Jeg forsvarer ikke byråkratiet, men jeg kjenner det godt og har jobbet i det de siste 4 årene. Vedkommende kan ikke uttale seg annerledes, hen må snakke ut fra hva gjeldende veileder sier (uavhengig av om den er aldri så utdatert).
Vi vil nå ingen vei med henvendelser til offentlige instanser. Selv Almås sa at selskapet ikke lenger brukte energi på det.
Regelen i staten er at ting tar tid (TTT), og deretter tar det dobbelt så lang tid. Noe som blir litt ekstra påfallende når man står i en pandemisituasjon. Her burde det blitt gjort et skippertak for å oppdatere både veiledere og standarder ut fra ny viten. Se bare hvordan andre institusjoner har satt til side historiske presedenser / lovverk over natten på øvrige områder.
Men, slik er det ikke for legemidler. Legemiddelutvikling mv. er fundamentert (av gode grunner) på at TTT for å sikre alle baser før noe slippes «løs» i befolkningen. Så man får dobbel TTT i møte med både byråkrati og slik legemiddelutvikling faktisk foregår.
Derfor er mitt fokus på selskapets data, produktenes rasjonale og forskernes uttalelser. Jeg tror man vinner til slutt.
Edit:
Samtidig er jeg helt åpen for at medieoppmerksomhet på det ovenstående og (det norske) selskapets produkter ville vært positivt. Jo flere øyne på caset jo bedre.