Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=514588&attachmentId=205984&obsvc.item=1

At the end of June, the company received its first order of hand disinfectant from the Southern
and Eastern Norway Regional Health Authority (the largest healthcare company in Norway).

Er dette en enorm suksess?

For et nytt produkt å klare å lande en ordre fra landets største institusjon innenfor helse, på så kort som 2-3 måneder, er en enorm suksess. Min oppfatning er at det er mange på disse forumene som ikke skiller mellom innovasjon og nye produkter. Det er helt andre markedskrefter som spiller inn når det er snakk om innovasjon, og det blir useriøst å sammenligne med de nye alkoholbaserte desinfeksjonsmidlene (eller andre nye produkter som ikke er innovative for den del).

Igjen, hvis enkelte mener at en salgsordre fra landets største helse institusjon i løpet av 2-3 måneder, samt trolig en HINAS avtale, ikke er en enorm suksess for et radikalt innovativt produkt som SoftOx sin desinfeksjon, får vi bare være uenige.

Jeg vil videre anbefale å se på Bass modellen av Frank Bass, eventuelt artikkelen fra Mead & Islam fra 2006.

9 Likes

Blir kanskje litt semantikk, men jeg leser ham slik at han mener SoftOx har kommet langt på kort tid med et produkt som er ukjent, uprøvd og et alternativ til et veletablert produktkonsept (alkohol). Å ta andeler med et slikt utgangspunkt tar tid, og selskapet ser ut til å skritt for skritt bli klare for å sette inn støtet mot retail (i og utenfor Norden), Men først må de forsere et knippe offentlige hindre for å ha endelig “bevist” at produktet er trygt og det vi skal bruke heretter (mer effektivt og ufarlig).

10 Likes

«Men først må de forsere et knippe offentlige hindre for å ha endelig “bevist” at produktet er trygt og det vi skal bruke heretter (mer effektivt og ufarlig)». Akkurat. Den relative fordelen for kunden må være tydelig, og så stor som mulig. Som nevnt er den relative fordelen det mest utslagsgivende for innovasjon (ikke bare nye produkter) i forhold til dens adopsjon.

Semantikk er viktig. :slight_smile:

Jeg mener en forpliktende avtale som utløser betydelige summer som beveger driften i softox i retning av overskudd ville være en stor suksess.

Det de har så langt er “lovende”

3 Likes

Jeg ser Coop-med har en “associated agent” i Canada, så kan hende de holder på med noe der. https://coop-med.com/about/#sales-challenges

Det er helt greit. Vi har vel bare forskjellige perspektiver på hvor fort et radikalt innovativt produkt skal penetrere markedet (:

1 Like

Med svart belte i PorwerPoint klør det skikkelig i fingra etter å pimpe opp den presentasjonen.

3 Likes

Slik jeg ser det har SoftOx kommet med et nytt produkt med overlegne egenskaper sammenlignet med konkurrentene. Det er en gamechanger, hvis man kan legge produktopplysningene fra selskapet til grunn. Det må være et drømmeprodukt å selge, at de ikke har klart å selge mer til barnehage, retail osv er for meg uforståelig. Jeg håper grunnen er at de har lagt ned minimalt med innsats, og ikke at de får dårlig respons.

Når det gjelder salg til offentlige anbudsprosesseser forstår jeg godt at dette tar tid. Produktet må svare til beskrivelsen i konkurransegrunnlaget, og fôr at det skal gjøre det må innkjøper da være kjent med innovasjonen og at det er kommet bedre produkter med nye egenskaper allerede i anbudsutformingen.
Sann sett er jeg enig i at det er bra de allerede kom inn i sommer i et anbud, men det er langt fra det til en enorm suksess. Å bruke slike ord er bare haussing som ingen er tjent med på sikt.

For øvrig ville jeg vært forsiktig med å forskuttere en avtale i en anbudsprosess som ikke er avgjort. Jeg håper de har levert tilbud i mange konkurranser og at de vinner noen.

2 Likes

Nå har de uttalt tidligere at de ønsker å selge i bulk, så det blir vell spm. om Kiltoclean har lagt ned minimalt med innsats?

