Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Samme her, men det gjelder i all hovedsak i 2021. Stort sett alltid svar innen et par dager. Som må sies å være mer enn godkjent.

2 Likes

Ville det ikke vært mer naturlig å selge SWIS (som har høyere LOA) enn SIS, gitt at inhalatoren leverer gode resultat i fase1?

Ved positive resultat på SIS i de siste fasene og det gigantiske potensialet er det vel verdt å vente til de eventuelt er ferdig med alle studier og selge videre uten rabatt.

1 Like

Hesten kan bankes videre. Jeg anerkjenner avslaget på EU søknad, og standard byråkratisk surr. Det jeg ikke er særlig happy med er hvordan selskapet virker å sitte på hendene. De kunne solgt inn desinfeksjonen til flere sektorer - KUN ved å dra sikkerhetskortet. Offshore, cruise, fly, mer målrettet salg mot skoler og barnehager. Jeg kunne nesten solgt saft og boller utenfor leiligheten min og hatt like høy omsetning! Jeg står i samme båt som de aller fleste aksjonærene her og tenker at det ikke er desinfeksjon som skal skape de store inntektene. Men desinfeksjonsbiten har vært en katastrofe, og jeg stiller meg selv spørsmålet: Hvorfor skal de da lykkes med alt det andre? Og da tenker jeg særlig på SWIS i første omgang.

7 Likes

Softox har ingen salgsavdeling, derfor! Ingen burde kjenne sektoren bedre enn Milas, som har et landsdekkende distribusjonsnett nettopp knyttet opp mot barnehager og skoler. Hvorfor de ikke har lykkes handler nok i stor grad om at skoler og barnehager følger FHI sine anbefalinger. Som IKKE inkluderer alkoholfri per i dag.

Det er lett å klage, men enda verre enn lite salg hadde vært like lite salg med et salgsapparat til millioner av kroner per år. Hvorfor skulle Softox lykkes der Milas tilsynelatende har feilet? Daglig leder i selskapet er eller har vært aksjonær i Softox, som bør bety at det antakeligvis ikke har skortet på viljen, i motsetning til hos Kiiltoclean.

Har absolutt null tro på at SWIS blir en suksess umiddelbart. Ting vil åpenbart ta tid. Men sammenligning med safeDes holder ikke mål. Dagens sårrens er like effektivt som vann i springen. SWIS er signifikant bedre. safeDes er IKKE signifikant bedre for Hvermannsen.

3 Likes

Skal sies at jeg gleder meg til å stille nettopp det spørsmålet på neste webcast; hvorfor markedet skal ha troen på SWIS når selskapet så langt har mislykkes med sine salgsstrategier i tilknytning til safeDes. Har vært lite fokus på den biten så langt, hvordan Softox tenker både nasjonalt og internasjonalt hva SWIS angår.

Skal i det hele tatt bli forfriskende med et nytt produkt på markedet, selv om det fortsatt er et stykke opp og frem.

5 Likes

Skal svare systematisk på denne.

  1. «SoftOx har ingen salgsavdeling»: Jo, det har de. Den er svært liten, men de har et team rettet mot salg. Hans Petter sa på kvartalsrapport at de skulle kjøre sjokk-kampanjer for å få opp salget (total fiasko). De prøver å selge produktet til ett marked som er mettet. Hvorfor ikke vri salget mot sektorer hvor sikkerhet står øverst på prioriteringslisten?

  2. At barnehager og skoler følger FHI sin veileder: Godt mulig, men det finnes flere barnehager som bruker SoftOx sin desinfeksjon, så det vitner om en vilje til å ikke følge veilederen. Da står det på selgerne.

  3. Jeg sier ikke at det ikke står på viljen. Jeg går ikke rundt og har en tro på at Almås vil tape pengene sine. Men handlingskraften uteblir.

  4. Sammenlikningen mellom SafeDes og SWIS er at SWIS også må selges inn i markedet. Det kommer ikke til å være et produkt som selger seg selv. SafeDes burde i teorien nærmest solgt seg selv i den største pandemien i moderne tid.

Du fortsetter å være positiv @Aaleby, og det er bra, men jeg mener man må være såpass realist og si at desinfeksjonsbiten av selskapet er et mageplask fra 50 meter! Har nesten ikke ord for hvor dårlig det har gått mtp investeringene som har blitt plassert i denne delen av selskapet.

Hadde det ikke vært for at de andre produktene virker lovende (SIS og SBE) hadde jeg solgt aksjene mine. SIS er i seg selv et meget interessant investeringscase (til tross for at risikoen er skyhøy!)

