Syns egentlig det hele fremstod som uklart. Hvorfor Norge og Danmark skal involveres før man kan søke om godkjenning i Tyskland for eksempel makes virkelig no sence. Burde kanskje vurdert å plage selskapet med en mail om akkurat det punktet. Få en avklaring på forståelig norsk.
Ikke riktig slik jeg forstod det.
Har noen link til presentasjonen? Den forsvant evig langt opp i biotek-chatten…
Det tror jeg var en liten feilkommunikasjon. Det de søker virker veldig som “National authorisation and mutual recognition”
If a company wishes to extend the national product authorisation to other markets, it can ask other Member States to recognise it. Companies can apply for mutual recognition either in sequence or in parallel.
To apply for mutual recognition in sequence, companies first need to get their product authorised in one Member State. After this, they can request other Member States to recognise this authorisation.
For mutual recognition in parallel, the company can submit an application for product authorisation in one Member State (called the reference Member State) and simultaneously ask other countries to recognise the authorisation as soon as it is granted.
Så noe annet enn det siste ville vært veldig rart.
Jeg har lyttet til denne delen nå flere ganger. Det er da virkelig det som blir sagt? Hvorfor Norge og Danmark først skal gi tilsvarende godkjenning innen Q1 2021 forstår jeg ikke noe av. Jeg trodde også at når Sverige hadde gitt sin endelige godkjenning, så hadde EU landene allerede fått anledning til sine 90 dagers innsigelser.
Vet at det blir tilsynelatende sagt, men det gir fortsatt ikke mening. Særlig basert på “National authorisation and mutual recognition” som uselessh refererer til. Tipper at det er engelsken som laget en fuck-up der setningsoppbygningen bare ble helt feil og dermed også forståelsen av det hele.
Dette har jeg også trodd frem til i dag.
Det ville da vært ekstremt amatørmessig å svart så til de grader feil på et for markedet så viktig spørsmål?
De forventer aksept fra Sverige i Q4 - omtales som at kun detaljer gjenstår. Når Sverige godkjenner vil de ha en «parallell prosess med Norge og Danmark som ferdigstilles Q1 21».
Svenskene aksept = den generelle europeiske godkjennelsen / standarden.
Edit:
Ser at @uselessh forklarte det fint ovenfor. Aksept i et medlemsland (Sverige) betyr i praksis inngang til resten av EU, med enkelte unntak. Vil tro det er få da svenskene har sitt på det rene (vs. mindre «profesjonelle» land i Øst/Sør-Europa).
De sier videre at CoopMed er i dialog med europeiske distributører allerede.
Sånn det kan gå når det foregår på engelsk. I hans eget hode ga det nok mening der og da.
Min tolkning er at man da må få tilsvarende godkjenning som i Norge, implisitt den godkjenningen som allerede foreligger. Legemiddelverket har jo allerede godkjent produktet. Men klassisk Almås-tilfelle det der.
Jeg kan ikke annet enn å forholde meg til det som blir sagt på presentasjonen. Der sies det klart at ETTER Norge og Danmark har sagt sitt innen Q1 2021 så har hvert enkelt EU land 90 dager på seg til eventuelle innsigelser.
Ja, og så er neste spørsmål om noen vil benytte seg av denne. OK hos söta bror innebærer OK fra mange andre. Hvis ikke hadde de ikke vært i dialog med distributører allerede.
De sier jo i presentasjonen at de har kartlagt hvilke markeder i EU som åpnes med svensk aksept.
Et logisk havari. Hvorfor skal Danmark av alle bli inkludert i prosessen for å få godkjenning i eksempelvis Tyskland? Du må gjerne støtte deg til at det ble sagt på engelsk, men slike misforståelser vil kunne skje grunnet språkbarrieren.
Dette ble så konkret formulert med både navn på landene det gjaldt og tidsaspekter at det ikke kan forklares med språkbarrierer. Hadde jeg vært aksjonær eller i posisjon for kjøp, ville jeg i alle fall kontaktet selskapet og fått dette avklart.
Hvor konkret formulert det var er relativt. Men at det kan være greit med en avklaring svart på hvitt er nok absolutt et poeng.
Sjekket opp litt tilbake i presentasjonene, og de trekker frem som et fortrinn at de har egen*produksjon og kun må gjennom distributør for å nå ut til hhv. helseinstitusjoner og retail. Les: de kan tilpasse priselastisitet / marginene for å vinne anbud og innpass.
