Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

3 Likes

Nå har jeg ikke studert de siste hundre postene her inne, men sitter med en følelse av at det kanskje ligger litt store forventninger til grunn hos mange. Min magefølelse på SoftOx er følgende:

Det er forskjell på aksjen SoftOx og selskapet. Det er sikkert alle enige i. Teknologien virker lovende, de har seriøse samarbeidspartnere og potensialet er stort. Det er imidlertid lang vei fra lovende antydninger i tidlig forskning til produkt i markedet. Og ikke minst fra produkt i markedet til salg som gir penger i kassen. Jeg tror tilliten til selskapet er lav, bortsett fra i den harde kjerne her inne og på andre forumer. Dette kan være rettferdig eller det kan være urettferdig, men jeg tror de sliter med tilliten. Større investorer trenger ofte (tror jeg) ganske tydelige beviser.

Dette kan kanskje spores tilbake til det faktum at de feilet på å kapitalisere på tidenes boom i desinfeksjonsmarkedet, og at de i tillegg kommuniserte på en måte som gjorde at mange faktisk var overbevist om at de hadde fått det til. Det er vel rundt de tider det har vært høyest omsetning i aksjen. Prosessen med godkjenning av desinfeksjonen er så uoversiktelig og komplisert at det sikkert er mange som tenker at her har selskapet gjort en alt for dårlig jobb. Da venter man heller på å få det svart på hvitt at godkjenningen faktisk kommer.

Ryktet som et desinfeksjonsselskap tar tid å riste av seg. Fiaskoen med desinfeksjonen (sett fra kortsiktige aksjonærers ståsted) kan fort smitte over på de andre beina selskapet står på. Hvis et selskap ikke fikser execution på ett produkt, hvorfor skal man tro på de andre produktene?

Omsetningen er veldig lav, og jeg tror ikke det er såååå mange tradere som har posisjonert seg eller herjer i aksjen for tiden. En eller to slike, pluss et bittelite fond som skal kvitte seg med noen titalls tusen aksjer, er nok til å holde kursen nede helt til noe fundamentalt skjer i selskapet. Jeg frykter at det må mer til enn god safety på SIS til, men håper jeg tar feil.

Hva gjelder emisjonene vi har vært igjennom: Det er veldig bra at de har fått hentet penger, og det er veldig bra at ledelsen selv deltar og eier en så stor del av selskapet. Det som ikke er så bra, er at emisjonen kommer like etter en avisartikkel som kunne få selv den største skeptiker til å kjøpe aksjer på høyere pris enn aksjen da hadde blitt handlet til på lang tider. Rabatten var enorm, men kursen var egentlig ganske god hvis snittet for de siste månedene ble lagt til grunn.

Aksjonærbasen er nærmest blitt vant med at selskapet bryter tidsfrister, enten fristene gis av selskapet selv eller av samarbeidspartnere. Husker ikke i farten hvem som “lovet” dekning av et meglerhus, men dette venter vi fortsatt på. Også Hemsedal-prosjektet.

Jeg deler ikke ut skylden for dette til selskapet, men SoftOx fremstår nok, for mange, som et selskap som ikke holder guiding, snubler i alle regulatoriske hindre som finnes og har en optimistisk tilnærming til situasjonen som ikke gjenspeiles i kursen. Aksjen fremstår nok for mange som en aksje som selges ned ved hver gode nyhet, er alt for illikvid og som fortsatt har en overhengende fare for emisjon md stor rabatt knyttet til seg før eller senere.

Nå har aksjekursen lenge ligget nede for telling, og det virker som at aksjen kanskje har funnet en bunn, så sant selskapet får gode resultater på forskningen sin fremover. Jeg har flere aksjer enn noen gang (men er bare en bitteliten aksjonær) fordi jeg tror at fremtiden er lys for selskapet og aksjen. Men jeg forventer ikke noen retur til gamle høyder på en god stund enda. Men håper virkelig jeg tar feil :slight_smile:

Så virker det som flere her inne følger selskapet mye tettere enn meg for tiden, så dette er ikke kritikk av innleggene over. Jeg ble på ett tidspunkt litt matt, og har valgt å lene meg på troen på at teknologien har noe for seg, og prøve å se lengre frem.

