Har vært med lenge. Det siste halve året har jeg dratt en parallel til Tesla i tilfellet Softox.
Parallellen er at er de begge forstyrrer et veletablert konsensus rundt hvordan ting skal være. Softox er for pharma det Tesla var for bilindustrien - et forstyrrende element som rokker ved det fundamentet som alle de ledende aktørene er tuftet på.
Dette fundamentet tjener markedslederne godt, og endringsviljen preges av sendrektighet og motstand. Det er konservative bransjer, det er samarbeid aktørene i mellom (ingen ønsker kvantesprang, men å melke hvert utviklingstrinn lengst mulig), og det pyntes og påvirkes med slagord som «Vorsprung durch Technik», mens de i realiteten akterutseiles av et lite og visjonært fagmljø.
Gigantene ikler seg plankedressen til slutt. Narrativ rakner. Spørsmålet er om opinionen kommer utfordreren til unnsetning i tide. Overlever det etablerte narrativet eller ikke.
Nå har vi alle sett hvordan Teslas verdsettelse har økt de siste to årene (kanskje litt vel friskt vil noen mene!), men i årene før var det en lang ørkenvandring og flere ganger tett på konkurs. Så skal man selvsagt heller ikke underslå at Tesla har hatt god medvind de senere årene av det grønne skiftet samt en nærmest religiøs fanskare i aksjonærbasen.
Parallellen til Softox er på mange måter slående. Man kan - uten å konspirere - anta at det har vært innslag av lobbyvirksomhet fra etablerte bransjer. Den mest åpenbare da KEMI først ga tilsagn for godkjenning i tolvte time, for deretter å trekke det tilbake noen måneder etter. Spesielt når man etterhvert har blitt kjent med grunnlaget for tilbakekallet er det vanskelig å se for seg andre utslagsgivende faktorer.
Slike utsettelser er finansielt svært vanskelige å overleve for gründervirksomheter.
Men det er lys i horisonten.
I kjølvannet av pandemien ser vi konturene av hva økt interesse for antibiotikaresistens (bakterier) og virusinfeksjoner kan lede til. Fra et søkelys som har streifet tilfeldig innom kan det nå virke som om media i større grad retter fokus mot disse temaene, og hvor begrenset verktøykassen vår er.
Det vi kan si med sikkerhet er at når media fokuserer på tidsriktige enkeltemner, da kommer de folkevalgte raskt på banen. Spesielt i saker hvor de øyner muligheten for omtale i positive ordelag, og især hvis de kan vise til hvordan det aktivt jobbes med en løsning. Og her tror jeg noe av nøkkelen til Softox gjenfødelse kan ligge.
Se for deg følgende scenario. Hastemøtet Softox har bedt om. Jeg antar at SIS er tema. De ønsker finansiering og parallelle løp på fase 2 og 3. Staten finansierer utviklingen - i retur får de lovnader om arbeidsplasser og norsk produksjon.
Involverte politikere og regjeringen som helhet vil skinne innledningsvis, de vil skinne underveis, og de vil stå med gullskrift i historiebøkene om studiene er suksessfulle.
Dette er ikke utenkelig.
Softox har en portefølje av produkter tuftet på kroppens egen forsvarmekanisme. Og de har patentert det. BP har etter hva vi vet foreløpig ikke bedt om en plass ved bordet. Hvis jeg ser Softox i kortene tror jeg de forsøker seg på løsningen jeg skisserer over med statlig finansiering. Det ville vært et gullegg for alle involverte. Vi har sterke fagmiljøer i landet og penger er ikke en begrensning. Da hopper de elegant bukk over emisjonsspøkelser, og kan med enkelthet hente inn den tiden de har tapt på utsatte studieforløp de siste to årene.
Alternativer er skissert av andre bidragsytere her inne flere ganger. Lisensiering er mest nærliggende.
OK. Dette ble langt. Utgangspunktet mitt var egentlig bare å formidle at Softox blir behandlet slik Tesla ble det. Markedet tror ikke på dem, og markedsaktørene er fornøyde med bunnlinja si og fordelingsnøkkelen.
Mercedes var tidlig inne i Tesla. Det samme var Kiltoclean i Softox.
La oss tro Softox er pharmaens Tesla.