Edit: Så ikke den siste posten din, så vi er kanskje mer enige enn jeg trodde. Det er et veldig bra spørsmål å stille på neste Q👍

6 Likes

Vi er nok ikke fryktelig uenige. Det er et faktum at salget er tilnærmet ikke-eksisterende. Salgsavdelingen består av hele to personer, hvor den ene stillingen er spisset mot helsesektoren. Mener fortsatt at strategien om å knytte til seg ledende distributører heller enn å gjøre jobben selv i utgangspunktet gir utmerket mening, men i retrospektiv er det lett å se at strategien har gitt lite tellende resultater. Som er fordømt synd iom at man en gang hadde en drøm om å kunne unngå stadige utvanninger. Samtidig skal man ikke glemme at mye kunne vært annerledes om Softox hadde opplevd 2x stang inn heller enn ut (EU-godkjenning/HINAS).

I fjor på denne tiden føltes desinfeksjonsbiten som roten til så mye usikkerhet at alt av aksjer forlengst var solgt. Per i dag oppleves den siden av selskapet som underordnet, fordi de andre bitene har falt så overbevisende på plass. Hadde mcap vært vesentlig høyere måtte man kanskje vært en god del mer varsom, men i min bok bør modningen av SBE og SIS alene kunne ta kursen betraktelig høyere enn dagens.

Legg til endelig EU-godkjenning, som bør være en formalitet, samt muligheter for en partner for SWIS (samt CE-merking) og det er mye snacks å se frem til, selv med en emi luskende i sivet.

3 Likes

Godt mulig at SBE og SIS forsvarer dagens kurs. Det får nesten markedet bestemme. Men hvorfor skal jeg glede meg til en eventuell EU-godkjenning? De klarer ikke å selge produktet i Norden… Hvorfor skal de da klare å selge det i andre land?

Mye snacks fremover - ja! Høsten blir spennende. Satser på at forskningsresultatene er bedre enn salget. Hvis ikke er det bare å vente på å få tilbake på skatten.

2 Likes

EU-godkjenning vil føre til et umiddelbart kursløft selv om det fort kan tenkes å bite oss alle bak i kommende kvartalsrapporter (høyner forventningene til salg ytterligere). Det utvider mulighetsvinduet, hvor man kan håpe at de danske konsulentene har brukt tiden (som de har hatt nok av) godt.

2 Likes

Føre til kursløft ja… Ok, men hva hjelper det når de ikke klarer å selge?

Jeg tror helsevesenet (og etter hvert andre) gradvis kommer til å bevege seg bort fra å bruke alkoholbaserte produkter til desinfisering og heller bruke minst like gode alternative produkter som er langt mer skånsomme mot brukerne. Gjelder jo spesielt helsevesenet der brukerne daglig må bruke det mange ganger og en god del faktisk får plager av det. Her har jo arbeidsgiver også nytte av at ansatte ikke får helseplager. Butikkeiere som skal fylle dispensere for kunder tenker jo primært på kostnad,

Jeg håper SoftOx kommer til å kapre deler av det markedet og at det da kan bli ganske så greie inntekter fra dette segmentet. Men det kommer dessverre til å ta tid. Kontrakter må løpe ut og anbud må vinnes. EU-godkjenning vil i det minste posisjonere SoftOx til å kjempe om dette markedet (som jeg tror er fremvoksende) utenfor Norge.

Men salget så langt er jeg helt enig i at har vært skuffende ja. Tok en titt på XXL og er omsider ett varehus med denne statusen:
image

Så noen er i det minste solgt :smiley:
Nå tror ikke jeg butikkene generelt selger veldig mye av denne typen produkter. Det store håpet er nok helsevesenet.

3 Likes

Kan være dem har destruert flere pga kort levetid. Brødrene Dahl i Drammen ser ut til å ha fjerna alt av Antivir. Spørs om det kommer tilbake i hyllene der…

Burde vel være litt for tidlig for det hos XXL enda.
Også veldig rart om de skulle destruert deler av et parti.

Virker som du ikke vil bli overbevist. Hvorfor selger du ikke?

Bli overbevist av hva? De argumentene fra aksjonærer som virkelig har forelsket seg i SoftOx? De som ikke evner å innse at dette året har vært en katastrofe?

At XXL har få igjen på lager… Jeg må nesten le! La oss alltid prøve å finne noe som er bittelitt bull…

Jeg er aksjonær, og har vært det i svært lang tid… Men det må være lov å ikke drive endeløs hausing på et forum. Alt trenger ikke å være positivt når det kommer til aksjeselskaper. Faktum er at ting går svært svært dårlig når det gjelder salg og salgsteam. SWIS resultatene gir meg absolutt ingen ting fordi det ikke kommer til å selge med det teamet som eksisterer per dags dato. Jeg sitter fordi jeg håper og tror at SBE og SIS skal gi gode resultater, og de delene av selskapet er revolusjonerende innenfor medisin (gitt at de er ledende)

5 Likes

Softox er ett R&D selskap. De driver primært forskning, og de aller fleste sitter i selskapet for samme grunn som deg:

Man kan alle enes om at desinfeksjon ikke har blitt en suksess. Jeg har mine logiske tanker hvorfor, og de tankene er rett og slett ikke så katastrofale som du ser ut til å synes. Prisen på selskapet har rettmessig kommet ned på ett nivå som speiler en oppslutning om misnøye rundt salg av desinfeksjon; fair enough.

