Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Skal ikke se bort fra at det hadde vært lettere å hente 100 mill for å finansiere SIS alene enn 50 mill for å finansiere den hele og fulle driften til Softox, inkludert SIS. Paradoksalt nok.

Har vist seg vanskelig å synliggjøre verdiene når de blir skjult bak desinfeksjonsselskapet Softox.

4 Likes

Det kan godt hende, men vanskelig å si hva som skjer med det som blir igjen i tilfelle. Vil vel tro at det er mange som meg; de kan dele selskapet i to eller fem, jeg har ikke mer penger som kan spyttes inn uansett. En partner som kan få 90/10 profittsplitt på 2-3 indikasjoner eller lignende med en stor upfront hadde vært det beste for hele sulamitten i allefall.

Er det noe sånt dere antar de trenger for SIS? Altså 100 mill? Hadde trodd det var en del høyere beløp, men har veldig lite erfaring fra slike type utviklinger…

Tilfeldig tall tatt rett fra løse luften. Aner ikke hva det vil koste, men det blir ikke småtteri iom at det vil gjennomføres x antall studier for å bevise effekt (covid, influensa, cystisk fibrose etc).

SoftOx som morselskap vil jo i utgangspunktet sitte med de samme eierandelen bare deler av de i datterselskaper. Så vil man få utvanning i hvert enkelt datterselskap i stedet for i morselskapet når man skal hente inn kapital (noe de jo må uansett).
Tanken er at man treffer investorene bedre og får bedre betalt for delene enn for totalen, altså laver utvanning totalt sett for oss aksjonærer.
Man får jo da i hovedsak målrettede emisjoner i datterselskapene mot en eller muligens noen veldig få investorer/partnere.

2 Likes

Men jeg hørte via en venn en gang at Arctic hadde sagt nettopp det, at det var lettere å hente 500 mill enn 50 mill

Tenker det er en veldig god grunn de gjør som de gjør å det er å vanne ut minst mulig i Softox og minimere risikoen. Helt riktig å tommel opp fra min side på dette.

2 Likes

Ønsker ikke å diskutere bare for å være vanskelig, men jeg liker egentlig ikke det heller.

Har man en sum of the parts på 400 mill, skiller ut SIS på si 100 mill, og trenger å hente 80 mill i cash, så mister man jo store deler av verdien av asseten sin ved å kjøre emien aleine mot den minste biten framfor hele konsernet. Ja, det gjør kanskje ikke så vondt for aksjonærene på kort sikt (men som allikevel sikkert vil sitte i begge selskapene, så tja), men man kan fort sitte igjen med minimalt eierskap og dertil oppside.

Uansett interessant å tenke på, det blir spennende å se hvilken vei de velger.

1 Like

Hvis man ikke får en partner som er villig til å prise SIS slik selskapet håper kan de fortsatt kjøre emisjon i morselskapet og finansiere det den veien.
Men hele poenget er jo at man håper på å få langt høyere verdsettelse av områdene separerte enn samlet i morselskapet.
En partner vil ha mye bedre kontroll på hva de investerer i og hva pengene de investerer brukes til. Bare dette øket investeringsviljen mye tror jeg.

4 Likes

Må huske hvem som er største aksjonær i selskapet da. Tror Almås vil gjøre alt i sin makt for å skape høyest mulig verdier for aksjonærene.

11 Likes

Får de en tilsvarende avtale som Vaccibody fikk, kan man vinke farvel til noen fremtidige utvanninger. Vet ikke hvor mye markedet var verdt på den men for SIS sin del er det vel +100Mrd.

-Avtalen innebærer at det norske selskapet skal stå for utviklingen frem til slutten av fase 1b, og at Genentech, som et selskap i Roche-gruppen, deretter vil være ansvarlig for videre utvikling og kommersialisering.

3 Likes

Gode diskusjoner her. Jeg mener personlig at SoftOx er utsatt for totalt svikt fra det norske aksjemarkedet. Er så up to date, så spennende, så bra, så mange som har validert teknologien. og et potensiale få til ingen er i nærheten av. For godt til å være sant rett og slett- Og Mcap er svært lav, med lav omsetning. Også trist å se i går at det var rundt 80 stykker som fikk med seg en brilliant fremføring av ledelsen.

Vi får håpe det blir bedre fremover. Sitter her til 2030 om jeg er nødt til det. Og jeg tror at når det først snur her, da går det fort oppover…

15 Likes

Deler dine betraktninger, og tror oppriktig at Soft er det mest undervurderte selskapet på Oslo Børs pd.
Jeg fikk selv bare med meg første halvdel av presentasjonen i går, måtte avgårde i møte. Ble overasket over det lave antallet seere, og hadde forventet minst 3-gangen.
Har sett resten i etterkant, og må bare si at opptrenden de viste i går er av et helt annet kaliber enn de har vist tidligere - her ser vi en proff, tydelig og fremoverlent ledelse som med rette har ufattelig ståltro på det de holder på med!
Etter overgang til hovedlisten vil vi nok se betydelig større interesse fra institusjonelle aktører, som alene kan løfte MYE. Laster litt i det stille, og tror menigmann får opp øynene så snart det kommer litt analyser med påfølgende skriverier i finansmedia. DNB er nok allerede i gang med sin.

Det er nå det begynner! Gleder meg til fortsettelsen.

8 Likes

Det blir vel neppe ny fart i denne aksjen før den finansielle situasjonen er avklart og styrket?

2 Likes

Skal ikke så mye til før den stikker i vei ved rykter om notering på hovedlisten, i kombinasjon med DnB Markets jobber med eierskap i datterselskapene + resultater fra SIS om ca 2 måneder.

5 Likes

Det stemmer, tildels. Skulle SDS få støtte fra european defence fund i den størrelsesordenen som har vært antydet, vil det bli en ny tidsregning for Softox. Uavhengig av om moderselskapet ikke er fullfinansiert. Inhalatoren og samarbeidet med FFI gjør at aksjen er betraktelig mindre forutsigbart enn tidligere. Selv om også jeg avventer full eksponering til man ser tegn til å komme seg ut av tornerosesøvnen kursmessig.

Slik som teknologiplattformen er satt sammen vil en sånn støtte være gunstig for hele selskapet. nesten 120mill til et selskap som som verdsettes til 420mill.

1 Like

Soleklart :ok_hand:

1 Like

Og samme prinsipp med Multiproduktet. Det er kanskje den nærmeste?

“Antibiotic intake up by 116% in South Asia. Is antimicrobial resistance poised to be the next global health concern? | Health Tips and News” Antibiotic intake up by 116% in South Asia. Is antimicrobial resistance poised to be the next global health concern? | Health Tips and News