Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Gud forby at folk har forhåpninger til HINAS, men er vel lite å gjøre ved. Det er ikke realistisk i all den tid alle godkjenninger ikke er endelig på plass. Om så de mot formodning skulle lande delkontrakt #16 som gjaldt hånddesinfeksjon uten alkohol (som er den eneste de kan konkurrere om), så er det snakk om små summer. Det ville vært hyggelig, ikke noe mer. Det er først med EU-godkjenning at man kan håpe på salgsavtaler av størrelse.

Ellers fascinerende at Sykehusinnkjøp presterer å være forsinket i alt og ingenting. Først 2 år pluss pga. pandemien, og nå fordi de tydeligvis er grunnleggende udugelige.

5 Likes

Det er hinas som er inngangsporten til en annen stor målgruppe som er viktig på sikt, nemlig helsepersonell (og annen retail) som vil ha det beste og noe som ikke tørker hendene. ambassadøreffekten er også viktig

1 Like

Ja den er fin, den. Men det er altså ikke realistisk at vi får denne med HINAS nå. Gitt EU-problematikken. Det desidert viktigste for desinfeksjonsbiten fremover er EU-godkjenning, så får man ta ting derfra.

2 Likes

Eu problematikken skal ikke være et problem. I så måte skal det derfor ikke være det som er utslagsgivende i forhold til om de får kontrakt eller ikke.
Har absolutt forhåpninger om at de skal få den, uavhengig av den økonomiske gevinsten det gir.
Når det er sagt tror jeg fortsatt det vil ta lang tid før vi vil se stor økonomisk gevinst fra desinfeksjonsdelen.
Tror heller at vi får solide inntekter fra Swis før desinfeksjon.

Aksjen tror jeg også om ikke lenge vil gå noe på SIS og fremdrift der. Og det burde den gjøre med tanke på fremgangen og resultatene til den engelske konkurrerende inhalasjonsløningen.

Jo den er et problem. Fordi SoftOx oppfyller ikke kravene i HINAS anbudet. Les: CE-merking og/eller godkjent iht. biocidforskriften. Den eneste delkontrakten i anbudet som ikke har dette som absolutte krav er den knøttlille nummer #16 som omhandler hånddesinfeksjon uten alkohol.

For alt vi vet er det uaktuelt å bli vurdert, slik innkjøper ser det, for denne når nevnte krav ikke er oppfylt.

Det kan hende Sykehusinnkjøp tildeler SoftOx denne, men det er mer sannsynlig at de gir store deler eller hele anbudet til en tilbyder som kan levere på samtlige delkontrakter.

1 Like

Det var vel aldri realistisk at de skulle være storleverandør heller i denne omgang. Men at det var de små postene hvor det var åpnet for alkoholfritt som var alternativet

Hadde de hatt alle godkjenninger i orden, så kunne man absolutt håpet på at de kunne vunnet større deler av anbudet.

1 Like

Det har jeg aldri hatt noen forhåpning til, og har heller ikke ansett det som realistisk.

Jeg var kanskje litt upresis: i et scenario der FHI faktisk hadde oppdatert sine veiledere (til å sidestille hypoklorsyre med alkohol) og EU-godkjenningen kom raskt på plass som forventet, så ser jeg ingen grunn til at ikke SoftOx kunne konkurrert om store deler av anbudet. Rett og slett fordi dokumentasjon/godkjenninger var på plass, offisielle veiledere oppdatert og viktigst: produktet er rett og slett mer effektivt - for ikke å glemme mer hudvennlig. De ville utkonkurrert de alkoholholdige alternativene.

5 Likes

Så vidt meg bekjent er Safedes godkjent iht FHI. Det at de ikke anbefaler hypoklorsyre spesifikt er noe annet.
Jeg tror manglende likestilling av håndsprit/Safedes hos FHI har vel så mye handlet om tidsbruk og ressursmangel det siste 1,5 år, men når hinas anbudet skal godkjennes bør tilbakemelding fra testgruppen på sykehus og andre godkjenninger være mye mer relevante enn FHI.

Info om FFI samarbeidet:

25 Likes

Fikk uheldigvis en vannskade her og selvfølgelig mye fukt som igjen kan/fører til bla. soppdannelser i byggninger, tanken slo meg da at her kan det potensielt være ett svært marked for Effectdes for å ta knekken på litt av vært av bakterier som oppstår i slike fukt sammenhenger.
Tips er i allefall oversendt Softox.

3 Likes

Liker at FFI ser mot kommersialisering også utover Forsvaret. Har stor tror på dette prosjektet. FFI er dyktige, har en høy standing i det offentlige økosystemet og har god gjennomføringsevne

Merk også at de har mange mulige produktretninger: rense vann, hud/sår, CBRM, inhalasjon…

6 Likes

Rett og slett vanvittig spennende! Likeverdige partnere med FFI, hvor målet er å skape nye visjonære produkter som forhåpentligvis vil komme forsvaret, resten av NATO og det øvrige samfunnet til nytte. Det neste året kan inneholde et utall av plutselige, uventede overraskelser med eksplosiv kraft.

13 Likes

Når Øyvind Voie (Forskningsleder, FFI), sier at at samarbeidet med softox har gjort at de er kommet veldig langt på sårrens, biologisk krigføring og hygiene og at dette kan gagne det sivile og offentlige betyr det utroligt mye, dette er forsvaret, ikke softoxs personlige hause papegøye.

11 Likes

Ser for meg at dette blir «den nye oljå»

1 Like

Følgende støttespillere, utover Forskningsrådet, Innovasjon Norge og de ulike universitetene, er verdt å merke deg:

  • NADIC ( Norwegian-American Defense and Homeland Security Industry Council: https://www.nadic.us/)
  • MTEC (The Medical Technology Enterprise Consortium: About MTEC - MTEC)
  • FSi (Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening: Om FSi)

Man har et svært spennende sett av sammenfallende interesser - både i Norge og utlandet: Akademia, Forsvaret, industrien, innovasjonsdriverne og ikke minst SoftOx selv, alle har egeninteresse i at produktene realiseres og blir suksesser.

16 Likes

Mulig jeg er lite flink til å lete, men finner ikke dette på FFI sine sider. Hadde du giddet å skrive en link?

Her har du et utvalg: soft-ox site:ffi.no - Google zoeken

10 Likes