Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx småprat

Når du kommer med slike påstander bør du begrunne de bedre. Hva konkret er det de har gjort som er et brudd på norsk lovgivning, Oslo børs sitt regelverk etc? Det er ikke kriminelt å gjøre en elendig jobb så lenge regelverket følges eller å være en dårlig leder.

De fleste aksjonærer er selvsagt veldig oppgitt, forbanna etc for at investeringen i stor grad er tapt, men det er langt derfra til å si at det har skjedd noe kriminelt.

1 Like

Om produktene hadde vært så gode som det hele tiden har vært hevdet, ville det da vært behov for en 2 generasjon som hevdes er mye bedre og mye mer stabil? og sist men ikke minst mye mer Kommersiell-bar.

Her er jeg av en oppfatning av at selskapet ikke har spilt helt med redelige kort og mer eller mindre unnlatt og fortelle en god del.

2 Likes

Konklusjonen her blir at en bør holde seg langt unna Softox og for all del ikke delta i rep emisjonen. La Almås og de spytte inn penger her for dette er penger som en aldri kommer til å få igjen.
Almåsbrødrene har kjørt selskapet i grøfta for å prøve å karre til seg mest mulig av selskapet på bekostning av andre aksjonærene.

Så hold dere langt unna og la Almås og de bruke egne penger for å prøve å vekke den døde hesten.

Softox er historie om eit par år og som jeg har sagt en gang før det eneste Almås bør få styre i fremmtiden er en gressklipper men da under oppsyn av kyndig personell selvfølgelig.

Når han sitter som långiver selv er det jo gigantisk forskjell om de millioner kronene blir konvertert til 10kr eller 20 øre pr aksje.
Med andre ord så har han vært ekstremt aksjonærfientlig som kvalifiserer ti det kriminelle. Ja, han var aksjonær før og ja han hadde papirtap på det, men hva betyr det når de lånegiverne nå sitter igjen hele kaka?!

Og alt dette er vedtatt på GF der alle aksjonærer kan stemme. Jeg er nok enig med deg i alt, bortsett fra det med kriminelt. Samtidig tenker jeg at man skal være veldig naiv hvis en ikke så det meste av det som har skjedd på forhånd.

Og er man fortsatt med videre er man supernaiv rett og slett dum vil jeg påstå.

Det er feil. Før et selskap konverterer gjeld og sørger for utvanning fra 10,3m til 600m aksjer i en gjeldskonvertering, skal de ha gjort absolutt alt for å betjene gjelden, evnt likvidere eierandeler slik at de unngår det. En styreformann jobber for aksjonærene, ikke bondholderne.
De kunne tatt emisjon i hele 2023 og likevel kommet bedre enn å utstede aksjer til 20 øre.

På generalforsamlingen var det jo allerede for sent å stemme, alternativet hadde jo vært konkurs.

2 Likes

De fleste småaksjonærene bruker stort sett Nordnet og har ingen stemmerett uansett.

Og det har vært en økonomilinje som har vært minimum med cash og når ting har tatt lengre tid enn tenkt så har de havnet i skvis gjentatte ganger, noe som ikke har endret seg stort når man ser hvor lenge de også denne gangen ser fremover før nytt kapitalbehov trengs. Man snakker ikke mange måneder frem i tid før de igjen må spytte inn kapital i form av en eller annen måte.

Lov om verdipapirhandel (verdipapirhandelloven) § 5-14. Likebehandling

(1) Utstedere av finansielle instrumenter opptatt til handel på norsk regulert marked, skal likebehandle innehaverne av deres finansielle instrumenter. Utsteder må ikke utsette innehaverne av de finansielle instrumentene for forskjellsbehandling som ikke er saklig begrunnet ut fra utsteders og innehavernes felles interesse.

(2) I forbindelse med omsetning eller utstedelse av finansielle instrumenter eller rettigheter til slike, må utsteders styrende organer, tillitsvalgte eller ledende ansatte ikke treffe tiltak som er egnet til å gi dem selv, enkelte innehavere av finansielle instrumenter eller tredjemenn en urimelig fordel på bekostning av andre innehavere eller utsteder. Det samme gjelder ved omsetning eller utstedelse av finansielle instrumenter eller rettigheter til slike innen konsern som utsteder inngår i.

5 Likes

Det er vel det selskapet har gjort. De har gitt alle innehaverne like muligheter til å delta i «emisjonen» til 0,2kr. Forutsetningene er forskjellig. Mange må konvertere utestående fordringer/gjeld og de andre kan kjøpe nye aksjer til 0,2kr. Dvs likebehandling. Forutsetningene er forskjellig. Gjeldshaverne har ikke noe valg fordi da går selskapet konkurs. Som mange av mine tidligere innlegg viser så er jeg veldig kritisk til ledelsen, men at det er gjort noe kriminelt er jeg ikke enig i. Det er gjort mange rare valg, og kommunikasjonen med aksjonærene har vært elendig. Lykke til videre og ha en strålende søndag.

Her er det klare valg som ble tatt for et og et halvt år siden som er det relevante

Den viktigste jobben for en Styreleder er vel å sørge for sikker og forsvarlig økonomi minst 6-12 mnd frem i tid. Det kan vi vel si ikke har vært tilfelle her.

2 Likes

Tror du de som kjøpte aksjer i juni 2023 ville kjøpt hvis de visste at absolutt ingenting skjedde i mellomtiden bortsett fra at Softox lot selskapet havne i en situasjon der refinansiering til 20 øre var eneste utvalg?

I overskriften på børsmeldingen står det til og med “Has put the company in a very good position"

https://newsweb.oslobors.no/message/592865

1 Like

Er det Økokrim eller Oslo børs som er rette instans for å melde tips om sånne kjeltringstreker?

1 Like

Du kan sende din sak til Oslo børs:
Stockwatch@oslobørs.no

Så får du vurdert saken av proffene.

Lykke til.

Håper Almås blir stilt personlig ansvarlig her. Han har utført styrevervet sitt på en meget slett måte og at det er straffbart det hn har gjort ser jeg ikke bortifra.
Så håper noen tar saken videre. Er gjerne med på eit søksmål mot Almås om noen skulle dra det igang!

Tror du må legge ned litt arbeid og henvise til forskjellige meldinger da, tviler de ellers går igjennom så veldig mye? men skulle du så ta gjerne med 1 Gen og 2 Gen og hvor stabilt første gen var.

Softox Solutions AS – Close of Subscription Period today

Hvorfor skulle folk delta i en emisjon der en kan kjøpe aksjene til samme pris over børs? Det er ikke lenge til en får en spleis her for å så se at aksjen faller igjen i påvente av ny emisjon.
Så blir ikke aktuellt å bruke ei krone på repemisjon og det bør ingen andre heller gjøre om de ikke ønsler å bli med videre i Almås svindelforetak.
Så lenge den mannen er med videre så styrer selskapet mot konkurs før eller siden.

Blir ikke rep på meg. Tørr rett og slett ikke. Ser ikke helt hvordan de skal finansiere dette videre uten at kursen gruses på nytt.