Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx småprat

## SoftOx Solutions-gründer og -styreleder selger hytta i Blindleia for 27 millioner kroner.

1 Like

Publisert 31. aug. 2023 kl. 18.08

Ok, og hvem lånte til Wiab og hvilken sikkerhet ble stilt i forbindelse det lånet? (Det har ikke kommet frem og “noen” må ha gitt lån til Wiab). Her bør man anta at det er de samme lånegiverne som de andre lånene.

Om man hadde klart å gjennomføre dette til nåværende kurs (2,25) hadde eksisterende aksjonærer sittet igjen med 18.58% av selskapet. Men må vel forvente kraftig rabatt på emisjonen så at dagens aksjonærer skal bli sittende igjen med over 10-15% av selskapet er slik jeg ser det lite sannsynlig.
Ved 1 kr blir det 9,21%.
Blir det kriseemisjon på feks. 10 øre sitter eksisterende igjen med bare 1%.

4 Likes

Blir som Norwegian da, der satt eksisterende aksjonærene igjen med 5% av selskapet etter emisjonen.

3 Likes

De må hente minimum 25 millioner for at lånetagerne skal godta betingelsene. Det nye sår/hud selskapet må ha 110 millioner. Hvis alt skal hentes fra «eksterne» investorer vil dagens aksjonærer sitte med ca 1%. Så blir det spennende å se hvordan emisjonen vil bli og om dagens aksjonærer får en rep emisjon!
25 mill kommer ikke selskapet veldig langt med. De fleste småaksjonærer er vel tom for tålmodighetskrem for lenge siden.

1 Like

Jeg har ikke så mye kunnskap om markedet enda, men hvis man vet at beholdningen sin blir så betydelig redusert, hva er grunnen til at ikke alle bare dumper det de har av aksjer å kjøper seg inn etter gjennomført emisjon?

Her tror jeg du regner feil. Det er i dag 10,3 millioner aksjer i selskapet. Om de henter 25 millioner kroner til dagens kurs, så tilsvarer det ca. 11 millioner nye aksjer. Da sitter altså eksisterende aksjonærer igjen med litt under halvparten.

Men det er selvfølgelig fullstendig utelukket at man skal klare å hente 25 millioner til den kursen. Jeg tror ikke man klarer det i det hele tatt fra noen andre enn evt. de som eier lånet, og som da naturligvis også er interessert i lavest mulig emisjonskurs for å vanne ut eksisterende aksjonærer mest mulig med konverteringen.

11 millioner aksjer, også kommer 35 mill aksjer fra konvertering i tillegg.

Ah, sorry! Dette var etter konvertering også ja.

Men for å leke litt videre med tallene, så vil en evt. emisjon på ti øre bety at et gjeldfritt softox med 25 millioner på bok skal verdsettes til 2,3 milliarder kroner for å forsvare dagens prising av aksjen. Det er friskt

Sånn som jeg ser det, så er den eneste muligheten for SoftOx å kjøre en rettet emisjon. Og da er minimum tegningsbeløp € 100.000. La oss si at det blir en skikkelig “kriseemisjon” på 10 øre. Finnes det noen her på tråden som er villige til å forplikte seg til å bruke 1.15 millioner friske kroner for å eie 1,12% av et gjeldfritt softox med 25 millioner kroner på bok?

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

Hvorfor bruker du 10 øre? Dette blir for dumt å spekulere i. Sier ikke at det er umulig, men det er høyst usannsynlig.

Lav emisjonskurs gjør det attraktivt å være meg i emisjonen. Jeg tror terskelen fortsatt ligger for høyt.

Hvis man skulle brukt dagens sluttkurs som emisjonskurs, så ville spørsmålet vært: Finnes det noen her på tråden som er villige til å forplikte seg til å bruke 1.15 millioner friske kroner for å eie 0,91% av et gjeldfritt softox med 25 millioner kroner på bok?

Da vil en evt. beholdning i utgangspunktet selvfølgelig vannes ut desto mindre, så for dem som eier veldig mange i utgangspunktet vil det muligens være mer attraktivt. Men da snakker vi altså om flere hundre tusen aksjer (som nettopp ingen andre enn långiverne har i dag)

Point is: Dette er spill for galleriet! Det kommer aldri til å gjennomføres en emisjon annet enn til evt. de samme som eier lånet, og til en ekstremt lav kurs. Dagens øvrige aksjonærer kommer til å bli utradert.

3 Likes

Først må man komme over neste baug 31 Januar som er neste lån går ut på. Det må akseptere de samme betingelsene som det som ble gjort nå, som sikkert ikke er noe problem da det er vel de samme långiverne. Idiotisk å avvente denne til siste slutt når det er de samme personene.

Blir en solid utvanning med 77 mill pluss de minst 25 mill som var kravet, kan kanskje tro det er nok til å legge sjappa “brakk” til ut i 2025 å bare vente på EDF blir ferdig med de 25mill. Så blir det ny EDF søknad om mer tilskudd og nok en utvanning for å ta det prosjektet videre og drift av sjappa.

Blir vel en pennystock i en lang periode fremover…

Kan egentlig se for meg at lånet konverteres nå så går de for nye lån senere og de samme problemene som nå, så sitter det en gjeng småaksjonærer slukøret igjen med bare smuler til slutt. Noen ATH på over hundre kommer nok denne aksjen aldri til å se igjen.

1 Like

Uansett hva de nå eventuelt klarer å få til, vil man i ettertid spørre: Hvordan kunne noe så lovende som dette ende så galt?
Jeg har ikke fulgt så nøye med, men hvordan ble det med utviklingen av inhalator løsningen i Køpenhavn?

1 Like

De kan eventuelt kjøre en emisjon som Targovax / CRNA og BGBIO gjorde med TR; ta en pistol til hodet på aksjonærene, putte inn tilsvarende av verdien på aksjene du har i dag ellers så utraderes du.

1 Like

Apropos den hytta ble det nok ikke mange pengene til overs, jeg vil anta han hadde store renteutgifter i perioden på den. Det ble ikke (så langt jeg kan huske) solgt noen aksjer for å finansiere den.
Jeg vil anta at han finansierte den som andre med store verdier (som han hadde på daværende tidspunkt) gjør det; lånefinansiere med ~10% EK. Mye lån i egen bolig/hytte banker ned formuen, samtidig som han (og banken til en viss grad) var sikre på SoftOX-verdiene. At det ikke var et direkte tvangssalg var vel bare for å få mest mulig igjen for hytta.

1 Like

Stemmer en del renteutgifter der, ble kjøpt og solgt gjennom AS’et den med lån sannsynligvis ut fra regnskapet å dømme.

Financial calendar 2024

1 Like

All convertible bond holders accepted extension and conditional conversion

3 Likes