Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

SOFXT

Regnskapet til SoftOx viser et fall i inntektene, kombinert med en økning i kostnadene i forbindelse med at selskapet forbereder seg for vekst. I andre kvartal ga det et driftsresultat på minus 21,2 millioner kroner og selskapet satt igjen med en kontantbeholdning på 31,1 millioner.

– Kvartalstallene kunne vært bedre. Jeg skal ikke late som at de er gode. De er langt i fra tilfredsstillende, sier SoftOx Solutions-sjef Geir Almås til Finansavisen.

Klokken 15.15 var SoftOx-aksjen ned 5,3 prosent til 50,50 kroner.

Regulatoriske utfordringer

Ifølge Almås er det to ting som har vært til hinder for selskapet foreløpig og som preget kvartalstallene.

– De bærer preg av en uklar regulatorisk situasjon i forhold til godkjenning, og så bærer den preg av en offentlig anerkjennelse av våre produkter som kan gjøre at våre kunder er trygge. Vi må rydde opp i disse tingene før vi kan bruke store de penger på å bli kjent i markedet.

– Det at vi fikk Hinas, Sykehusinnkjøp Nasjonal anbud, endrer denne situasjonen betydelig for oss. For nå har vi en stor profesjonell kunde som har valgt vårt produkt, og de vil gjøre andre kunder mer trygge, sier SoftOx-sjefen.

Etter at SoftOx fikk sykehusavtalen i land gjenstår nå kun det regulatoriske. Men ettersom de er «god dialog» med Miljødirektoratet, føler han seg trygg på at skal gå i orden.

Trenger finansiering

Selskapet hentet i fjor inn 27,1 millioner kroner gjennom en emisjon og sjefen i selskapet er åpen på at SoftOx vil trenge mer finansiering:

– Vi har et profesjonelt styre som overvåker situasjonen nøye, og styret vil ta grep når behovet er der. Når det er sagt så ser jeg at resultatene vi leverer, og hva vi lovet da vi hentet penger i fjor er nære på å bli levert. Derfor føler jeg meg tryggere på at aksjemarkedet kommer til å fortsette å støtte driften, sier Almås.

Dere må vel få inn finansiering i en eller annen form, for regnestykket går ikke opp i dette tempoet her?

– Det er helt riktig. Og det vi kommer til å ta grep på innen relativt kort tid. Når vi finner riktig tidspunkt. Det kan jeg ikke i dag ikke si noe om når og hvordan. Men jeg kan si at vi kommer aldri til å la selskapet komme i en situasjon hvor vi har likviditetsproblemer.

Forberedt for vekst

Til tross for underskuddene kjøpte SoftOx nylig 50 prosent av aksjene i Ose Water i Setesdal. Avtalen innebærer blant annet at SoftOx flytter all produksjon til Ose Waters anlegg i Agder.

– Mineralvannsprodusent i Setesdal. Hvorfor fant dere sammen med akkurat det selskapet?

– Ose høres kanskje litt perifert ut, men ser man på kartet ser man at det er cirka en time fra Kristiansand med bil, og Kristiansand er en av de store havnene i Norge. Sånn sett er Ose logistikkmessig ganske godt plassert for oss. Og med en ubrukt stor produksjonslinje, med god kompetanse på tapping og god logistikkløsning til en fornuftig pris. Så var det riktig løsning for oss.

Vil ta tid

Almås påpeker at dette gjør selskapet i stand til å tilfredsstille forventet etterspørselen fra norske sykehus, samtidig som SoftOx også forventer økt etterspørsel både nasjonalt og etter hvert internasjonalt.

– Jeg tror ikke vi skal håpe på de kjempestore volumene på kort sikt, men utover neste år bør vi nok se at produktene våre blir tatt i bruk, sier han.

– Hva blir den neste store avtalen deres?

– Jeg er litt usikker på om det kommer til å være innen desinfeksjon internasjonalt eller om det kommer til å være innen sårbehandling og sårskylling, som nå er klinisk ferdig utviklet for Europa.

– Det jeg føler meg trygg på er at begge produktene er etterspurt.

17 Likes

Blir de tvunget til å hente emi aksjer på lave 40 nivå?
Håper de kan hente penger på høyere nivå.

Almås uttalte heldigvis at han føler seg trygg på at aksjemarkedet kommer til å fortsette med å støtte driften og ikke tryggere, som ville vært en smule foruroligende.

