Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Litt for mye alkohol innabords en fredagskveld?

Jeg er avholdsmann, men det er mye humor i hodet mitt. Det er ikke alle som skjønner min humor, især @Savepig, han pleier å utestenge meg.

1 Like

At Q3 blir presentert på mandag forteller oss at noe har skjedd i løpet av dagen. Hvis ingenting annet enn at Q3 blir presentert, så kan man virkelig begynne å lure. Har tenkt på hvorfor de gjør dette. Jeg tror at det er penger involvert og at SoftOx har fått inn det de trenger. Banklån vil være det beste, men at noen har spyttet inn penger er heller ikke å forakte, altså at emisjon er fullbyrdet. Det er jo ikke bare oss på TI som skjønner at SoftOx har en fremtid som kan være eventyrlig.

Så håper jeg at dere ikke ønsker meg dit pepper’n gror på grunn av mine påfunn. Tok DNA test på Myheritage og svaret var at jeg var 72,8 % finlender. Det visste jeg.

Det blir jo spennende å se hva mandagen bringer.

Siden jeg er født norsk så satte jeg også et norsk flagg nederst til venstre. Trykket på flagget for å gi det “liker” så forsvant flagget. Når jeg skulle sette det inn igjen, da fikk jeg beskjed om at jeg hadde brukt det tidligere og at jeg måtte vente i 6 timer før jeg kunne sette det inn på nytt. Hva fan er det for slags regler på forumet.

@InvestMidt, ser at du har satt homoflagg under innlegget mitt. Selv om jeg ikke selv er homo, så har jeg venner som er det og det respekter jeg. Jeg ønsker deg all lykke selv om du ikke er som “andre”. Det er normalt og ikke noe skam. Kanskje du ikke er det likevel, men ønsker å gi inntrykk av at jeg er det. Jeg er dessverre ikke det, men det sier litt om deg.

Jeg prøvde å gi homoflagget ditt et like, men det var ikke enkelt. Forumet har sine regler og her er svaret… “Du har utført denne handlingen for mange ganger. Vennligst vent 6 timer før du prøver igjen.”

Edit… Ser at du nå har byttet til svensk flagg, men det er fint det også.

Drit i flagget @InvestMidt, jeg er B menneske og liker å være oppe om natta. Har pyntet juletreet mens du er opptatt av flagg. Når jeg tente lysene på treet så satte jeg på Silent Night med Susan Boyle. Herlig. Satte en IPhone 12 til min kjære kone under treet. Det fortjener hun.

1 Like

Börjar nästa tror att de är VÄLDIGT dåliga salg när tom Soft väljer att varsla sämre än väntat. Och få dagar före rapport.
Tycker generelt Q rapporterna ligger för sent.

Håller en peng på mina 56.5kr snart :wink:

