forsvaret i Norge og USA og få inn penger den veien, jeg tror da pengene hadde sitter løsere hos private investorer.

De må da vise til hva amerikanerne, EU og Norge legger på bordet. Det er langt over børsverdien, som er priset til konkurs og alt tapt nå.

Så den presentasjonen blir veldig interessant. Det at den kommer, sier meg at det kan komme noe annet enn akkurat konkurs og alt tapt. Hvorfor ellers ha en presentasjon?

3 Likes

Skal man tippe på en lettere haussende presentasjon med påfølgende åpen emisjon?

I så fall bør det vises til en litt klarere og kortere vei mot lønnsomt produkt enn det vi har sett så langt for at det skal være interessant.

1 Like

1 nov 2023 fra q3 rapporten (side 2)sier selskapet:
Selskapet er i dialog med investorer og at dialogen er positiv. Videre jobber de med alternativer som restrukturering, skaffe kapital, salg av assets eller endring av strategi. Selskapet vil SNART oppdatere markedet.
Vi venter alle i spenning!

1 Like

Nettopp, det virker som om selskapet selv kan ha vurdert denne strategiske endringen mot det militære. Det burde være en grei sak å få med seg investorer inn i denne planen, samtidig som man kan selge resten av virksomheten som retter seg mot det sivile markedet. Jeg tror absolutt dette er den mest hensiktsmessige løsningen gitt selskapets nåværende situasjon, og det ville vært en katalysator for kursen. Tiden fra 1. november til 4. januar, når vi får mer informasjon, er ikke lang tid. Ser vi på kursen og mcap har alle allerede gitt opp, jeg tror det fortsatt er håp hvis de tar denne strategiske ruten. Med betydelig støtte fra militært hold både når det gjelder penger og ressurser, så det er rimelig å anta at produktet har levedyktighet og vil fortsatt bli satset på militært.

2 Likes

Årets nest høyeste omsetning idag. Noen gir opp og noen satser.

1 Like

Selskapet kommer nok ikke med noe vesentlig nytt 4 januar (hvis du tenker på investorweb) - da nyheter skal børsmeldes. Jeg og softox har nok ikke samme oppfatning av hva snart betyr. 😮‍💨

2 Likes

2 måneder er innenfor ”snart” i min bok, i denne sammenheng.
Nei, men vi kommer til å få vite planer og strategi fremover. Noen grep må de gjøre, jeg har en tanke på hvilke grep som kan fungere. Også kan de jo fint børsmelde før presentasjonen. Uansett så kommer det mer informasjon på bordet, så det blir spennende å se hva de kommer med.

1 Like

Kan vel fort skje det samme med softox som med hubro therapeutics (se annen tråd her) som nå tydeligvis går for rekonstruksjon?

1 Like