Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Ja er nok ikke kurere cystisk fibrose med kurere lungeinfeksjoner pga cystisk fibrose, er lungeinfeksjoner som er største dødsårsak for de med sykdommen. Men softox løsningen løser opp slim også.
Kan lese litt om det her: Forskere vil kurere luftvejsinfektioner med syre - Dagens Pharma

2 Likes

Det er mikroorganismer som produserer slimet til CF pasienter og med innhalatoren kan en kurere dette.

2 Likes

Har du link til nyhetsinnslaget? Finner det ikke.

Går på TV2 nyhetskanalen nå. Er om cystisk fibrose men Softox og innhalatoren nevnes ikke der men innhalatoren skal kunne hjelpe disse personene har Bjarnsholdt sagt tidligere.

Jada, har bare en i slekta som har sykdommen så skal se innslaget.

1 Like

227 000 kr i måneden for å holde cystisk fibrose i sjakk.
Håper softox tar monopolet som dette kjipe selskapet, Vertex, har med sin overprisede medesin

4 Likes

Det er en gen mutasjon som gjør at kroppen produserer mer slim, ikke microorganismer. En av grunnene til at CF pasienter får lunge infeksjon er fordi dem ikke klarer å få ut slimen som vanlige folk. Derfor er en av de viktigste behandlingene idag for de pasientene slimløsende og ‘’ airway clearance technique’’, og helt til slutt lunge transplantasjon.

SoftOx kan muligens kurere lunge infeksjon i CF pasienter, men ikke selve cystisk fibrose sykdom.

4 Likes

svaret på om sis kan trenge igjenom dette slimet får vi snart. Uansett kan sis forhindre mye lidelse og død, og spare helsevesenet for usansynelige summer.

En annen fordel både sis sbe og swis har som jeg ikke har sett noen snakke om her er at det er mer presist en antibiotika.
SIS vil kunne behandle pasienter med lungeinfeksjoner, swis\sbe behandle sår, der antibiotika ikke har effekt og der bruk av antibiotika er unødvendig og skadelig.
En uheldig bivirkning antibiotica, spesielt bredspektret, har er at den dreper sunne bakterier, sopp og virus i kroppen, speseilt microbiomen i magen er denne balansen viktig og skjør. finnes sikkert mangen på dette forumet som vet mer om meg om dette:).
Antibiotika redder millioner av liv årlig men magens egen naturlige microbiota kan ta skade av antibiotika kurer, spesielt bredspektret. Gjenopprette denne balansen i magen kan ta tid og i noen tilfeller kan antibiotika gjøre uopprettelig skade, noen tilfeller død.
Dersom noen typer mage bakterier blir skadet blir det ubalanse der, dysbiosis.

The need for new antimicrobial therapies is evident, especially to reduce antimicrobial resistance and minimize deleterious effects on gut microbiota.
The impact of antibiotics on gut microbiota homeostasis is alarming, compromising its microbial community and leading to changes in host health.
Recent studies have shown that these impacts can be transient or permanent, causing irreversible damage to gut microbiota.

The human gut microbiome is a dynamic collection of bacteria, archaea, fungi, and viruses that performs essential functions for immune development, pathogen colonization resistance, and food metabolism.

New insights into the broader health effects of the trillions of bacteria living inside our gut have led researchers to recently uncover associations between a healthy gut microbiome and everything from immune system activity to mental health.

Spis sunt folkens:)

7 Likes

Det er en grunn til at Bjarnsholt som er en av fremste eksperter på dette sier at dette kan være en gamechanger, om det som viser seg fungerer på laboratoriet og i minigriser også fungerer på mennesker. Tar antibiotikaresistente bakterier og løser opp biofilmen, slim, dette hadde vært en gamechanger i helsevesenet og en gamechanger for de med cystisk fibrose og selvfølgelig andre lungesykdommer og de er det mange av. Krysser alt jeg har av tær og fingre for at dette fungerer for de som virkelig trenger dette.

1 Like

Spør av uvitenhet, men er ikke dette slimet en slags biofilm som Softox-løsningen skal kunne ta i SBE (og da også i sterkeste løsning med SIS)?

Blir vel en balanse mellom pasientens sterkeste tollererte dose og effekten på dette faenskapen?
Bivirkninger osv, forhåpentligvis vil “middelet forherlige målet”. Dette vet sikkert andre her med mindre promille en meg.

Biofilm er hovedsakelig masse bakterier som er samlet sammen på en overflate som er laget av extracellular polymeric substance matrix. Beklager for bruk av engelske ord, men jeg hadde studie mitt på engelsk.
Lungene våres bør ikke inneholde noen type bakterier. CF pasienter produserer bare store mengder med tykk slim. Hvis dem er så uheldige (og dessverre er dem det) som får en lunge infeksjon så blir dette biofilmet dannet. Hvis jeg har forstått det riktig så får vi vite ganske straks om softox sin inhalasjons studie er trygg på menesker slik at vi kan teste dette på blant annet CF pasienter.

10 Likes

Her er en video der Bjarnsholt fra 2009 der han forklarer litt om cystisk fibrose, han har jobbet lenge med dette og kan det godt, så ingen tvil at softox her har fått med seg rett mann på laget. Så kan man jo se hvordan han omtaler softox sin inhalsjonsløsning. Men klart, dette skal jo testes ut først, men foreløpig så ser det jo ekstremt lovende ut.

13 Likes

Det er her den store risikoen ligger når det gjelder SIS også, jeg ser fortsatt på SIS som en bonus hvis det lykkes, en feit bonus. Veien er fortsatt lang å gå når det gjelder dette. Softox har heldigvis mange bein å stå på, jeg vil oppfordre alle til å sette av tid til denne : YouTube

Denne? Helen (32) mistar pusten medan ho ventar på medisin: - Ikkje Noreg verdig

1 Like

Ja det er bare å være forberedt på at ting tar tid her til lands, vi begynner jo å få litt erfaring med det.

“Det er snart to år sidan Kaftrio blei godkjent av det europeiske legemiddelbyrået. Over tjue land har tatt i bruk medisinen. I Noreg har forhandlingane pågått sidan desember, tilsynelatande utan å bere fram”

1 Like

Mye kan sies og menes om den saken, akkurat som denne mannen. Men en ting er sikkert at profit er noe legemiddelindustrien ønsker mest mulig av, på godt og vondt. Desverre.

Som aksjonær setter i alle fall jeg min lit til at selskapet på etisk vis tjener så mange coins som mulig. Det er jo derfor en har investert i selskapet :raised_hands:

1 Like


24 Likes

2 Likes