Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Jeg gikk inn i dette caset med en ekstremt stor dose skepsis, men må si jeg har ikke funnet et eneste tegn på at ikke firmaet er dønn seriøst.

Forretningsmessige risiki vil det jo seff være, men det ser ut som et herlig case.

13 Likes

Ditto!

3 Likes

Om det vurderes salg, så er vel emisjon neppe noe tema :wink:

En emisjon har jo absolutt nada å si i et oppkjøpsscenario

Edit:
rent bortsett fra at et oppkjøp ofte starter med en rettet emisjon mot den aktøren som til slutt ender opp med å eie hele selskapet.

Ser at mange ikke tar med noe om risiko, potensielle fallgruver eller problemområder. Soft er nok ikke de første som prøver å ta markedsandeler fra Antibac. Følger “når noe ser ut til å være for godt til å være sant, så er det ofte det” prinsippet her tror jeg. Prisingen på selskapet er allerede alt for høy i forhold til andre delvis sammenliknbare selskaper. Kanskje de er for lavt priset og SoftOx er mer riktig priset, godt mulig. Savner bare sunn risiko-analyse. Hva kan gå galt og hva tror man går rett? Man kommer ikke langt med investeringer om man bare ser på det positive for kursen i hvert case.

2 Likes

Men jeg vet ikke om Kiilto Family Group egentlig er interessert i alt som SoftOx jobber med. Ordentlig medisin er langt fra det de holder på med ellers. Men en utskilling av hånddesinfeksjonsdelen som de kan eie sammen f.eks.?

1 Like

Da passer det jo fint at det er antibac som selger softox sitt produkt og får prosenter av salgene :slight_smile:

1 Like

Det der blir jo en ganske meningsløs setning etter dagens melding…

13 Likes

Tatt fra ett annet forum (XI). Synes det var en bra post, må vel være greit å dele her.

Kommenter/kritiser gjerne
Forutsetninger:

  • Påstanden om omsetning på 1,2 MNOK/uke ved 5k flasker per dag er korrekt
  • De klarer å skaffe nok flasker fra ut- eller innland
  • Jeg ser her kun på håndrensproduktet SafeDes *
  • SoftOx har nå en MCAP på rundt 700 MNOK (ved kurs 90).
  • Hvis vi antar at de nå har 50 MNOK i cash (konservativt), gir det en EV (enterprise value = MCAP + gjeld - cash) på 650 MNOK.
  • Produksjonslinje på 5.000 flasker/dag ≈ 60 MNOK omsetning/år.
  • I dag meldte SoftOx at de skal øke produksjonen til 45.000 flasker/dag innen utgangen av mai, altså 9x5.000. Omsetning blir da 9x60=540 MNOK.
  • Det gir en EV/Sales på 650/540=1.20, og P/Sales 700/540=1.30, basert på omsetningen fra slutten av mai for * vekst *selskapet SoftOx.
9 Likes

Uhm nei, produkter konkurrerer uavhengig av leverandør. SoftOx tjener 0 på salg av Antibac og ønsker at deres produkt skal ta markedsandeler fra Antibac, altså håndspriten.

1 Like

Men antibac tjener på salg av softox sitt produkt. Så win win.

1 Like

Noen som vet hvordan dette desinfeksjonsmiddelet vel kunne konkurrere med f.eks. etanol på pris? Kan ikke se at det er så overlegent alkoholbaserte midler? Tror hverken noro eller tørre hender er tilstrekkelig for å betale stor merkost.

1 Like

Hvor mye koster det å produsere en porsjon antibac mot en porsjon av softox sitt produkt, hva er margin og inntekt per porsjon og pris for kunden? Om en kunde som ville kjøpt antibac nå kjøper softox sitt produkt i stedet og det har lavere dekkningsbidrag er det ikke win for antibac.

1 Like

Ser man på side 10 i Soft-Ox sin investor-presentasjon bør det fra et kjemisk ståsted ikke være overraskende at produktet virker godt

Det står nemlig at produktet består av hypoklorsyre og eddiksyre. Begge deler godt og lenge kjent som å være desinfiserende. Særlig hypoklorsyre, som jo er kroppens eget desinfiseringsmiddel, følgende link er fun fact om det:

Som sikkert noe har fått med seg i disse coronatider så er jo klorin flott å bruke til å drepe virus, og virkestoffet der er NaOCl, natriumhypokloritt, saltet fra hypoklorsyre, HOCl, så ingen overraskeleser at dette virker, it should.

