Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx småprat

Noen idé hva avvisning førstelandsgodkjenning betyr?

https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--999601391--8998--2021&jid=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FJournalpost--999601391--2021--8998--36--2022

Skulle vært børsmeldt om den betydde noe, så da får man nesten anta at overskriften/tittelen er misvisende.

Det gikk også ut et brev i november med overskriften « Varsel om avslag for Softox Disinfection AS - SoftOx Disinfectants», og slik jeg forstår det trakk de opprinnelig søknad i januar 2022 og sendte inn ny søknad i juli 2022? Om de rett og slett ikke makter å få det godkjent vil det være et slag for baugen. Jeg må innrømme at dette søknads-kaoset og alt rotet gjør at jeg mister helt tråden i hvordan de ligger an. Både nasjonalt og internasjonalt.

Som har samme dokumentdato 19.10.22 som var dagen meldingen kom om godkjennelse fra Kemi i Sverige. Har dokumentet som Hardox linket til noe å gjøre med at Sverige har godkjent det først, mtp inkluderingen av ordet “førsteland”?

1 Like

Det har vel vært to parallelle søknader, i Sverige og Norge. Den i Sverige ble godkjent og det søkes på ny i Norge basert på den svenske godkjennelsen.

1 Like

De har fått førstelandsgodkjenning i Sverige, så denne gjelder vel ikke lenger. Førstelandsgodkjenning har en mye mer kompleks søknad, enn de søknadene til andre land som kommer nå. Så skulle jeg tippe er det at den er avslått pga de allerede har det. Begrunnelsen til MD sitt avslag var at kemi ikke hadde godkjent, nå som Kemi har godkjent, kan jeg ikke se noen grunn til at MD ikke skal godkjenne?

3 Likes

einnsyn er en uting som informasjonskanal i denne settingen fordi den forvirrer vesentlig mer enn den opplyser. Feilslått å tro at man får noe igjen av å følge med på hva som dukker opp. Utover å skape diskusjoner på syltynt grunnlag. Som kan få uheldig betydning for kursutviklingen i en så illekvid aksje.

6 Likes

Utifra datoer, så vil jeg tro dette gjelder at de trakk den nye søknaden.
Softox ønsket ikke å kjøre parallelle løp nå som de har en endelig godkjennelse i Sverige som førstelands-søknad.

2 Likes

Jo billigere, jo bedre. Nå har det kommet en ny koronamedisin, da skal vi sikkert ned til 12.- :smirk:

Om dette faktisk ikke er et avslag er det noen veldig dårlige saksbehandlere som sitter bak og tenker at dette er en god tittel på et utgående dokument til et privat selskap. Er selv offentlig forvalter og når jeg skriver vedtak skriver jeg enten “vedtak” for å gjøre det nøytralt, eller så må man skrive Avslag eller Godkjenning.

Her er det skrevet avvisning og ikke avslag, så det kan bety at de ikke behandler søknaden, hva enn det betyr… Men et avvisningsvedtak er jo også noe, så denne tittelen er :clown_face: misvisende.

3 Likes

Kjenner man historikken, så blir alt så mye enklere, men det er vel for meget å forvente.

1 Like

“Avvisingen” kan nok stemme bra. Når Softox ikke ville betale og kjøre videre med parallelt løp, nå som de har førsteland godkjenning i orden likevel.

3 Likes

CEO Geir Hermod Almås step down from
his current role as CEO and transition to chairman of SoftOx.

https://live.euronext.com/en/node/11983158

2 Likes

Kan være forberedelse på utskillelse av SIS dette, det er vel guidet i år om jeg husker rett, så da har man muligens en aktør som tar sis med egen ceo og en ceo for morselskapet? Bare spekulerer her

1 Like

Dette er i utgangspunktet positivt. En profesjonalisering av selskapet vil jeg si.

Aksjekursen viser at Almås ikke har vært i nærheten av å få frem budskapet om hvor stort potensial vi sitter på her.

8 Likes

Interessant at de får inn litt amerikansk blod. Definisjonen på at TTT denne aksjen, men veldig interessant å følge selskapet videre. At Almås trer til side som CEO tenker jeg også er hensiktsmessig, når selskapet nå skal gå inn i kommersialiseringsfasen. Uten sammenligning for øvrig byttet Ultimovacs CEO av (det jeg antar er) samme grunn tidlig 2020.

1 Like

Mange som fikk viljen sin nå, Almås ut. Spent på hvem som kommer inn. Satser på flere “luker” i Softox-kalenderen mot jul :snowman_with_snow:

1 Like

The shareholder group, including Dinge Invest AS, Hermod Farms AS, Kristian Almås, Almhaug Bolig AS, all companies associated with Kristian and Geir Almås, proposes that CEO Geir Hermod Almås step down from his current role as CEO and transition to chairman of SoftOx.

Det er altså et forslag til generalforsamlingen at Geir Hermod Almås går over fra å være CEO til å være chairman of SoftOx. Så det er ikke besluttet.
Ikke sikkert det er så dumt. Ofte har grundere lederrollen i et selskap litt for lenge.

@Melhus79 synes kanskje det var litt uvøren klipping du gjorde :slight_smile:

Når man ser hvem som står bak forslaget er det vel å forvente at det går igjennom.

De har nok en klar vil jeg tro men de kan jo ikke annonsere noen før det er besluttet i generalforsamlingen at det skal skje regner jeg med.

11 Likes

Jeg tolker dette som at Almås vil ha en hånd på roret angående strategi for selskapet fremover. Det blir særdeles viktig da de er inne i en ny æra nå med spinn-off fremover. Liker at vi nå får styreleder som er tungt lastet og som lever og puster Softox. CEO er ikke valgt, det er nok pga det er nettopp styrets oppgave å utpeke.

1 Like

Synes det er på tide og overtid at det kommer inn en ny mann på toppen, aldri likt fremtoningen til Almås. Men det er meg.

Forskningmessig har de hatt strålende resultater men det siste steget og godkjenning å rot der med MD har stått til mer enn stryk etter min mening. Hvor problemet er aner jeg ikke men sitter med ett intrykk av at Almås kanskje har prøvd noen innersvinger som ikke har gått?

1 Like