Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx småprat

Du kan ikke klandre Softox for rotet, det har tatt for lang tid med godkjennelse hos myndighetene. Dette viser bare at de har jobba på og prøvd alle angrepsvinkler.

4 Likes
2 Likes

Oj da! fikk ikke med meg denne børsmeldingen i går jeg.

https://newsweb.oslobors.no/message/577287

Almås er tydeligvis ikke fornøyd med hva dagens styre har fått til.

5 Likes

Sitat: Company’s largest shareholders, representing 26 per cent of the total number of outstanding shares, have proposed changes to the current Board of Directors and management team.

Nå får jeg mer trua når Almås er ute av CEO rollen, utviklingen har vært hans ansvar så langt og kan virke som de ikke er helt fornøyd med utviklingen, kan være en årsak til at Glenn også skiftet beite.

Er fremdeles all in, tro håp og kjærlighet…

8 Likes

Henrik J. Nielsen, Director of the
European Wound Management Association, which is one of the largest not-for-profit umbrella organisations in the world within the field of
scientific and clinical wound care, blir en del av styret.
Hvor bra er ikke dette da?
Kan det tenkes at noen av disse tre, Henrik Nielsen, Adrian Bignami elle Jørgen Berggrav blir ny CEO i Softox?

2 Likes

Jeg tror ikke det. Mulig Finn Ketler kan være en kandidat men de ser nok eksternt også… Finn Ketler har ledet andre selskaper.

Kam det tenkes at Almås fratrer da han skal være CEO i Softox Defence Solutions?

Vet ikke helt men I børsmeldingen står jo dette da:
• Current CEO Geir Almås proposed as new chairman of SoftOx Solutions AS
Dette og mer vil vise seg på fredag:)

Ja men styreleder er jo bare ett verv, ikke en «jobb» slik jeg ser det. Tviler på han skal skal gå av med pensjon. Tipper han trer av for at han skal ta en ny stilling, men samtidig styre moderskipet som styreleder. :man_shrugging:

Med styrehonorar på 2mill vil vel det være mer enn hva mange andre har… Almås er nok «kastet» ut med godt betalt styreplass i stedet.

Styreformannen er den som legger den langsiktige strategien i eit selskap. Styret er også de som har makta i selskapet og derfor skal ivareta eiernes interesse.
Så styreformann har mer makt en daglig leder som er ansatt av styret for å utføve strategien styret har bestemt.

3 Likes

Tydeligvis ikke mange som har lest meldingen, og/eller forstått hvilke ressurser som er på vei inn i styret.

Inte direkt kursdrivande nyhet.

1 Like

jeg står for nesten halvparten av dagens omsetning :sweat_smile:
Fine nivåer å laste opp på nå

4 Likes

Hvordan skal de finansiere for disse som kommer inn? Blir jo mye dyrere dette her og Soft har ikke allverdens med penger.

Blir vel oss “småfolket” som alltid det si :stuck_out_tongue:

Enhver må gjøre sin egen tolkning, men det her ser jeg på som et signal om at SIS så godt som er klart for å skilles ut til egen entitet. Almås ønsker ikke å slippe opp kontrollen av den delen ved å være CEO i Softox Solutions, så nå får han mer styring over Softox Solutions, SDS og den eventuelle nye “SIS AS”. At dette kommer som et ekstraordinært forslag, tyder på at det er noe tidskritisk. Alternativt salg av noe som nåværende styre ikke var enig i, hvem vet. Spennende timing er det uansett.

10 Likes

Ser det litt anderledes når de øker styrehonoraret til styreformannen fra 250 000 til 2 mill som er en helt spinnvill økning uansett hvilket selskap og langt over det som er vanlig i Norge.

En million kroner i honorar til styrelederen er langt fra noen sjeldenhet i våre naboland – her hjemme er det bare en håndfull i denne posisjonen i børsnoterte selskaper som passerer millionen når status skal gjøres opp for året.
Bare sjekk disse sammenligningene mellom temmelig identiske norske og svenske selskaper. I 2018 fikk Telia Soneras styreleder 1,825 millioner svenske kroner for jobben, i Telenor måtte Gunn Wærsted klare seg med litt mer enn en tredjedel – 670.000 kroner.
Vi kan fortsette innenfor bank og finans. DNBs styreleder Olaug Svarva fikk i dette året et honorar på 530.000 kroner. Over grensen i Sverige lå honoraret til hennes kollega i Handelsbanken på 3,4 millioner svenske kroner, mens SEB-styrelederen fikk 3,1 millioner kroner for et års arbeid.
Litt mindre forskjell er det i oljebransjen, men der er til gjengjeld Equinor langt større enn noen svensk aktør – for eksempel Lundin. Likevel er det den svenske styrelederen som passerer millionen i honorar, mens Jon Erik Reinhardsen i 2018 fikk 800.000 kroner.

Det du sier bekrefter for meg bare min egen teori, og det er at han kommer til å ha en ekstremt aktiv rolle i hva det enn er som kommer det neste året. Er teorien din at styret har “sparket” Almås, og som hevn kvitter han seg med styret og setter seg selv som styreleder? Hvis det er tilfelle bør vi alle komme oss fort som svint ut av aksjen, da stinker det i tilfelle.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.