De har kommunisert ganske tydelig at de nettopp avventer å satse på gjennomslag i retail til etter de offentlige hindrene er tilbakelagt. Du får ikke solgt til barnehager, eller Norgesgruppen for den saks skyld, før FHI har oppdatert sine retningslinjer og/eller at du kan dokumentere at dette er benyttet i helsevesenet i tillegg til å oppfylle ymse standarder.

2 Likes

Jeg ser poenget til @ErikMjelde veldig godt. Snakket om SoftOx med noen naboer i området her og de steilet når de skjønte det ikke var sprit. “Men da funker det jo ikke! Det vet jo alle…!!” Ble sablet ned :sweat_smile:

Så på den måten er det helt riktig det som blir sagt - det å bryte ned fordommer og gamle rutiner/sannheter/etablerte mønstre tar lang tid. Vi som vanlige døde bryr oss jo sjelden om hvor lenge vi skal gni henda, hvem som har laget det og om de har de riktige godkjenningen. Så lenge det kjennes ut som sprit så tror jeg 80% ikke bryr seg så mye. Litt sånn “bedre enn ingenting”.

Derfor tror jeg det er viktig at man kommer inn i barnehager, skoler og omsorgssektor fordi informasjonflyten kommer da fra ambassadører med tyngde. Det gir større penetrasjonskraft og bringer dette raskere til (blant folk flest): “SoftOx AntiVir!? Ja fy faen - det er et helt rått produkt!”

EDIT: Dette var et innlegg/svar til tråden - ikke spesifikt til @Rasken

6 Likes

Jeg var ikke klar over den policy, de har jo i våres meldt avtaler med flere distributører f.eks Milas.

Merker jeg bruker for mye tid på dette, så dette blir mitt siste innlegg her. Vi som aksjonærer skjønner selvsagt fordelene ved softox, ettersom vi har satt oss inn i selskapet og selvfølgelig også er partiske.

La oss se på en barnehage som en kunde. Relativ fordel: her må pris vurderes inn, og SoftOx er endel dyrere enn alkohol desinfeksjon. Derfor må egenskapene til SoftOx være like mye bedre som prisen tilsvarer. I offentlige barnehager, som ikke flommer over av penger, betyr det at SoftOx må ha et suverent bedre produkt, i DERES øyne (ikke våre som aksjonærer). Den relative fordelen er videre påvirket av kompleksiteten. Kompleksitet: Barnehagene må forstå hvordan produktet fungerer, hva det går ut på. Dette krever at de enten må sette seg inn i det på egen hånd, eller at de må finne tid til en presentasjon med en av SoftOx sine selgere. De fleste barnehager vil ikke inneha kompetansen til å vurdere SoftOx sitt produkt uten en form for opplæring. Kompatibilitet: Alkohol er standard for desinfeksjon og har vært det i mange år. Det er ingen grunn for alminnelige folk uten medisinsk kompetanse til å velge et nytt produkt fremfor det gode gamle som tross alt er anbefalt av FHI. Dette går imot både normer og praktisering i dag.

Videre kan den interesserte vurdere helsesektoren sin posisjon til disse tre faktorene. Det er også mulig å vurdere det opp mot sårskyll.

Siste liten ting. For de som måtte mene at jeg hausser, er det viktig å se at jeg poengterer at en markedspenetrasjon til private kunder og kunder utenfor helsesektoren vil være svært vanskelig for SoftOx sin hånd des. Dette er selvfølgelig også det største markedet, og det er derfor beklagelig.

Ha en god helg.

17 Likes

Hovedmålet er- og har vært å komme seg inn i helsesektoren, og bruke mest tid og krefter på dette. Fordi det er det (ultimate) kvalitetsstempelet som trengs for å penetrere- og ta andeler i et etablert marked.

Ved siste Q-presentasjon ble det snakket rundt at retail-satsing i betydelig grad er betinget at man lykkes med førstnevnte. Det sagt, så har man med de to siste ansettelsene begynt å se produktene poppe opp mange steder også i retail - men det er aldeles ingen storsatsing, enda.

Det tror jeg du gjør klokt i - takk for et konstruktivt om enn kort bekjentskap!

6 Likes

Brutal handel i Soft

lol, selg 2 kjøp 45 repeat for weeks

Hehe, 723 tusen kroner omsatt i dag, er heftig greier!

Men i det bildet er det ganske bra at den holder seg på dette nivået

2 Likes

Ja det er ikke selgere