Har du selv kjøpt mange flasker desinfeksjon i løpet av pandemien? Selv har jeg hatt behov for å handle ett fåtall. Retailmarkedet er ikke så lukrativt.

Forøvrig er nordmenn veldig flinke til å benytte seg av veiledere fra instanser med ekspertise, og dessverre mener FHI at alkoholbasert er å foretrekke.

3 Likes

Dette var ment som en kuriositet så helt greit å le. Som @Hypergris er inne på så har ikke jeg stort tro på retailmarkedet heller. Folk bruker nok generelt veldig lite av slikt annet enn det de får “servert” i butikker eller på legekontor eller lignende. Selv kjøpte jeg AntiVir i fjor men har nesten ikke brukt noe av det.

Helsevesenet er nok der salg må komme hvis det skal bli noe volum på det. Men tungrodd system der ting tar lang tid. Svenskenes nei på EU-godkjenning har jo satt en effektiv stopper for å komme inn på det europeiske markedet også. Blir litt spennende å se om ballen kan begynne å rulle litt etter hvert når EU-godkjenningen er på plass.
Men alt i alt er det vel samme gamle med at ting tar tid og selv om alkoholbasert desinfeksjon etter hvert kanskje begynner å erstattes så er det jo helt sikkert flere som vil kjempe om den delen av markedet så suksess er absolutt ikke gitt.

4 Likes

Du skriver at EU-godkjenning vil føre til kursløft, men mener at det ikke vil hjelpe da de ikke klarer å selge. Altså, hvis du mener de heller ikke vil klare å selge i fremtiden skjønner jeg ikke hvorfor du har aksjer i det hele tatt, og samme problem vil i så fall gjelde for alt de forsker på.

Fasit på salgtall kan alle lese i regnskapene så det nytter ikke å hausse de tallene. Jeg er selv skuffet over inntekter fra Safedes, men mener at grunnen til lavt salg er regulatoriske forsinkelser/sabotasje i alle kundesegment (EU-godkjenning utsatt, Hinas-utsettelse, fhi-veileder utsatt) og at dette vil forbedre seg når det er i boks.
Selskapets strategi er å fokusere på helseforetak og militær, ikke retail-segment. Retailsalg vil komme men da når det er på plass på sykehus og brukerne innser at produktet er bedre enn sprit for de som desinfiserer hendene ofte eller har eksem.

Som aksjonær, ville du heller foretrukket at Softox kjørte en gigaemisjon for å kunne finansiere en stor salgsavdeling som må overbevise folk om at nasjonale veiledere er feil og misvisende?? (Dure på med tv reklame, overbevise retail at Safedes er bedre enn alkohol etc, eller kanskje ansette masse selgere i Spania der de ikke har lov å selge produktet enda…)

3 Likes

Enig i at desinfeksjonen har vært et tapsprosjekt. SoftOx er et lite selskap, og har naturligvis vanskelig for å tiltrekke kompetanse innenfor salg og markedsføring. Det gjelder for øvrig også innenfor IR, som alle aksjonærer her har kjennskap til.

Der de derimot har kompetanse er innenfor R&D. Forskningen deres blir bekreftet igjen og igjen fra forskjellige institusjoner, og de har også Bjarnsholt på laget.

Dersom man mener at salgsdelen er der selskapet har sitt fortrinn, er det irrasjonelt å være aksjonær. Og jeg tror de fleste av oss er klare over at det er forskningen og resultatene derfra som vil skape verdier for selskapet.

4 Likes

Har ved to tilfeller tatt ned risikoen i år ved å selge en god del av aksjene. Tyder det på forelskelse?

Dette året har vært en katastrofe for de med kort perspektiv. Kursen levner der ingen tvil. Softox er milevis unna å være cash-positive og sånn sett kan man gjerne si at året har vært en gedigen nedtur for oss alle. Selv har jeg aldri trodd på lovnadene fra Almås på dette punktet. Ikke etter at luften gikk ut av ballongen første halvår i fjor. Det er forskningen som er gullegget. Her har SWIS-2 derisket caset monumentalt. Som gjør det merkelig å kalle året for en katastrofe dersom man er langsiktig med fokus på SBE og SIS.

PS; kudos for å ta rollen som djevelens advokat. Skaper diskusjoner om ikke annet, selv om man ikke nødvendigvis er 100% enig i rasjonalet.

1 Like