Det er jo 40 ulike preparater uten alkohol på legemiddelverkets liste allerede til det formålet?
Mer enig i at de priser seg ut av markedet for den vanlige “mannen i gata” – der er det ofte billigste alternativ som velges…
I det offentlige frykter jeg mer retningslinjene som er per nå med bruk av alkoholbasert hånddesinfeksjonsmiddel… Kostnadskontrollen og forvaltningen av offentlige midler føler jeg ikke er en barriere – der brukes som regel alt og mer til uten særlig stor grad av kontroll, så der er det nok heller rom for store forbedringer…
Er vel ingen som har hevdet at deres produkter ikke har konkurranse. Det finnes 40 klesmerker også
Helt enig. Min nysgjerrighet for firmaet ble vekket i forrige uke når CEO publiserte sitt omdiskuterte brev. Der, og fra flere i denne tråden, fikk jeg inntrykket av at bare softox tar frem et produkt til markedet, så selger det seg selv. Tror ikke det er så enkelt (og påstår heller ikke at du mener det).
Jeg har en liten følelse av at selskapet har vært veldig flinke til å finne distribusjonspartnere men så lent seg for masse tilbake i stolen når det gjelder markedsføring.
Kanskje de har tolket det enorme presset fra sine 2000 retailinvestorer som at de hadde like masse attention i markedet for sine produkter?
Dunno
Man kan ha et genialt produkt men allikevel ikke oppnå suksess om en ikke har de rette folka til å selge produktet. Tror mange undervurderer viktigheten av det.
De er en gjeng kremmere i ledelsen, så har troen på at de har det i seg.
Hans Petter Grette
MSc Business Administration, Norwegian Business School (BI), AGSIM (American Graduate School of International Management – Thunderbird), Arizona, USA. Twenty years’ marketing and top management background from Lilleborg AS (Orkla). From 1994-2000 consumer marketing and logistics, then Marketing Manager and Marketing Director of Lilleborg Professional, on the B2B side and clear market leader in the professional cleaning and hygiene sector. Chief Marketing Manager in SoftOx since 2015.
Kan vi ikke diskutere salg når Kiiltoclean og andre distributører begynner å selge dette? Nå er det vel bare MILAS og Veso som selger og de er små. Virker jo som folk ikke har fått med seg at de ikke har begynt å selge enda.
Anbefaler folk å lese denne artikkelen da den forklarer kort og enkelt hva de driver med https://finansavisen.no/nyheter/helse/2019/10/09/7459752/softox-jakter-50-millioner-kroner-for-a-revolusjonere-sarbehandling
Ta en titt her, fin intro til de forskjellige variantene. https://docplayer.me/111716137-Hvorfor-er-valg-av-desinfeksjonsmiddel-sa-vanskelig-geir-utigard-siv-ing-kjemi-cmc-manager-softox-solution-as.html?_gl=11fcfmsy_ga*RGRMQmZiZUd6bm9KX3YyRzBybC1vY19QTTROTF9NSEd0VWstTnNhaTR1NTBjdnhScGNRelJ4T0ljeE54aGdkRw…
I tillegg er valget relativt enkelt for helsevesenet, det er gjort kost-nytte analyse som viser hvor mye de sparer på å unngå eksem og skader på hender, så det helseøkonomiske er tydelig. Det er jo ekstremt viktig å kunne legge fram når man skal prissette og selge inn et produkt. Sykehusene har talt helt tydelig, siden de har opprettet en ny produktgruppe for alkoholfri hånddesinfeksjon, så behovet er der. Og man kan ikke se på prisene milas selger for, sykehusene vil få en mye bedre deal, det er garantert.
OK, men du veksler mellom 2 ulike produkter såvidt jeg forstår, overflater og hånd. Denne, om desinfeksjon av overflater, virker jo like tydelig som den nasjonale veilederen som sa at etanol til hånd skal brukes på helse-institusjoner: https://docplayer.me/108099340-Valg-av-desinfeksjonsmidler-en-oppdatering.html
Slide 39: “Hva skal vi velge? Første valg: Oksydative midler”
Igjen trekker du fram anbefalinger som ble skrevet før softox kom ut med produktet sitt. Man kan ikke forvente at retningslinjer anbefaler noe som ikke eksisterer når de skrives. Å endre slike veiledninger og komme seg inn som et naturlig valg i helsetjenesten er en del av jobben de nå gjør.
Hånddesinfeksjon er vel det de satser på først, men virkestoffene i presentasjonen jeg linket til er jo de samme, derfor jeg mener det er relevant for spørsmålet ditt.
Det beste salgsargumentet til Soft Ox mot helsevesenet er at desinfeksjonen deira også virkar mot Norovirus, noko alkoholholdige produkter ikkje gjer. Kvar år kjem det store utbrot av Norovirus inn på sjukehusavdelingar i Noreg og dette sprer seg ofte som ild i tørt gras. Viruset spreier seg veldig lett og slår ofte ut store delar av personalet i tillegg. Dette blir fort veldig kostbart for sjukehusa. Blir ein no-brainer for sjukehusa å betale litt ekstra for noko som verkar mot Noro.
Jag gick in på en høy nivå (etter hype) og sålte 2/3 deler tidlig när fallet begynte. Tog en förlust på c:a 15% (uansett småpengar jag spekulerer med, for att lära). Men sitter kvar med en del just för att jag tycker produktene er intressant.