Fra 17.30

Noen har meget å lære på Hegnars Tivoli.

Ingen som vet. Føler meg relativt trygg på at de lander på en tilfredsstillende løsning, men i verste fall får man ta det som en kjøpsanledning. Takker ikke nei til å kjøpe ytterligere aksjer på 40-tallet om finansieringen i tillegg er i boks.

3 Likes

Tipper at det vil komme melding om godkjenning, og muligens en avtale, før emi, blir mye løping for enkelte.

Kjem nok til å ta litt livet av potensiell oppgang når storkunden blir annonsert

Edit: snakka sjølvsagt om den overhengande emisjonen.

Hallo folkens! Jeg var på jobb og fikk ikke med meg et kvekk av presentasjonen i dag. Hvis noen observante og arbeidsvillige sjeler fikk med seg presentasjonen og ikke minst husker den godt; en oppsummering av de viktigste punktene hadde blitt satt stor pris på! :slight_smile:

Er du “langsiktig” som i sekunder, minutter, eller timer ?

1 Like

Hva skjer/skjedde med de eksisterene produksjonsfasilitetene nå som OSE Water skal overta all produksjon? (De gamle lokalene som de fikk billig finansiert gjennom Innovasjon Norge)

Spurte om det og Almås sa at alt utstyr o.l. er allerede flyttet til Ose.

5 Likes

Lab. og resten av teamet flyttet til Fornebu og produksjonen til OSE Water.

1 Like

Minner meg selv på at jeg skal skrive en oppsummering hvis tiden strekker til i morgen. Én setning om viktigste: mye bedre konkurrentsituasjon enn antatt (de desidert best-in-class hva gjelder vitenskapelig dokumentasjon og partnere) og CMO forsøkte å banken inn hvor utrolig gode SWIS-dataene er.

10 Likes

Mulig jeg hørte feil ang. avtalen med OSE Water.
Skulle SoftOx Solutions lønne og drifte anlegget for så betale 3mill. om 3år.

Håper OSE water og SoftOx får betydelig mer inntekter snart, ellers blir ikke driftsutgiftene noe lavere framover.

Det var en god presentasjon. Som jeg hadde tenkt ble det lagt vekt på hvor godt sårskyllproduktet faktisk er. Det blir likevel ikke vektlagt av investorene. Da hadde vi ikke vært under 50 nå.
Sett bort fra det var det nok en grunn til at de valgte å bruke en del tid på patentene i presentasjonen. Dette har de ikke gjort på samme måte før. Det gjør at jeg tror Softox vil ta enda større del av den totale HOCL kaka enn hva jeg har trodd før. Svært positivt det altså.

Blir spennende å se hva som skjer på SIS fronten. Ikke minst om Softox kan være relativt enerådene på den fronten. Et større sykehus i England skal visstnok begynne å bruke en konkurrents inhalasjonsløsning på alle som legges inn på sykehuset med respiratoriske problemer, bortsett fra Covid), fra nå i oktober til februar neste år. Skal visstnok brukes mot en fase to studie mot andre respiratoriske indikasjoner. Det ryktes også at personer nærstående konkurrents selskap har fått testet deres inhalasjonsløsning ved Covidsykdom og blitt symptomfri ila 24 timer.
Jeg tror virkelig at SIS kommer til å bli noe av.

Har brukt mye tid på Softox den siste tiden og tror jeg må gire ned litt. Må ta en pause fra forumet her også tror jeg. Etter å ha lest h3nk1 sin oppsumering vel og merke. Det tror jeg passer bra, for her blir det nok mye emisjonsmas fremover. Og det er dørgende kjedelig.
Må nesten legge ved en tanke vedrørende emisjon.
Alle vet at den kommer. Det er bare et tidsspørsmål. Jeg vil tro at de greier å time den i forhold til noen gode nyheter. Jeg tror som sagt også at den kommer til å bli overtegnet av større aktører. Kanskje blir det også som sist der vi andre fikk noen ytterst få skarve % vi kunne tegne for. For de som står på gjerdet og venter vil jeg bare anbefale å kjøpe nå. De eneste som tjener på at emikurs settes lavest mulig er kun de med mest penger. Jeg tipper det blir maks utvanning på 10%. Det er så lite at det spiller ingen rolle i det lengre løpet hvis man har lengre tidshorisont ,(hva traderne tenker gir jeg blaffen i). Softox trenger ikke mer penger enn til å holde det gående et godt stykke inn i det neste året. Til neste år vil det være så mye som har skjedd at neste emisjon kan settes MYE høyere enn nå.
For min del har disse forsinkelsene ikke vært bare trist. Det har gjort at jeg har fått økt min beholdning betraktelig på kurser som jeg anser som veldig lave. Jeg har kjøpt på 30-40-50-60-70-og 80 tallet. Jeg er fullstendig overlastet og nå tenker jeg det bare er å lene seg bakover. Det er nå det starter.