18 Likes

Veldig enig i mye du skriver og derfor jeg også har kjøpt en del, har veldig tro på teknologien og produktet og tror kursen vil snu med gode resultater i sds, sis og sbe, partnere. Det er mye drit priset inn i kursen nå og kan vinden snu mitt er det mye oppside.

2 Likes

Enig i det aller meste der og tror mye ligger i akkurat dette. Hadde de byttet Almås i sjef stolen ville jeg blitt glad, selv om han har gjort en kjempejobb med å få til det som kan se ut som veldig bra produkt frem til nå men som selskapet utad synes ikke jeg noe om han. Passer best i bakgrunn.

1 Like

Er ganske spent på SDS også jeg da, med inhalasjon og ikke minst dagsrelaterte kjemiske våpen. Har ikke gjort deg et regnestykke der også da?

Det er no bare en ventebolle av di gode :blush:

Godt skrevet. Så får vi håpe det er en god plan for finansiering videre, og at dem ikke har driti seg ut på å hente så lite sist gang dem hadde sjansen. I såfall er det å spytte på dem som har investert i selskapet, og tilliten vil dale enda mer. Har absolutt ikke mistet troen på at det blir bra en eller annen gang, men nå er det på tide at det blir levert på andre ting enn bare forskning.

1 Like

Ser poenget, men jeg tror og håper at han kan ha en bratt læringskurve herifra og ut hva gjelder kommunikasjon med markedet. Han er jo grunder og brenner for produktet, og jeg tipper de ble ganske sjokkert over både bevegelsen i aksjen og interessen fra alle oss forum-aksjonærer når de lanserte desinfeksjonen midt i en pandemi. Jeg har lyst at han skal lykkes, og tror han kan være en god leder med de rette folkene rundt seg og erfaringene de har gjort seg hittil. Det får tiden vise :slight_smile:

3 Likes

Ja, han viser mye engasjement og har vært veldig dyktig på mange områder, media har han vært litt for følelsesmessig kanskje og pratet før han har fått tenkt seg om, men han har jo ikke mye erfaring og alt må jo starte en plass. Mulig de får inn en ny CEO med partner, selv om jeg fortsatt vil ha Almås i selskapet med glødende engasjement og positivitet. Jeg vil jo fortsatt at han skal være mye ut i media og fronte produktet, heller det enn at han trekker seg for mye tilbake og blir stille, er nok av dørgende kjedelige selskap som aldri er ute å fronter seg selv og man ikke aner hva driver med. Skal være positiv og ha engasjement, men også realistisk og ikke frontrunne noe før det skjer. Guide med litt rom og heller overraske positivt. Begynner å blir speekkfullt med ekstremt dyktige og erfarne folk i det softox teamet nå.

11 Likes

Nyktert och bra inlägg. Utan bull el bear. :+1:

3 Likes

Smått utrolig med negativ kurve på dagens melding. Jeg tar det som en åpen invitasjon til å laste på mer :lock:

4 Likes

Det var du ikke alene om:) Gavepakke for oss som ville fylle på🤩

1 Like

For de spesielt interesserte, forskningsrapport fra forrige uke: https://journals.asm.org/doi/10.1128/jb.00568-21?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%20%200pubmed
Forskning på biofilm, Pseudomonas aeruginosa hos CF pasienter. Kan vel konkludere med at er det en som kan dette ganske mye bedre enn kanskje noen andre og hvert fall vi som sitter her på skravler, kjøper og selger på mavefølelse på dette forumet så er det Thomas Bjarnsholt. Dette er en mann som gir ekstrem trygghet til caset IMO.

