Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Nettopp! Fordi det dannes et så negativt bilde av en helt naturlig ting for et oppstartselskap.

De som vil stå på sidelinjen pga emisjonsfaren må gjerne gjøre det. Alle får velge sin taktikk for å få mest ut av å investere pengene sine. Men å mene det er helt uten agenda å annonsere det blir naivt.

Jeg har ikke lang erfaring i aksjemarkedet selv, så jeg tar det som læring. Personlig er jeg fornøyd med snittet mitt, selv om det er på 40-tallet, for jeg mener at selskapet er mye mer verdt.

Om man kjøper en TV på 20% salg, så er det selvfølgelig litt kjipt at den selges til 30% uken etter, men sånn er livet. Det er bare å godta at en “aldri” treffer bunn.

2 Likes

Nej har inte de. Men har en order liggande på köp som kanske slår inn.

Spot on, det er styrets ansvar ja.

De fleste selskaper er på børs for å kunne hente penger. Selv darlingen Desert Control som hausses døgnet rundt på dette forumet må hente penger i løpet av året hvis burn raten fra Q1 fortsetter, og inntekter ikke kommer (det skal de da sikkert, ikke sant :sunglasses: )…

1 Like

Du må sjekke tallene en gang til. DSRT hadde ca. 150 millioner kroner 31.03, og brukte ca. 24 millioner kroner i Q1.

Ifølge Q122 er “cash and cash equialents” 87 MNOK “end of period”…

Uansett - poenget er at de aller fleste børsnoterte selskaper må / vil hente penger i flere omganger. Det skjønner vel de fleste her. Synes det blir vel mye diskusjon og fokus rundt enkeltpersoner og hva de mener og tillegges av meninger. Det gir ikke meg noe nytte…

3 Likes

De hadde 162 millioner i total current assets.

Hemseldal blir lagt merke til i kommune-Norge, bra det!

Har en luftkvalitetsmåler hjemme som bl.a. måler VOC. Kanskje jeg skal dynke den i antibac i en runde og Safedes i neste og sjekke hva som måles? :sunglasses:

Det er dene jeg har, ikke tanken å reklamere for den - den er ikke i salg lenger uansett, finnes nok nyere og bedre målere fra andre i dag:

Skal se om jeg kan få gjort noen tester med den, har blitt såpass nyskjerrig nå :grinning:

– Som leverandør drar man nytte av å være med på prosjekter som dette. Norske kommuner er flinke til å dele i utgangspunktet, men Odd Magne og Hemsedal kommune er veldig rause og det smitter over på resten av gruppa, forteller Jomaas som forklarer at SoftOX fikk øynene opp for prosjektet etter at NKF og Hemsedal hadde kommentert de første funnene av økte VOC-verdier i Renholdsnytt.

11 Likes

"Sensorleverandør, det norske selskapet, Airthings, har også merket seg delingskulturen i norske kommuner og tar nå med seg Hemsedal ut i den store verden.

– Vi er i 20 forskjellige land i dag og kan ta med oss til utlandet at de må se til Hemsedal som har verdens beste luft, ute og inne, sier Tore Rismyhr, salgsdirektør i Airthings."

10 Likes

Vil med respekt å melde påpeke at dette er “kritiske” eksempler som er dårlig begrunnet. Har mang en gang skrevet at det er viktig å ønske kritiske vinklinger velkomne. Bare synd at det i 9/10 tilfeller kommer fra brukere som ikke har satt seg inn i teknologien overhodet. Som bajsser på ytterst syltynt grunnlag.

1 Like

Interessen var betydelig. Og det er fullt mulig at de kunne fått inn mer til ca samme kurs. Husk at kursen skjøt fart til godt over 70 kr og at både optimismen og rabatten var betydelig.
“The Private Placement was oversubscribed.”

Du må gjerne stemple det som etterpåklokskap. Selv mener jeg at selskapet burde ha lært av fjoråret og sørget for mer forutsigbarhet i det kommende året. Heller enn at man får presentert tall allerede ved Q1-rapporten som setter fokus på feil sted.

1 Like

Du trenger ikke være så skråsikker på at de har tatt feil. Det kan i teorien være en børsmelding fra at meldingene dine fremstår som tullete og kan hente penger på mye høyere nivå enn fjoråret, ergo aksjonærvennlig.
Du kjenner godt til hvilke meldinger som kan komme

Definitivt. Men min mening er at kursen allerede har fått lide som følge av dette. Dessuten; dette er ikke noe som har vært skrevet i stein, som selskapet bare kunne ta for gitt at vil falle på plass.