20 Likes

Google er ikke det beste for å sjekke patenter. Fasiten for godkjente patenter i USA er USPTO:

https://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO2&Sect2=HITOFF&p=1&u=%2Fnetahtml%2FPTO%2Fsearch-adv.htm&r=0&f=S&l=50&d=PTXT&Query="Almas%2C+Geir+Hermod"

Det beste stedet for å finne hva som er publisert i hele verden er WIPO:

https://patentscope.wipo.int/search/en/result.jsf?_vid=P22-KTBU82-49696

Dette er altså bare patenter som er publiserte. Patenter som er sendt inn de siste 18 månedene er hemmelige. Det er vanlig å videreføre søknader under nye numre selv om det reelt sett ikke er nye søknader. SoftOX har nok både telt med disse, samt de som fortsatt er hemmelige når de kommer til et antall på 87 (jeg finner altså 65). At hele 57 er godkjente har jeg rett og slett vanskelig for å tro. Men dette tallet i seg selv er i og for seg ikke så viktig, altså om f.eks. deres “Mixing Device” er beskyttet på New Zealand eller ikke. Det som er viktig er EU og USA, og i særdeleshet USA. Derfor er det USA-patenter jeg tidligere har sjekket ut.

Det er en del måneder siden jeg gikk igjennom dette, og da var ikke patentet “Multi-chamber hypochlorous acid dispenser” godkjent i USA. Nå er det altså ikke lenger tre, men fire av deres patenter som er godkjent her. Teknisk sett er det ni stykker (som man kan se av linken over), men i praksis er det altså fire forskjellige:

  • “Compositions of hypochlorous acid and methods of manufacture thereof“ med prioritetsdato 17.02.12

  • “Hand disinfectant“ med prioritetsdato 22.12.16

  • “Mixing device” med prioritetsdato 22.12.16

  • “Multi-chamber hypochlorous acid dispenser” med prioritetsdato 22.12.16

Patenter gir beskyttelse tyve år fra prioritetdato, som betyr at SoftOX pt. har beskyttelse av kjerneteknologien frem til 17. februar 2033, og produksjonsmetoden fem til 22. desember 2037.

Det SoftOX og alle andre firmaer forsøker på er å forlenge tiden de har beskyttelse ved å søke nye patenter innenfor spesifikke bruksområder og kombinasjoner. Derfor har SoftOX følgende (reelle/aktive) patentsøknader inne for å beskytte de områdene de i dag jobber med:

  • “Compositions and methods for treating transient biofilms” med prioritetsdato 01.11.2019

  • “Compositions and methods for aerodigestive treatment” med prioritetsdato 22.12.2017

  • “Compositions and methods for treating biofilms without inducing antimicrobial resistance” med prioritetsdato 01.11.2019

  • “Compositions and methods for treating biofilms”med prioritetsdato 22.12.2017

  • “Acetic acid and hypochlorous acid compositions for treatment of skin trauma” med prioritetsdato 22.12.2017

  • “Acetic acid and hypochlorous acid compositions for treatment of biofilms and wound care” med prioritetsdato 02.06.17

I tillegg har SoftOX et patentsøknad inne på noe de ikke har sagt at de jobber med, nemlig å pakke hypoklorsyre i nanopartikler.

  • “Preparations for controlled-release of hypochlorous acid” med prioritetsdato 22.12.2017

Summa summarum er SoftOX godt beskyttet en god stund framover, og de er veldig på ballen for å forlenge beskyttelsen. Og det er garantert flere patenter som er inne, som ennå ikke er publisert.

24 Likes

Helt sikkert (er helt grønn på dette), prøvde den offisielle siten først, men fant ingenting - Google er litt bedre på interface og brukervennlighet… :slightly_smiling_face:

2 Likes
5 Likes

3 Likes

SoftOx Solutions AS Q2-2021 Presentation

2 Likes