Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Alvorlig talt - alle kan se at dette ikke en positiv melding. Det man ønsker er at bidragsytere som faktisk begrunner meningen sin, eller kommer med noe fundamentalt.

Softox har mye positivt på gang utover dette som de nå har surret med i årevis - uten god execution på «go to market» biten.

Det å ha et slikt produkt i en pandemi tid er faktisk som å skyte gullfuglen. Utrolig nok har de bommet på en unik mulighet hvor etterspørsel var ubegrenset en periode og alt fikk midlertidig godkjenning.
Spør meg selv hvordan ikke dette har fått mer statlig støtte - som et potensielt fantastisk Norsk selskap i en ny vertikal hvor vi har få store selskaper. Se bare til Danmark! Men med politikere på stortinget med 1-2 års arbeidserfaring så overrasker det ikke.

EU-kommisjonen har allerede godkjent dette, og derav slik jeg forstår det - så kan de fortsatt selge i EU?
1+1=2 tilsier at potensialet er større i EU enn evt. i lille Norge.
Med mindre det foreligger informasjon om at dette setter presedens over beslutningen fra EU-kommisjonen? Men det kan jeg isåfall ikke fatte.

Jeg er spent på begrunnelsen og hvor dette til slutt ender - hvordan det i en instans kan være OK - mens det lokalt blir avslått.
Alt blir jo spekulasjoner - men det virker snodig.

Tenker uansett at det er positivt for forumet i sin helhet at enkle og lite fundamentale utsagn blir stilt spørsmålstegn til, uansett hvem som skriver. Administratorer, troll, analytikere eller Ola Nordmann blir alle spurt om å begrunne dumme enkle påstander - det er god forum kutyme!:norway:

13 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Om Almås gör allt för aktionärerna som jag läser här är så har han mycket att lära från andra CEOs.
Största felet han gör är solklart haussa saker som sen inte infrias.
Och jag tror inte jag behöver ge exempel. Tror de flesta vet eller klarar att finna ut av det själv.
Hint, desinfektion.

Det er opplagt en kjedelig melding, som vil gi en liten nedtur mandag. Men hvor stor? I september 2021 fikk vi servert noen tilsvarende kjipe meldinger fra Miljødirektoratet som resulterte i et ras på 8-9 kr eller omlag 15% . Kursen lå vel på rundt 40 ei stund. Jeg kan ikke se annet enn at det er støtte på dette nivået.

Det betyr at “raset” blir nokså uskyldig. Med mindre man selv har gått inn med kortsiktig perspektiv , får kalde føtter, og selger ned prisen. Det er jo også lov.

Bruken av emojies er forøvrig latterlig, men det er også skremselspropaganda a la “kursras mandag” som ikke har rot i virkeligheten. Lite konstruktiv retorikk.

Syns også folk her inne i mye større grad bør ønske ulike syn velkommen. Det beriker forumet. Alternativet er jo et ekko kammer av egne meninger.

Har f eks noen av dere lest /ettergått miljødepartementets motiv (om det finnes) for å begrense bruken av klor, mer overordnet? Forventer saklig svar uten emojies .

5 Likes

Akkurat det med motivet er noe som må leses umiddelbart etter det blir lagt ut på einnsyn. Forventer det står noe mer der enn bare “nei”. Hvis de fortsatt lener seg på det de holdt på med en stund, som var noe tilsvarende at de ville vente og se hva KemI sa, så tror jeg det koker over.

Hummels på et annet forum fant eksempelvis denne fra en konkurrent, så det bør være mulig:

Stoffet, aktivt klor frigjort fra hypoklorsyre, er registrert i ECHA for produkttype (PT) 2, 3 og 4, og er omfattet av overgangsordningene i artikkel 89 (2). elyte® desinfeksjon er deklarert i det norske produktregisteret med deklarasjonsnummer 633972.

2 Likes

Blir sammenligningen riktig med Elyte? Dette er overflatedesinfeksjon, og her har vel Softox godkjenning på sine Effectdes produkt. Det er vel hånddesinfeksjonen som skaper helvete.

Det er poeng det selvfølgelig, men fra et ståsted med disse rettsaktene fra EU ingen forskjell sånn sett. Lovene som ble tatt inn dekker jo hele spekteret fra pt1 til 5, så regulatorisk skulle man tenke det er samme sak.

Bruker Legemiddelverket ett helt annet regelverk ettersom de godkjenner produkt fra Softox??

MD’s saksbehandler har tidligere jobbet i samme firma med dattra til Almaas normalt skulle slike ting slå positivt ut. Bare skuffelser og nederlag fra MD og den saksbehandleren der… lukter prestisje å det som værre er…

Har hu gjort det er hun inhabil og skulle aldri hatt saken. Kam være vondt blod for alt vi vet, selv om de var gode venner så skal hun likevel ikke hatt saken.

Dette gjelder vel kun at overgangsordningen ikke er gyldig lenger. Det hadde vært verre om Miljødirektoratet hadde avslått den nye og optimaliserte søknaden (som ikke er sendt inn enda). Softox må bare pushe på å få sendt inn den nye søknaden, som jeg fortsatt mener det er stor sannsynlighet at de får godkjent.

3 Likes

Ref. Børsmelding 24jan.
Biocidproduktene som er omfattet av overgangsordningen vil ikke berøres og ny søknad vil bli innlevert innen fristen den 1/7 2022. Overgangsordningen sikrer selskapets tilstedeværelse i markedet.
Ny søknad vil bli innlevert i henhold til EU’s regelverk for biocider innen 1. juli 2022. Overgangsordningen er derfor gjeldende såfremt ny søknad innleveres innen denne datoen.