Kursen har fått lide ja, men mye av verdiskapingen i biotek kommer av godkjenninger, partneravtaler osv, og det kan jo komme ganske kjapt.

Edit: og kommer det en form for corporate transaksjon så blir SIS verdsatt til helt andre nivå enn f.eks halvparten av børskurs

4 Likes

Jeg synes også SoftOx hele veien burde hatt lenger horisont på finansieringen. En av ulempene med å ha store eiere aktiv i selskapets ledelse er at de fort tar sin egen utvanning litt for mye i betraktning når de henter penger. Jeg synes man burde vært mer kynisk og sikret finansiering for lengre perioder og tidligere for å skape ro rundt dette.

På den andre siden så vil kortere horisont gjøre at man ved god flyt får drahjelp av gode resultater som gjør at utvanningen “in the end” kan bli lavere ved at man henter penger på høyere nivåer. Og fordelen med aktive eiere er jo at de forsøker alt de kan for å redusere utvanningen. Lånet de greide å få på plass sist var forsåvidt gull verdt og det er godt å vite at de nok trolig har alternativer til nødemisjon på lave nivåer.

Men jeg synes som sagt de burde gått for litt lengre horisont og riskreduksjon i stedet for å satse så mye på resultater/kursøkning. Ting tar som oftest en god del lengre tid enn man tror. Og da kan man fort bli straffet med for kort horisont på finansieringen.

Jeg tror de greier å unngå emisjon en god stund enda så vi får bare håpe det skjer litt spennende ting før henting av penger blir nødvendig. :slight_smile:

7 Likes

Hadde ikke det regulatoriske gått tilbake så hadde nok planen deres gått bra og de ville vært ut i flere markeder nå og sikkert tatt en god del av det faste utgiftene.

Hovedsaken er at de er i markedet nå og med FFi rapporten tror jeg vi vil se mye glede av med tanke på overgangen fra sprit blir mye lettere.

Hemsedal og FFi kan komme til å gjøre mye av salgsjobben…

2 Likes

Noen som har en oversikt over de største eierne i softox?

Innsidermedlemskap er gull hvis man ønsker å følge med på de største eierne. :slight_smile:
Men uten er vel dette et alternativ:

1 Like

image

2 Likes

Ref expected news flow, fra 28:20
Q1 2022 Presentation recording?

SWIS
Snakker med distributører, etablerer produksjon for å kunne levere til amerikanske og europeiske markedet, først amerikanske. Inklusiv kvalitetssystem og inklusive søkt om godkjenning for tillatelse å levere i markedet.

SIS fra 29:15
Satser på å søke fase 2 studie innen utgangen av året, men kan skli inn neste år.
Jobber med DNB for å finne en finansiell partner. Bør være på plass før de søker fase 2 for å være sikker på de kan fullføre fase 2.
Kan si at de “har noen de snakker med”.

Q&A om finansiering fra 31:35
Trenger ikke være rocket scientist for å vite at de har begrenset likviditet. Styret vil til enhver tid ta grep for å sikre finansiell posisjon. Hvilke konkrete grep det er snakk om er det for tidlig å si.

Nå kom vel SB1M med analyse kort tid før forrige emisjon, men ville de vært så stille om det er en emisjon rett rundt hjørnet? De ville vel i det minste ha meldt patentene som @polygon har gravd frem om de ønsker å få mer oppmerksomhet før en emisjon?

5 Likes

Svar fra kemi har som vanligt latt vente på seg men denne bør velfaktisk forventes komme snart. Selv når vi regner med Kemis tidsperspektiv på søknader er denne på overtid. Da kan det jo faktisk løsne for safedes, og effektdes. FFI raporten foreligger og den viser at softox ikke bare er klinisk så god som dokumentert men viser en statistisk signifikant sammenheng mellom rapportert langtidssykefravær, VOC og temperatur. forklarer 35 prosent av variasjonen i sykdomsfraværet).
Et vel så viktigt poeng er som en annen har nevnt tidligere, substitusjonsprinsippet (Store norske leksikon (snl.no) 5). Også kjent som substitusjonsplikt. EU sitt REACH regelverk er også relevant.

I Norge og EU er det substitusjonsplikt for skadelige eller miljøskadelige kjemikalier osv
Skadelige kjemikalier skal erstattes med mindre skadelige, kan man vise at en kjemi er mindre skadelig enn en annen så skal det minst skadelige velges.

7 Likes