HINAS will for the first time include a separate category for alcoholfree hand disinfectant
Hva gjelder de offentlige anbudene i Norge, så er ikke anbudet ute før om noen dager (@Evilfreud) . Det man om ikke annet vet er at Soft sitt produkt er godkjent og har dokumentasjonen på plass. Så det faller igjen tilbake på pris.
Den som har dokumentasjonen i orden iht. norske krav / standarder (noe de har) og legger seg lavest på pris vinner - så enkelt. Så er det ubesvarte spørsmålet om de i praksis har relevante konkurrenter, eventuelt hvor mange, og hvordan de priser sine produkter.
Om det er et fortrinn at de er en norsk leverandør har jeg ingen formening om, men skade kan det ikke gjøre.
Edit:
Dét til side, salg av desinfeksjonsprodukter er langt bak av grunnene til at jeg beholder en post. Det er oppstart av kliniske studier som er gulrot vs. lav mcap. Sårbehandling forventes “ganske så snart” (fritt oversatt fra webcast) er ~80 % finansiert takket være tilskudd / offentlige midler.
En eventuell fast-track på inhalator er en enda større gulrot. Om det skulle oppstå finansieringsbehov her så er den emisjonen hjertelig velkommen.
Almås var tillbaka i god form i dagens presentasjon, i samma form som första presentasjon i år. Bullish form Q1 presentasjon däremot blev flipp flopp.
Så please se på caset med dubbla brillor.
Legger den her inntil videre. Det er KiiltoClean/Antibac som har avtalen frem til 1. desember. Ny leverandør skal være på plass til da, så anbudet går ut når som helst.
Kan være snakk om en del volum, leser man teksten under linken ovenfor fremgår det at forbruket (naturlig nok) har eksplodert som følge av COVID.
Edit:
Det er for ordens skyld snakk om flere delavtaler:
- Deltilbud 7: Desinfeksjonsmidler, ferdig utblandet til overflate / PartnerMed AS 7 10630213 (løper til 01. desember 2020)
- Deltilbud 8: Desinfeksjonsmidler, med alkohol til overflate/utstyr / KiiltoClean AS / 10630206 (løper til 01. desember 2020)
- Deltilbud 9: Desinfeksjonsmidler, hånddesinfeksjon, servietter / KiiltoClean AS / 10630206 (løper til 01. desember 2020)
- Deltilbud 10: Injeksjonstørk / Mediq Norge AS /10630211 (løper til 01. desember 2020)
- Deltilbud 11: Hånddesinfeksjonsmidler for manuell dispenser, pose / KiiltoClean AS / 10630206 (løper til 01. desember 2020)
- Deltilbud 12: Hånddesinfeksjonsmidler for manuell dispenser, flaske / KiiltoClean AS / 10630206 (løper til 01. desember 2020)
- Deltilbud 13: Hånddesinfeksjonsmidler for berøringsfri dispenser / KiiltoClean AS / 10630206 (løper til 01. desember 2020)
- Deltilbud 14 Hånddesinfeksjonsmidler, kirurgisk m/langtidseffekt
- Deltilbud 14 Hånddesinfeksjonsmidler, kirurgisk m/langtidseffekt (løper til 01. desember 2020)
- Deltilbud 15: Hånddesinfeksjonsmidler, kirurgisk u/langtidseffekt (løper til 01. desember 2020)
SoftOx opplyste at selskapet nå vil planlegge den første testingen av inhalasjonsløsningen på mennesker.
De sier… “I motsetning til mange andre behandlinger, går vår behandling direkte på å inaktivere coronaviruset.”
SoftOx har utviklet AntiVir og det fjerner 99,999% av bakterier og kappekledde virus (inkl. koronavirus) i løpet av 15 sekunder.
AntiVir tørker ikke ut huden, ikke farlig å få i munn eller øyne, det svir ikke i sår og sprukken hud. Nå skal altså luftveiene testes. Hvis det er helt ufarlig der også og i tillegg har samme virkning som utvortes, da er corona problemet løst.
Siden problemet med corona er faretruende og nesten ute av kontroll, så tror jeg ikke det tar lang tid før første menneske blir testet og det vil mest sannsynlig skje i Danmark.
En smittet person har jo dette viruset i blodbanen, og ikke bare i lungene. Skal dette da virke slik SoftOx sier, så må vel middelet gå over til blodbanen fra lungene etter inhalasjon?