Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx småprat

Spekulasjoner på så syltynt grunnlag at det mest blir useriøst.

1 Like

Hvem har liksom sparket han?

Er vel greit at Almås får mindre arbeid og kan konsentrere seg om de store linjene og ikke den daglige driften.

1 Like

Forskjell på det og å hevde følgende:

Tenker han har sett frem til å lene seg tilbake i styrestolen og gjøre det han har sett for seg. Tror ikke han har tenkt selv å sitte som CEO nå lengre inn oppstartsfasen. Men kan godt være at det har blitt lengre enn han hadde forventet…

Det er bare slik jeg leser det og det må være de % av aksjonærene som ønsker endringer og foreslår at Geir går av.

Og hva er din mening om denne? "proposes that CEO Geir Hermod Almås step down from his current role as CEO and transition to chairman of SoftOx. "

Jeg vil påstå sparken på godt norsk selv om finere ord sikkert kan brukes…

Sparken er den ytterste form for mistillit. Almås kan ha gjort sitt, som vil være fornuftig, uten at det nødvendigvis signaliserer en sterk misnøye vedr. jobben som er lagt ned. Som er hele poenget; at det handler gjerne mer om å rette blikket frem, hvem som er best egnet for å ta Softox fra å være en pølsebu til en seriøs aktør på det globale planet.

Kan like gjerne kalle det omplassering da med ett slik honorar av en styreplass. Jeg har mine tvil vi ser Almås i noen annen rolle fremover og min oppfatning er at det er i så fall riktig slik skuta er kjørt frem til nå. Forskningmessig er de over all forventning men det siste steget ut mot markedet og regulatoriske står til stryk, noe som er øverste leders ansvar.

Det er verken merkelig eller uvanlig at man bytter CEO når man kommer nærmere kommersialiseringsfasen for et selskap.
Man byttet også CEO i biotekselskapene Pho, Ulti, og Trvx.

2 Likes

Har ikke folk etterlyst en ny CEO i SoftOx lenge nå ?
Tipper Almås og styret i SoftOx har funnet ut at noen andre kan gjøre jobben som CEO bedre.
Da er det vel fornuftig å ansette en ekstern CEO.
Almås kan konsentrere seg om andre viktige oppgaver som styreleder, ikke uvanlig.
Styre og styreleder som har makt i selskapet.
Var ikke akkurat amatører som kommer inn i styret.

3 Likes

Miniputt selskap som Softox og styrelederfår 2mill, jeg blir bare enda mer provosert…best å ta kvelden :slight_smile:

2 Likes

Her er jeg 99.9% sikker på at du tar feil. Han er nok på ingen måte «jaget» fra stillingen sin. Men vi får vel fasiten etterhvert.

2 Likes

Kanskje han vet no andre ikke vet.
Kanskje selskapet snart er verdt mange milliarder :sunglasses::evergreen_tree:

1 Like

Skulle du få rett i den drypper det i så fall godt på undertegnede også som da vil være mangemillionær :tropical_drink:

Les HELE meldingen minst 1 gang til, og bruk gjerne google translate. Man må ha særdeles god fantasi for å hevde at han har fått sparken.

1 Like

Sparken av seg selv? Det er Geir Almås med familie som står bak alle de selskapene…

Her lukter det nesten at noe er på gang. Kanskje utskillelse av datterselskaper, kanskje noe mer betydningsfullt.

9 Likes

Greit nok at han går over til COB, men enig med polsmannen ang. godtgjørelse. Det er grisete mye penger sammenlignet med tidligere.

Jeg er likevel positiv til at Almås byttes ut med en person som kan presentere selskapet på en bedre måte. Jeg synes Almås har vist litt mye følelser og irritasjon i kvartalsrapportene. En mer dreven CEO burde klare å holde hodet kaldt, slik at selskapet gjerne oppleves litt mer seriøst.

Håper vi kan få litt fart på sakene snart :crossed_fingers:

2 Likes

Hadde det vært snakk om vanlig styrelederhonorar hadde jeg vært helt enig i at dette hadde vært helt bort i natta. Men her det snakk om en fulltidsstilling. Det blir ikke sammenlignbart med den jobben andre styreledere legger ned i løpet av et år.
Fra meldingen:

Geir Hermod Almås, steps up to
become full-time Executive Chairman of the Board to be able to increase his efforts on funding and
strategic development of the company.

Med alle de bruksområdene teknologien kan ha synes jeg det er helt riktig å ha en person som konsentrerer seg om det strategiske og fundingen. Vil tro det er ganske mange midler de kan søke på innenfor spekteret av bruksområder. Så jeg tror det er riktig at Almås slipper å sysle med operative ting og får konsentrert seg helt om strategi og fundning. Å gjøre dette som heltids styreleder er kanskje litt spesielt. Jeg kunne nok kanskje heller tenkt meg at han hadde blitt “Strategi og fundindirektør” eller noe i selskapet og at man fikk inn en litt mer uavhengig styrelder med lang erfaring og stort nettverk innen relevante sektorer. En person som kan bidra med kontakter og kan ha et litt kritisk blikk til det Almås og resten av ledelsen gjør. Kan være greit men noen utenfra som stiller litt kritiske spørsmål og ettergår/kvalitetsikrer det de driver med. Ikke at jeg mener de gjør masse feil men litt ekstern input er alltid positivt. Nå er det jo andre medlemmer i styret som også potensielt kan sørge for at det skjer selvsagt.

20 Likes

Kan se søkt ut å få en oppdatert håndhygieneveileder i forseelig fremtid.

11 Likes