Soft-Ox sin genistrek er vel formuleringen av 2 meget kjente produkter, og så lenge de har IPen i orden høres jo dette veldig enkelt og smart ut.

Kan ikke tenke meg at dette hverken er vanskelig å produsere, eller vil ha noe kliniske eller regulatoriske overraskelser i en klinisk setting, og at dette greit passerer som medical device.

Dvs de må selvsagt gjøre de riktige tingene, men kan ikke se for meg at det skal dukke opp saker her som trenger en spesialkompetanse på noe fagfelt.
En biotekinvestering vi alle står likt til å vurdere !

Første gang jeg leste dette synes følgende, med generell viten om kjemikaliene (eks fun fact linken over)

en uttalelse fra Professor i bakteriologi Thomas Bjarnsholt ved Costerton Biofilm Center på København Universitet heter det:

“Målet er å teste om SoftOx-løsningen kan forstøves til små partikler for inhalasjon for å forhindre og behandle infeksjoner i luftveiene forårsaket av virus så vel som andre mikrober. Teknologien og applikasjonsmetoden vil først bli testet ut i en egnet dyremodell for å dokumentere sikkerhet på slimhinner og i lungevev. Etter grundige tester i dyr og nødvendige godkjenninger fra regulatoriske myndigheter, sikter vi på å kunne gjennomføre de første kliniske studier i pasienter med aktuell luftveisinfeksjon”

Synes eg det høres fantastisk spennende og veldig lurt ut. Bør jo også greit kunne passerer som medical device dette også, vil jeg tro.

Har ingen aksjer, men litt irriterende at jeg ikke tidligere hadde satt meg inn i den morsomme kjemien her. Burde være som sagt være et case mange skal kunne vurdere.

Blir morsomt å følge med hva de klarer her. Og som sagt så er det vel å holde kontroll på de intellektuelle rettighetene her, for hydroklorsyre er jo godkjent og dokumentert hos FDA (fun fact link):

" Hypochlorous acid is so gentle that it has several uses in the healthcare and medical space. It’s FDA approved for use in wound healing, wound care and eye care products and is also common in veterinary care products. It’s even used to eradicate biofilm. There has been extensive research on the gentleness and efficacy of HOCl when it comes to killing bacteria. It is so trusted and effective, that hospitals use it as a disinfectant in both the US and Japan."

Og ingen har vel patent på eddik.

Soft-Ox sin verdi og kontroll må så vidt jeg kan forstå ligge i å patentere formulering/blanding av disse hypoklorsyre og eddiksyre, og eventuelle excipients (tilsettingsstoffer).

Blir morsomt å følge med på denne fremover og se hva de får til.

15 Likes

SafeDes selges under Antibac-paraplyen :wink: "Produktet markedsføres og selges som en del av KiiltoClean (tidl Antibac) sin produktportefølje. Navnet er Antibac Alkoholfri Hånddesinfeksjon «Powered by SafeDes». "

Svenske Bactiguard, som er et sammenlignbart selskap, er pdd verdt over 4 milliarder. Samtidig er Softox mye mer enn kun SafeDes. Inntil Corona var desinfeksjonsmiddelet det minst profittable produktet i den fremtidige porteføljen til SoftOx. På sikt er nok dette fortsatt tilfelle.

Eneste som realistisk sett kan gå galt er at det blir tomt for emballasje. Alt annet er en no-brainer hvor spørsmålet bare er i hvor stor grad selskapet evner å ri virusbølgen i et globalt perspektiv. Risiko vil det ALLTID være, uansett om selskapet heter Softox eller noe annet.

1 Like
3 Likes

Eneste som kan fordyre produktet er at det krever spesialflasker (utgjør neppe en stor kostnadsøkning per flaske) for å sørge for at kvaliteten (må være vakuum) beholdes over tid (opptil ett år). Ingrediensene er lett tilgjengelige, fåes kjøpt i Norge og bør ikke være en fordyrende faktor.

240 kr flaska, dyrere enn på polet

Edit Hadde lest litt fort ja 48 kr flaska @TyrionIV

Hvor store er disse flaskene?

Rimelig sikker på at jeg har lest at den opprinnelige planen var å produsere 5000 liter per uke. Nå blir det skrevet 5000 flasker, som vel bør bety at hver flaske er 1 liter.

2 Likes