Og at denne mannen skriver dette om SIS er egentlig ekstremt stort:
Denne medisinen kan bli en utrolig «game-changer». Det
sier professor Thomas Bjarnsholt ved Institutt for immunologi
og mikrobiologi ved Universitetet i København.
Universitetet i København samarbeider med Snarøya-mannen
Geir Almås (57), gründer i Softox Solutions.
Medisinen Bjarnsholt snakker om kan inhaleres. Dette skal
kunne bli fremtidens behandling av alle typer
luveisinfeksjoner, inkludert koronalignende infeksjoner og
infeksjoner som skyldes biologisk krigføring.
– Tester så langt er veldig lovende. De viser at medisinen, som
kan inhaleres, dreper både bakterier og virus. Konsekvensen
er at medisinen vil gjøre det unødvendig å bruke antibiotika
mot luveisinfeksjoner. Overbruken av antibiotika er en av de
største truslene mot menneskeheten i dag, påpeker den
danske professoren.

2 Likes

Fortsatt lite innbydende å gå inn her med meget svak utvikling på det som hevdes å være positive nyheter.

Hvordan er cash-situasjonen?
Slike selskaper må belage seg på å hente penger gjennom svært rabatterte emisjoner er mitt utgangspunkt.
Avtaler med masse upfront cash er bare drømmerier og støy som jeg anser å komme fra ignorante aksjonærer.

Er det rett på emisjon etter generalforsamling?

1 Like

De har Cash nok til q4 ca. men det får vi mer svar på q rapporten neste uke.
Grunnen til at de kun hentet 50 mill sist er at de skal ikke gjøre fase 2 forsøk alene, men ha med en partner, de har stor interesse fra større partnere. Så planen er vel å skille ut SIS i eget selskap og selge deler av SIS og få inn penger på denne måten, eventuelt selge halvparten og partner står får finansieringen, det samme er tanken med SDS. Da kan de også få inn nok penger til å kjøre SBE løpet selv. Husk at grunderne og CEO er største aksjonærer så du kan være veldig trygg på at de vil handle på beste vegne for aksjonærene, altså sin egen investering. La oss si worst case at de ikke får inn partner, da må de hente penger etter sommeren. Da har vi 3 forskningsresultater klare og kanskje SWIS FDA godkjenning og CE merking. Så da blir den gjort på en mye høyere kurs. Tror man de må hente penger på lavere kurs enn dette, ja da er det bare å vente med å kjøpe. Jeg tror det vil bygges opp ny forventing mot resultater som kommer innen 2 måneder.

6 Likes

Takk for svar!

Å kjøre på med mindre enn 2 kvartalers runway er ikke forsvarlig, så jeg anser det er meget stor sannsynlighet at de må fylle på med penger igjen i sommer. Mulig de klarer seg med en liten emisjon igjen på 50 - 100 mill slik at de får ro til å lande en avtale.

På den annen side kan det være godt for Softox å få hentet et større beløp slik at man slipper behov for emisjon igjen før litt lenger fram i tid.

3 Likes

Som Oppsann sa…: “Tror man de må hente penger på lavere kurs enn dette, ja da er det bare å vente med å kjøpe.”

Eller ta opp et mindre lån som de gjorde i fjor…Bare de som er ute som ønsker en større emisjon tror jeg…

2 Likes

Tror også de som allerede er investert kan ønske seg at pengebeholdningen blir øket skikkelig så man slipper den konstante usikkerheten som gjør at mange vegrer seg.

Slitsomt med stadig overhengende emisjonsfare mens man drømmer om en solid partneravtale.

Selskapet vil vel måtte hente penger i sommer?
Man venter fortsatt på en del dataresultater som skal komme, og deretter skal man bruke tid på å analysere de og forhandle med eventuelle partnere.
Samtidig vil kassa gå mot 0.

Man skal være forsiktig med å stole alt for mye på grundere og toppsjefer, men tror man det de lykkes med både forskning og det er et snev av realisme i at de klarer å inngå partnerskap, lisensiering, salgsavtaler få insitusjonelle eiere etc, så frykter man ikke en stor emisjon mye lavere enn dagens nivå.

Anbefaler alle enda en gang å se Softox sin CMD-presentasjon fra i fjor høst og gjøre seg opp sin egen mening.

2 Likes