Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Nei, det er helt latterlig lavt ift hva det burde vært…

Det er ikke lett å spå fremtiden men: Å tro at selskapet får lik markedsandel på 5% for alle 4 produkter er for lettvint. Å tro at marginene for alle 4 produkter blir 10% er for lettvint. Å deretter discounte det hele fra 8x ned til nøytral viser mer hvor man ville ende opp enn hva man faktisk regnet på.

3 Likes

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
10% margin?

image

4 Likes

Spørsmålet er hvor lavt neste emisjon settes… Jeg har lenge varslet at den kommer og at den kommer lavt, til manges store protester her inne… jeg tipper den kommer på midten av 20-tallet…

1 Like

Oj såpass høyt? Husk de må hente minst 1 milliard da, tror nok de må ha en ganske stor rabatt for å få inn sånne summer. Rundt 10 kroningen tenker jeg.

1 Like

Dere er nok alt for høyt! Denne gangen tenker jeg de tar inn litt ekstra, 10 milliarder tenker jeg. Da trenger de nok ikke flere emisjoner, i hvert fall på noen uker.

Kursen blir rundt en krone tipper jeg, maks. Mest sannsynlig kanskje 50 øre eller 10 øre kanskje.

1 Like

Slett jobb spør du meg, de har hele tiden operert med 80% margin i tidligere Q rapporter og dette er fra Q3.

1 Like

Er det Sherlock Holmes her som varsler emisjon? I utgangspunktet så er alle noterte selskaper på børs for å kunne hente penger. Så det var en skikkelig skarp observasjon, eller rettere sagt - “varsling”

2 Likes

Vil de bruke mindre på SIS frem til de starter fase 2? Eller vil R&D pågå for fullt samtidig som de “designer” fase 2?

Bruttomargin og nettomargin. Det er forskjell. Man bruker likevel ikke 18 milliarder på å selge SIS for 20 milliarder f.eks. det blir for dumt.

1 Like

Er det forøvrig flere som har sett at addressable market på 52 mrd $ er i dag? Respitory alene forventes å øke til 62 mrd $ i 2026! Total addressable market i 2030 anslått til 85 mrd $…

2 Likes

De håper jo på at european defence fund slår til og gir SIS er første løft.

3 Likes

Vi nå har nå i allefall 1 analyse nå, kan det komme noe fra DNB tror dere?

Siden DnB Markets allerede har corporate oppdrag for SIS (spin-off, finansiell partner) syns jeg de burde holde seg unna anbefalinger basert på spekulative analyser.

Hvis DnB er tilstrekkelig uavhengig til å ha analysedekning bør de hvertfall vente til det er mer klarhet rundt distributører, FDA/Kemi godkjenning og EDF-tildeling i såfall.
Den premature analysen til SP1 markets var «garbage in-garbage out», etter mitt skjønn.

1 Like

DnB må analysere og sette en pris på SIS når de skal selge det inn og hente partner/investorer, men om de deler den analysen er en annen sak.

DNB er jo viden kjent for sin “chinese wall”:
image

Kina-Japan, same-same, but different

2 Likes

Det (eneste) positive med Sp1m analysen var at den viser det gigantiske inntektspotensialet + at nå som de dekker Softox så er de raske med å oppdatere kursmål etter hvert som det kommer nyheter/oppdateringer. (Probability of success % økes ved overgang til fase 2 osv)

Lurer på hvordan de kan beregne kursmål når de estimerer 1.090 mnok i nye investeringer uten å ta stilling til hvordan det blir finansiert… En EDF-tildeling eller at BP finansierer SIS blir fin.

1 Like

Store mangler i den analysen. Jeg ser at surface disinfectants er ikke tatt med i kalkylen. Slide 28 tilsier høyere TAM enn hånddesinfeksjon. Probability of success i EU er mye høyere enn USA i mitt hode.

Slide 28 verdensmarkedet for overflatedesinfeksjon vil vokse med 7% CAGR mot 149 milliarder kroner i 2030. Tar man 15% probability of success på 5% market penetration så tilsvarer det likevel dagens MCAP i earnings per år ca.

Verdien av overflatedesinfeksjon og hånddesinfeksjon har SB1M funnet ved å ta 5% markedsandel av 20% av de helsearbeiderne i EU + US som allerede har fått eksem av alkoholholdig hånddesinfeksjon og ganget det med 10 flasker a 27 norske kroner per år. Ingen forebygging altså.

Videre har de tatt dagens markedstall for 2022 og sagt at det er markedet i 2030 i kalkylen (selv om de også kommer med 2030 tall). Tallene fra 2022 har de diskontert med 16% per år fra 2030 tilbake til 2022.

4 Likes

Jeg har laget et utkast til et google sheet med bull kalkyle basert på SB1M rådata og egne guesstimater. Kopi av Softox bull target price calculator - Google Spreadsheets

Jeg kan regne men jeg har ikke peiling på dette med nettofortjeneste utover at produktet her koster nesten det samme som vann å lage. Fortjeneste innen pharma ligger på 15% i følge det jeg fant på nett. Om noen har kommentarer til regnestykkene og vil forbedre regnearket så hadde det vært tipp topp. Jeg kan dele tilgang.

Estimatet er basert på at overhodet ingen fanger opp at her ligger det gull begravet og at kapitalinnhenting i snitt må foregå på dagens nivå. Kan det gjøres på høyere nivå er det bull.

Her er bare et eksempel på hva man kan få ut med å trykke litt frem og tilbake i excelarket. DYOR.

7 Likes

Lurer også på om 1090mnok i nye investeringer er Sp1 sine estimater eller input fra selskapet.
Halvparten av SBE fase 2 blir sponset av MTEC, og SIS får muligens slått sammen fase 2 og fase 3, samt mulig støtte fra edf.
Lisensieringpenger eller andre støtteordninger kan også komme inn så de vil ikke spy ut flere aksjer enn nødvendig.

1 Like