Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Har reservert mine aksjer i Softox via Nordnet slik at de ikke kan shortes. FORT gjort og anbefaler andre til og gjøre det samme. Skal ta en runde med Nordnet, for og si min misnøye med at de kan misbruke våre aksjer på denne bedritne måten. Anbefaler også dere andre om og si fra om denne driten fra Nordnet og evt andre meglerhus.

Shorting er bare sunt i et vel fungerende marked, men for bitte små norske biotekselskaper med meget liten daglig omsetning, og som trenger å finansiere seg via emisjoner er det en tvilsom geskjeft.

For slike selskaper har jeg også reservert meg, men ikke for større selskaper med stor daglig omsetning på børsen.

1 Like

Ja enig i det, men vet at de fleste småaksjonærer vet lite om at deres aksjer i feks Nordnet blir misbrukt i selskaper som Softox, i den fasen de er nå.

1 Like

Kan ikke se noe annet enn at shortingen av mine aksjer har gitt meg noe annet enn dårligere aksjekurs. Hvis de har lånt alle så sitter jeg igjen med sånn røffelig 1 øre pr. aksje! Og kursen blir en del lavere enn den kunne vært, så dette er og blir helt klart langt større tap for min del enn om de ikke hadde blitt shortet.

Kan ikke annet enn å anbefale alle andre til å fjerne muligheten til å shorte aksjene her.

https://nordnetforms.scrive.com/Survey/AnswerSurvey/88f21e06-4aba-4952-8755-2af5409e660d

8 Likes

Men det er en fordel med det også, om man har troa langsiktig, jeg tror softox blir suksess og kursen skal langt opp bare på milestones, så kan man jo få plukket aksjer til lav kurs, eller rabattert til hva du mener er reell verdi, i tillegg har vi jo da en garantert kjøper. Også kommer de til slite om riktig melding kommer, er ikke mye fri flyt så da må de dekke høyt opp, det er litt morsom tanke også.

2 Likes

Dette blir riktig om selskapet ikke har behov for å hente penger. Emisjoner på lave kurser derimot fører til økt utvanning av eksisterende aksjonærer, og således mener jeg det er negativt i et tilfelle som SoftOx. Tror nok ikke at vi har lagt bak oss den siste emisjonen enda.

3 Likes

Kan ikke finne en eneste grunn for at det er positivt i mitt tilfelle, har vært inne konstant i over 2 år så er vel blant de som er og har vært de langsiktige. Men når jeg oppdager at mine har blitt brukt til shorting blir jeg provosert. Har ingen plan om å gå inn med mer så da blir det negativt sett fra min side. Skulle jeg inn med mer klart positivt men har ingen planer om det, alt er avhengig fra hvilken side man ser på det.

1 Like

Akkurat og det ble vel ikke noe emi på oss nå sist gang. Og ja mine ble brukt til shorting i den perioden kursen ble kjørt ned.

Egentlig er jeg forbannet kjenner jeg!

1 Like

En eventuell emi som også er langt fra sikkert måten de henter penger neste gang, trenger de ikke før slutten av året, er ikke shorten dekket og kursen vesentlig høyere da enn nå, så er det andre grunner enn short som gruser kursen. Det er så mye på tapetet og resultater og meldinger og godkjenninger. Lykkes de , så er ikke shorten et problem i forhold til emi og kapital innhenting. Men som sagt, tror vi får se en finurlig aksjonærvennelig, verdivisende pengeinnhenting neste gang:) Men er enig at det er fryktelig irriterende om du er ferdig kjøpt at noen låner inn litt aksjer bare for å presse kursen ned på mikrovolum, kan trøste oss med at det ikke skal veldig mye volum til får å dra kursen høyt andre retningen heller.

Hvis noen er medlem av den der Facebook gruppa, så er det bare å si ifra angående reservasjon også. Antar at 90% der ikke har peiling.

3 Likes

Flott med “oppvåkning” om reservasjonsmuligheten, takk for det. Har tydeligvis bidratt med utlån i både Softox og Ultimovacs frem til og med i går.

I slike illikvide aksjer vil vel totalt antall tilgjengelige aksjer for utlån hos småsparere utgjøre plenty for å rykke i kurs, vel?

1 Like

Samme med Hegnar forum - hvis noen gidder å poste der og oppfordre til reservasjon og link?

Ja er ikke nordnet livsforsikring top 5 eller noe og det er vel zero kontoen? Så da er det kanskje mye som kan lånes ut til short. Blir jo manipulering av kurs når omsetningen er så lav. Burde vært ulovlig

veldig morsom tanke:) Da må de dekke seg høyt opp. Utroligt at de tørr dette?

Javisst, høyt oppe på eiersiden. Da er det hvertfall ikke vanskelig å få tilgang til tilstrekkelig utlånsvolum for å holde den ned frem til news heller. Mer fan av short /long prinsippene i likvide aksjer, men samme regelverk gjelder for alt. Så var det risken med å investere tidlig i selskaper da, og Euronext Growth har virkelig mye rart på listen sin😅

Synes fremdeles dette er en “for godt til å være sant” - case, men de kommer da stadig nærmere større derisk på forskningen sin for de produktene som virkelig er spennende.

Tidligere tilfeller med shorting i Softox har vært mer eller mindre inn og rett ut igjen, med ca 10% i gevinst om jeg husker rett. Da blir risikoen også deretter. Som denne

Ja, det som skjer, det blir så lett å pushe ned kurs på lav omsetning, så de pusher ned og legger seg lavere også er det alltid noen nervøse som dumper ned til de. Enkel måte å tjene penger på. Men i softox så kan du få en uventet melding rett i trynet og da er det ikke like artig. Illikvide for man også mye feilprisete aksjer, noe softox er til gangs nå, så bare en fordel om man mener den er feilpriset, skal opp og kan fylle på. Kjipt å se på for de som er lngsiktig. Men kursen kommer, det er jeg sikker på.

Klart det. Når pølsa her hadde tilsvarende dagsomsetningen i utlån, og mange andre her også har tusenvis av aksjer så har det noe å si for kursen.

2 Likes

Lenge siden jeg i det hele tatt har vært innom Hegnar, men jeg skal gjøre det :+1:

1 Like

Hadde det ikke passet bra med en melding om at softox viser enestående effekt mot kjemiske våpen snart da. Håper vi i det minste får noen updates på utviklingen av SDS og litt oppdatering generelt på prosjektene.
Forventer cash burn på rundt 20mill og guiding på reduserte kostnader framover. Litt mer konkret plan iforhold til økonomien, hvordan en spin off vil bli, fordeling, framgang.