Ref. børsmelding 4dager etter ( 28jan). :
Miljødirektoratet hvor det meddeler i brevet at det inntil videre opprettholder sin tidligere tolkning av det europeiske biocidreglementet, fremfor EU kommisjonens tolkning.

Hvem bestemmer og kan SoftOx overkjøre Miljødirektoratet sin tolkning ?

Veldig forvirrende. 🤷

Vil tro at Norsk miljødirektorat kan bestemme hva som gjelder for Norge siden vi ikke er en del av EU.
Norsk miljødirektorat tolker det europeiske biocidreglementet annerledes enn EU kommisjonen.

Hvis dette er riktig så er det vel slik at miljødirektoratet overkjører tolkningen til EU kommisjonen og bestemmer at de ikke får selge under denne overgangsordningen. De må få godkjent produktet via en fullstendig søknadsprosess.

Så jeg tolker det slik at KEMI må godkjenne søknaden for at produktene skal være fullstendig godkjent i EU. Men selv da kan Miljødirektoratet nekte salg i Norge, derfor må det søkes til dem også?

Hvis jeg tolker dette riktig så tenker jeg FUCK Norge. La de idiotene sitte på sin høye hest med dårligere produkter mens resten av EU får ett bedre liv. Det kommer tilbake og biter de i ræva når de er de siste til å godkjenne ett revolusjonerende produkt.

2 Likes

Jeg tror dessverre dette er MD sin måte å komme seg ut av en knipe på. EU sitt svar er formulert som en anbefaling, ikke et krav. Dersom de nå støtter seg på Kemi sine krav om urenheter unngår de også å tråkke sine svenske kolleger på tærne. Det handler ofte om å holde ryggen fri på alle mulige måter. At norsk verdiskapning blir skadelidende er jo «ikke deres problem» i det daglige. Når det gjelder Kemi fikk jeg hakeslepp da Softox fortalte at de fikk til svar for en tid tilbake at de «venter en tidslinje» for når de får endelig svar. Dersom du som saksbehandler har fått tildelt et gitt antall uker på en sak så bruker du de ukene, og for all del ikke mindre. Du vil ikke være en overacheiver på avdelingen som kollegene dine skuler stygt på. Det er flott noen kvalitetssikrer produkter men det kommer ikke uten ulemper og skulle gjerne sett at de spilte mer på lag og heiet på innovasjon. Jeg er uansett ikke mindre sikker på at de får det regulatoriske i boks - dette er transitory.

6 Likes

Forvirrende er jo mildt sagt.
Hele opplegget virker jo helt ute av kontroll.
Jeg greier ikke lengre å henge med. Blir som forholdet til Ross og Rachel.
Søknad levert inn. Ny søknad levert inn. Søknad trukket. Ny søknad skal leveres inn.
Kan levere, kan ikke levere, kan levere. Kan ikke levere.
For et surr.
Dette er bare veldig skuffende.
Nå er det bare å ri av den eventuelle stormen. Har ingen planer om å selge. Men har heller ikke midler til å kjøpe.
Nå bør de få banket en avtale med distributør i Europa. De har tross alt hatt dialog i et par år snart.

8 Likes

Får det ikke til at de er godkjent av miljødirektoratet, ut fra den siste listen (des. 2021) over produkter som er godkjent.

Her finnes det Ikke ett eneste HOCL produkt på listen.

https://www.miljodirektoratet.no/sharepoint/downloaditem?id=01FM3LD2UCTDQVS2ZTJJBJY2BATFXOQZFE

Når de stopper dette nå og med det eu kommisjonen sier, kan dette da gå på menneskerettighetene? Noen jeg kjenner som spør om dette, siden de nå blir nektet et produkt som gjør hverdagen deres mye mye bedre og blir nå tvunget til verre alternativer som skader hender og helse. Og produktet er åpenbart godkjent i EU. Noen som vet?

https://www.europalov.no/laer-mer/eu-rettsaktene

“Siden forordninger har direkte virkning i EU, men krever gjennomføring i norsk rett, inngår de ikke i sammenligningen (“scoreboard”) mellom EU og Norge når det gjelder nasjonal implementering av EU-rettsakter.”

Det var kanskje dumt å trekke søknad og kjøre på i Norge før de fikk svar? Om det allerede var et noe anstrengt forhold til MD (Almås viste tydelig på CMD hva han syntes om det regulatoriske)…

Vil ikke dette påvirke andre produkter også om MD ikke endrer mening (SWIS, SBE og SIS)? De er vel også basert på hypoklorsyre?

Overflatedesinfeksjonsmiddelet er nylig blitt godkjent og godkjenningsanordningen er nok annerledes med SWIS, SBE og SIS, så en kjapp slutning (imo) er at det ikke er grunn til å frykte at dette har skapt presedens.

6 Likes

Det ligger en søknad inne til kemi og blir den godkjent så gjelder den for alle EU land.
Det er kun en overgangsordning de ikke fikk godkjent nå i Norge, men kan fortsatt selge til EU som jeg har forstått det. Swis søker de ce merking og fda godkjennelse på, lille Norge betyr fint lite om de får dette. Det kommer de til å søke på de andre produktene også.

1 Like

Altså de har ikke fått noe avslag på produktet, det kommer de mest sannsynlig til å få godkjent. De har fått avslag på å selge produktet mens de venter på svar på søknad. Her er eu kommisjonen og MD uenige. Så som jeg forstår det kan de ikke selge i Norge, men resten av EU.

1 Like