Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Kristian Almås fortsetter å kjøpe aksjer (gjennom Almhaug As) - nye 15 000 aksjer. I tillegg er Dichesbuen AS, som vi allerede vet ferdig med traden og er helt ute av topp 50. Nordnet Livsforsikring har kjøpt 35 000 aksjer.

7 Likes

Flott

Tror timeingen nå kan være bra kursmessig.

Etter Spanskesyken gikk ikke folk tilbake til vaner som å spytte skråtobakk på gulvet.

SoftOx vil være med i mixen for fremtidig hygiene, bekjempelse av resistens og forhåpentligvis inhalering.

5 Likes

At Kristian Almås som er største aksjonær, besitter såpass mye som han gjør, samtidig som det virker som han laster opp med alt han har av cash tilgjengelig gjør meg betydelig tryggere på casen…

5 Likes

Ja, det er et veldig godt signal å få fra en aksjonær som veldig mange trodde skulle dumpe aksjer fra 1.juli.

I stedet har han økt med ca 30.000 aksjer siden da, hvorav 25.000 de siste ukene.

Man kommer ikke mye nærmere et innsidekjøp enn dette… :muscle::sweat_smile:

6 Likes

Det at INGEN på topp 50 som har valgt å selge på disse berg og dalbaneturene - men i stedet velger å kjøpe når kursen synker - kan ikke være negativt…

4 Likes

Nå eier Kristian Almås totalt 35,15% av utestående aksjer gjennom Dinge Invest, privat (nr 4), Almhaug Bolig, J G Invest. Det er sterke signaler :slight_smile:

2 Likes

I väntan på news med eventuellt ny P&D av ASP på vägen så kan vi väl förvänta oss snigel omsättning en stund.

Jeg håper det ikke blir oppkjøp på minst 1,5 år men skulle det komme bud må det bli et skikkelig bud når de største aksjonærene har så mye aksjer.

2 Likes

Da øker han faktisk for andre gang på kort tid med 25k nye aksjer (hittil).

Intet er bedre enn når insidere som er bundet til masta lager enda flere knuter!

5 Likes

Love it!

3 Likes

Særlig ikke når alt tyder på at Almås har begrensede økonomiske muskler relativt sett. Dette er ikke akkurat som når Mohn støttekjøper.

7 Likes

Tror du må vente en stund på det. Konkurransegrunnlaget er ennå ikke kunngjort såvidt jeg kan se.

Er det ikke slik at alle innkjøp må gå via doffin?

På nettsiden til Sykehusinnkjøp tror jeg at jeg har funnet den omtalte anskaffelse, fremdriftstatus på denne er: "Forventet tidspunkt for evaluering er foreløpig ikke satt. Veiledende kunngjøring er foretatt. "

Jeg finner kun den veiledende kunngjøringen her https://www.doffin.no/Notice/Details/2019-399668

Jeg forstår det som at selve kunngjøringen av konkurransen ennå ikke er gjort.

1 Like

Kan nok gå utenom offentlig innkjøpsregler dette…Så er ikke sikkert det blir utlyst i det hele tatt, for de som husker hva Almås har sagt tidligere kommer hånddesinfeksjon inn under nasjonal sikkerhet.

Et særlig aktuelt eksempel på dette er der oppdragsgiver ikke har tid til å gjennomføre en konkurranse med forhandling uten forutgående kunngjøring etter § 13-3 bokstav e på grunn av uforutsette forhold som naturulykker, epidemier e.l. Slike situasjoner kan gjøre det tvingende nødvendig å anskaffe direkte fra en leverandør, det vil si uten å gjennomføre en konkurranse etter § 13-3 bokstav e, fordi enhver forsinkelse kan være til skade for menneskers liv og helse».

1 Like

Isåfall ville vel bestillingen kommet for lengst?

Jeg tror faktisk du har helt rett, her @Rasken. Anbudet ser ikke ut til å være utlyst ennå. Jeg måtte lete litt mer selv, og via linken din fant jeg et dokument hos Mercell som jeg limer inn her:

Jeg skal ærlig innrømme at jeg gikk og ventet på at de innen utgangen av november skulle sende ut en pressemelding hvor de sier at de har vunnet anbudet til HINAS, men nå ser det jo faktisk ikke ut som dette anbudet er utlyst ennå…

I så fall vil det vel fort gå et stykke inn i 2021 før noen kan vinne anbudet og starte leveransene. Ikke helt det jeg hadde sett for meg, jeg valgte derfor å selge idag for å ta ned risikoen på kort sikt.

Når det er sagt, så har jeg fortsatt stor tro på det langsiktige potensialet til selskapet, spesielt med tanke på SWIS og SBE, så jeg er nok kjapt tilbake som aksjonær. Ikke noe forsøk på baissing dette her, men deler den informasjonen jeg finner - positiv og negativ. Og for noen er det sikkert en «ikke-sak», helt fair det også.

3 Likes

Vi har jo visst lenge at det ikke er ute på Doffin. Om det betyr at det kjøres som rettede anbud i år, eller om prosessen er utsatt vites jo ei.

2 Likes

Det er mye vi ikke vet, enig i det. Men hvis anbudet ikke er ute enda, pga en Corona-forsinkelse, så ser ikke det så lyst ut for prosessen med en ny Corona-bølge på vei. Kan fort bli lenger utsettelse enn siste halvdel 2020 også. Det står «tentativt», som i mine ører høres ut som «vi håper å få det til i 2020». Og det ble skrevet i sommer.

Skrev blant annet dette 29. oktober, og har fulgt med kontinuerlig etter kunngjøring.

Greia med å vinne et HINAS-anbud er jo at man får stempelet “100 % trygt og godt og brukes i helsevesenet” - som skal brukes videre i å bygge caset for å erstatte desinfeksjon med alkohol. Det er mye viktigere enn inntektene (som ikke er all verden) et slikt anbud gir.

Å selge fordi man først nå oppdager at det kan være forsinkelser i anbudsutlysning fra Sykehusinnkjøp (eller det gjennomføres rettede / ikke-offentlige anbud i år - lite sannsynlig om jeg må gjette) er fair enough, men det er ikke ny informasjon. Da hadde jeg solgt for lenge siden, for å si det sånn.

Jeg holder SoftOx av helt andre grunner enn AntiVir. Mulig HINAS-triggeren er utsatt, kan hende ikke. Tiden begynner å bli knapp fordi avtalene må fornyes innen 1. desember.

4 Likes

Jeg hadde en forventning og forståelse av at anbudet var ute (om enn ikke på Doffinn), og at det ville komme en nyhet rundt dette i løpet av november. Det var én av de viktige triggerne for meg sammen med de 20 millionene, oppstart SWIS og EU-godkjenning. Sånn jeg ser det har vi da bare EU-godkjenning igjen som kortsiktig trigger, og salgsinntekter som blir forskjøvet, som igjen øker faren for en emisjon.

Men jeg er selvsagt helt enig i at en forskyvning av HINAS-anbudet har noe spesielt å si for selskapet på lang sikt. Men på kort sikt tror jeg det kan ha noe å si for kursutviklingen.