Desinfeksjonen er en sak. Inget tvil om att produkter er bra. Det er klart de tar tid att få
ett nytt produkts kvaliteter spesifisert for ett anbudsförfarande. Husk att ex Helse sørøst må vara neutral, må beskriva de egenskaper de ønsker og sen lave anbudet så att egenskaper vekter høyre en pris.
Hade SafeDes varit klart 1 år innan så hade nog salget sett annorlunda ut ihht covid 19 våren.
Sårbehandlingsprodukten och beskrivelsen av den känns nästan ”to good to be true”. Vad er status på detta? Det är galskap att alltid bruka antibiotika för sårbehandling. Antibiotikaresistens er ett stort problem og blir bara större.
tidigare artikeln länkad stod de att sen ev. Var klar for markedet Høst 2021.
Med tanke på att jag sitter på noen Askjer nu med høyt GAV, er en tanke att kjøpe på noe
Mer nu och faktiskt sitta på de til jag vet utgang av sårbehandlingsproduktet.
SafeDes blir då en bonus.
Skal sies at den veilederen er heller merkelig iom at ingen ikke-alkoholholdig desinfeksjonsmiddel av dårlig kvalitet ville klart kravene til EN-1500. Burde mao holde i lange baner å vise til at produkt til hånd på helseinstitusjoner skal være godkjent i henhold til EN-1500. Hvorfor FHI heller har valgt å komme med et fordummende generelt råd får stå for deres regning.
Jeg synes anbefalinger og gjeldende retningslinjer fra fagmiljøer i høyeste grad burde være relevante. Og jeg tror ikke hypoklorsyre som desinfeksjon er helt nytt heller https://www.veriforte.com/en/
Med det som utgangspunkt, samt at de skal inn i et eksisterende marked med mange aktører gjør at jeg sliter med å forstå dagens aksjekurs som jeg synes er alt for høy. Og nå er vi midt i et pandemi-år, det er ikke det som er - eller var - normalen. Tar jeg feil så får det være en lærepenge for min egen del, men jeg har hittil ikke sett noe som forsvarer kursen.
Å skrive at hypoklorsyre ikke er nytt til desinfeksjon er å slå inn åpne dører - SoftOx selv skriver at det er “widely used” - det er masse produkter på markedet som benytter dette som aktiv ingrediens. Det er kombinasjonen av hypoklorsyre og eddiksyre gjort gjennom en ganske komplisert og patentert prosess til et produkt som gir synergistisk effekt mellom disse to, som gir SoftOx en teknologiplattform som de andre ikke har.
Du skriver at “aksjekursen er alt for høy”, men jeg tipper du ikke en gang kan si tilnærmet off-the-head hva markedsverdien er med dagens kurs, og hvor mye av dette som er cash.
Hade varit intressant att Høre vad du setter for Verdi på SoftOX. Dagens kurs tilsvarer mverdi på 406 MNOK.
I artikeln over beskrives det att markedspotentialet for salg sårbehandlingsprodukt - 2 varianter en för människor och en för djur, vilket också diversifiserar (OBS, som Komplement till antibiotika, det kommer ikke försvinne) er 20 miljarder NOK (Edit: når jag leder artikeln igjen så talas de om patienter, då er mest sannsynlig også ”dyrdelen” av sårbehandling ikke med i det estimatet, uten kommer i tillegg til de 20 miljarder NOK).
I tillegg kommer markedspotential for SafeDes som er i produktion. Denne skall også brukes som ett komplement till alkoholbaserte desinfeksjonsmiddel (CEO sa, att de forventet å få satt på plats sina beholdere på sykehus under våren, ved siden Av de alkhilbaserte produktene).
De facto er ikke heller SafeDes en direkt konkurrent till lavpriset alkholdesinfeksjon, hvis de skall brukes som komplement.
Jag menar då, att mverdi på dryg 400 MNOK ikke er for høyt verdisatt sett til markedspotential, produkter i accelerande salg og generell høy verdering på biotek selskap som Ikke ens har noe i salg.
Lägg også till att en godkjenning av mottagelse av 2M USD fra amerikanska myndigheter i tilegg til
Eksisterande EK skulle snabba på ferdigställandet av sårbehandlingsprodukten / ikke behöva va beroende av SafeDes for å få de helt färdigt.
En sådan godkjenning skulle alene skicka upp kurs på 60-65 det betyder att amerikanska myndigheter har tro på sårbehandlingsprodukten.
Folk verkar helt fjerne med å førstå att det ikke er handdesinfeksjon som er softox primære produkt, uten det er sårbehandling.
Caset har forendrets fra SafeDes hype med snabba pengar nu er de ett mer langsiktig case.
Men lyckas handdesinfeksjon få en egen større cut av markedet langsiktig er det fantastisk. De har iaf salgskanaler med Kiito.
Aksjekursen ligger også å balanserar på nedre trendlinjen i fallande trendkanalen. Neste support er på runt 42-43 men jag tvivlar på att den synker så lavt.
Jag sitter passiv og følger med tills dess en får se indikasjon på oppgang, så senker jag mitt GAV.
Enda nackdelen jag p.t kan se med SoftOX er deres kommunikation og muligens også CEO som virker noe naiv.
Men produktet er bra de kan man ikke si noe om.
Med din verdivurdering av selskaper burde vel tilnærmet alle biotek-selskaper være verdsatt til cashbeholdning. Ordet “potensial” bør du studere nærmere…
Tror presentasjonen Geir Almås hadde overskygger kompetansen ledelsen har. Må si det er synd det er Geir Almås som er SoftOx sitt ansikt utad. Tror vi får oss flere positive overraskelser til høsten.