Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions 2021-2022

Ikke sikkert at det er det verste nå når momentumet er tilbake og man uansett må få markedet til å se forbi en slunken kasse. Men realismen må selvfølgelig ligge i bånn.

1 Like

Forstår at de som var med helt fra starten av, og opplevde fallhøyden fra uheldig forventningsstyring fra selskapet sin side ikke er udelt positive til Almås sin fremtoning. Personlig kom jeg inn etter dette, og må si jeg har skikkelig sansen for mannen. En kremmer og gjennomfører - rett kjeft til å få selskapet i penga.

Når så selskapet har fått finansielle bein å stå på, så tenker jeg det er naturlig å overlate roret til en mer erfaren CEO-type som skal ta selskapet opp en divisjon eller to i kommunikasjonen mot profesjonelle investorer.

10 Likes

Er selv ambivalent, litt elsk/hat, men støtter denne beskrivelsen fullt ut. Man trenger litt “galskap” for å lykkes. Funker ikke ala PCIB, som ett eksempel, hvor gløden og gutsen for å skape noe virker å være helt fraværende. Almås har skjønt at dette er en once in a lifetime-mulighet og gutser på. Av og til i overkant, men kun fordi det bobler over. Entusiasmen og skaperviljen renner over.

3 Likes

Helt enig. Virker som enkelte med papirtap ønsker fotballtrener-tendenser og få ut folk hele tiden.
Jeg ser an salget et par kvartaler når vi får regulatoriske godkjenninger på plass, men ser ut som de går rett vei nå

Halverte på 54,1 fra 2% til 1% av porteføljen. Liker produktet og ideene, men som jeg argumenterte for (10kr lavere ned), så tror jeg på emi med god rabatt. Har egentlig planlagt å selge på et par tidligere triggere hvor jeg ikke har vært på ballen, så fikk gripe dagens mulighet.

Du får si fra når du vekter opp til 2 prosent av portisen igjen :laughing:

1 Like

Føler vel egentlig at du aldri var i nærheten av å argumentere for hvorfor selskapet plutselig skulle gå for en solid rabatt, langt over de to foregående emisjonene (20%). Bare sånn for å ha sagt det.

Det skal jeg gjøre! :smiley:

Jeg drar bare fram %-av-portis greia så folk skal forstå at jeg ikke har brukt uendelig tid med krefter og research for å ta besluttningene her :stuck_out_tongue:

Det jeg så i selskap som f.eks. PCIB, men de trengt mye mer penger enn det Softox gjør nå. :slight_smile:

Som blir skuffende useriøst når du enkelt kunne tatt eksempel i de foregående emisjonene til Softox. PCIB har helt andre type eiere.

Er ikke denne artikkelen fra den gangen Softox først knyttet seg til Ose Water, eller tar jeg feil?

Den er fra nå når de kjøpte 50% av Ose ja. Hele artikkelen ligger på face gruppen, var dette jeg bet meg merke i at de har sett på flere i europa.

Useriøs er jeg ikke, men kan godt være jeg tar feil. :slight_smile:

Småsparerene er jo rimelig høyt oppe i begge selskapene? Vet om mange her som har vært innom både PCIB og Softox. Du tenkte kanskje på at CEO er en stor eier i Softox? Jeg kjenner ikke hans privatøkonomi, men hvis han kan være med på en emi til uten problemer, så er jeg jo enig i at 40% er usannsynlig. Har dog ikke det inntrykket?

Men ja, kunne kanskje tatt et selskap som Episurf som sammenligningsgrunnlag i stedet. Litt mer sammenlignbare selskaper. Forrige emisjon der var med 9% rabatt. De hadde dog ikke i nærheten like skrapet kasse som det Softox har, men de har også lengre fram til potensiell break-even. Jeg kjøpte forresten ca like mye i begge selskapene i utgangspunktet (softox, episurf), men har økt i episurf og redusert i softox. Så får vi se om det blir økning i softox framover eller ikke :slight_smile:

1 Like

Hele artikkelen (fra face-gruppen)
Screenshot_20210906-150619




4 Likes

Takk :slightly_smiling_face:
Da er det bra positivt…

1 Like

Pcib kjørte også fortrinnsrettet emisjon mot eksisterende eiere hvor de hadde garantister til å ta evnt overskytende aksjer. Den type emisjon fordrer større rabatt, men gagner (i utgangspunktet) eksisterende eiere bedre da de har krav på å forsvare sin eierandel.

2 Likes

Tenker først og fremst på at Erik Must har siste ordet i PCIB. Som er en vesensforskjell vs Softox. Topp 50 i Softox har vært stabil i mange år og det er ingen grunn til å anta at de vil stille seg mer negativ til å stille opp på samme vilkår som tidligere. Almås kjøpte hytte til over 20 mill i fjor sommer. Mao; penger finnes.

Ah, men styrer han privatøkonomien som han kjører kassa i Softox! :partying_face:

… ok, litt useriøst, men han har en litt uortodoks lederstil :smiley:

Verdt å bite seg merke i denne


Man kan mao anta at Softox har fått kjøpe på billigsalg og at det finnes en oppside også i Ose water bare ymse covid-restriksjoner blir en del av fordumse dager.

5 Likes

Ose Water kan for bli god butikk etter pandemien.

6 Likes

Kanskje DnB er ekstra medgjørlig med å gi lån nå som Softox har fått et seriøst finansforetak som kunde.

1 Like