SOFXT
Regnskapet til SoftOx viser et fall i inntektene, kombinert med en økning i kostnadene i forbindelse med at selskapet forbereder seg for vekst. I andre kvartal ga det et driftsresultat på minus 21,2 millioner kroner og selskapet satt igjen med en kontantbeholdning på 31,1 millioner.
– Kvartalstallene kunne vært bedre. Jeg skal ikke late som at de er gode. De er langt i fra tilfredsstillende, sier SoftOx Solutions-sjef Geir Almås til Finansavisen.
Klokken 15.15 var SoftOx-aksjen ned 5,3 prosent til 50,50 kroner.
Regulatoriske utfordringer
Ifølge Almås er det to ting som har vært til hinder for selskapet foreløpig og som preget kvartalstallene.
– De bærer preg av en uklar regulatorisk situasjon i forhold til godkjenning, og så bærer den preg av en offentlig anerkjennelse av våre produkter som kan gjøre at våre kunder er trygge. Vi må rydde opp i disse tingene før vi kan bruke store de penger på å bli kjent i markedet.
– Det at vi fikk Hinas, Sykehusinnkjøp Nasjonal anbud, endrer denne situasjonen betydelig for oss. For nå har vi en stor profesjonell kunde som har valgt vårt produkt, og de vil gjøre andre kunder mer trygge, sier SoftOx-sjefen.
Etter at SoftOx fikk sykehusavtalen i land gjenstår nå kun det regulatoriske. Men ettersom de er «god dialog» med Miljødirektoratet, føler han seg trygg på at skal gå i orden.
Trenger finansiering
Selskapet hentet i fjor inn 27,1 millioner kroner gjennom en emisjon og sjefen i selskapet er åpen på at SoftOx vil trenge mer finansiering:
– Vi har et profesjonelt styre som overvåker situasjonen nøye, og styret vil ta grep når behovet er der. Når det er sagt så ser jeg at resultatene vi leverer, og hva vi lovet da vi hentet penger i fjor er nære på å bli levert. Derfor føler jeg meg tryggere på at aksjemarkedet kommer til å fortsette å støtte driften, sier Almås.
– Dere må vel få inn finansiering i en eller annen form, for regnestykket går ikke opp i dette tempoet her?
– Det er helt riktig. Og det vi kommer til å ta grep på innen relativt kort tid. Når vi finner riktig tidspunkt. Det kan jeg ikke i dag ikke si noe om når og hvordan. Men jeg kan si at vi kommer aldri til å la selskapet komme i en situasjon hvor vi har likviditetsproblemer.
Forberedt for vekst
Til tross for underskuddene kjøpte SoftOx nylig 50 prosent av aksjene i Ose Water i Setesdal. Avtalen innebærer blant annet at SoftOx flytter all produksjon til Ose Waters anlegg i Agder.
– Mineralvannsprodusent i Setesdal. Hvorfor fant dere sammen med akkurat det selskapet?
– Ose høres kanskje litt perifert ut, men ser man på kartet ser man at det er cirka en time fra Kristiansand med bil, og Kristiansand er en av de store havnene i Norge. Sånn sett er Ose logistikkmessig ganske godt plassert for oss. Og med en ubrukt stor produksjonslinje, med god kompetanse på tapping og god logistikkløsning til en fornuftig pris. Så var det riktig løsning for oss.
Vil ta tid
Almås påpeker at dette gjør selskapet i stand til å tilfredsstille forventet etterspørselen fra norske sykehus, samtidig som SoftOx også forventer økt etterspørsel både nasjonalt og etter hvert internasjonalt.
– Jeg tror ikke vi skal håpe på de kjempestore volumene på kort sikt, men utover neste år bør vi nok se at produktene våre blir tatt i bruk, sier han.
– Hva blir den neste store avtalen deres?
– Jeg er litt usikker på om det kommer til å være innen desinfeksjon internasjonalt eller om det kommer til å være innen sårbehandling og sårskylling, som nå er klinisk ferdig utviklet for Europa.
– Det jeg føler meg trygg på er at begge produktene er etterspurt.