2 Likes

Artikkel i DN, de kan ikke mangle særlig mye for å klare guidingen på 10 mill for 2020:
Fredag morgen meldte norske Softox Solutions, som er notert på børsen Euronext Growth Oslo (tidligere Merkur Market), at det har mottatt en betinget godkjennelse på sine desinfiserende produkter i EU.
Nærmere bestemt har Den svenske kjemikalieinspeksjonen behandlet og innstilt på en godkjennelse av Softox Solutions’ desinfeksjonsproduker, inkludert Antivir, som igjen åpner opp for godkjennelse innenfor alle land i EU.
– I EU så har man det man kaller «mutual recognition», dette er en parallell godkjennelsesprosess for desinfeksjonsprodukter. Enkelt sagt betyr det at det er ett land som mottar en søknad fra oss for å godkjenne desinfeksjonsproduktene, og det var Sverige. Nå har de brukt to år på å vurdere vår søknad, sier administrerende direktør Geir Almås til DN.
Han forklarer videre:
– Sverige har gitt sin innstilling til besluttende myndighet i Danmark og Norge, som har 40 dager på seg til å vurdere den innstillingen. Sammen vedtar de tre å godkjenne eller ikke å godkjenne produktene. Når Sverige har valgt å slippe denne søknaden videre, er det de som faglig sett har ansvaret for søknaden.
Øker produksjonen på nytt desinfeksjonsmiddel: – Det hadde jeg ikke drømt om i det hele tatt
Når ikke salgsmål
Men alt er ikke fryd og gammen for selskapet – som har opplevd en voldsom verdiøkning som følge av koronapandemien. I den samme børsmeldingen skriver selskapet at Folkehelseinstituttet (FHI) ikke har oppdatert sin Håndhygieneveileder til å åpne opp for å anbefale andre virkestoffer enn alkohol – en oppdatering som er svært viktig for selskapet.
Dette gjør at Softox’ produkter ikke blir tatt i bruk av potensielle kunder, som barnehager og skoler.
«Denne forsinkelsen i de regulatoriske prosessene er direkte relatert til situasjonen med covid-19, som igjen medfører at Softox ikke vil oppnå de salgsmål som har vært kommunisert til markedet for 2020.»
Artikkelen fortsetter under annonsen
Salgsmålene Softox refererer til er en omsetning på ti millioner i løpet av 2020.
– Det kan hende at vi når dem, men foreløpig ser det ikke slik ut. Det er ikke så mye som skal til, men vi har vel allerede i utgangen av andre kvartal varslet at verden ikke var så straight forward som vi håpet på i utgangspunktet, sier Almås til DN.
Softox-aksjen startet dagen med en frisk kursoppgang, og lå på det meste opp over syv prosent fra torsdagens sluttkurs. Etter en snau times handel falt imidlertid aksjen, og ligger i skrivende stund på kurs 67 kroner, ned 0,7 prosent fra torsdag. Selskapet er med det verdsatt til rundt 530 millioner kroner.
Brødrepar over 140 millioner rikere under nedturen
Optimistiske
Selskapet skriver samtidig at det er «ingen tvil» om at innstillingen fra Den svenske kjemikalieinspeksjonen har skapt et større markedspotensial for produktene sine.
– Med dagens godkjennelse fra den svenske Kemikalieinspektionen, som har behandlet søknaden på vegne av EU og de nordiske landene, er vi nå i en posisjon hvor vårt hånddesinfeksjonsprodukt vil være i tråd med biocidforskriften og biocidforordningen til EU, og vi forventer og håper at FHI nå vil gjennomføre en oppdatering av Håndhygieneveilederen til å åpne opp for hånddesinfeksjonsprodukter godkjent i henhold til EUs nye regelverk, sier Almås i børsmeldingen.
Han vil ikke oppgi hvor mye selskapet har solgt for så langt.
– Hvordan ligger dere an med tanke på positiv kontantstrøm?
– 2021 skal det bli positiv kontantstrøm. Det er et klart mål for oss. Jeg hadde et mål om å få til det allerede i første kvartal, men det vi varslet i dag innebærer at det skal holde hardt.

– Er det bittert at pandemien – som har bidratt til å gi dere en eventyrlig verdiøkning – også har ført til at produktet deres ikke har fått de nødvendige godkjennelsene?
– Vi står mye sterkere i markedet etter pandemien enn før. Pandemien har ikke vært negativ for oss, men den kortsiktige kontantstrømmen som markedet håpet på kom ikke. Den langsiktige kontantstrømmen tror vi er blitt styrket av at pandemien har vært her, og folk har lært masse om hygiene og desinfeksjon, sier han, og legger til:
– Her må man huske på at Softox er langt mer enn en produsent av gode desinfeksjonsmidler, vi har flere store og viktige utviklingsløp som skal være med å bringe selskapet videre.

10 Likes

Synes det er flott at de formidler at de ikke når salgsmål og samtidig forklarer markedet hvorfor på denne måten. Det viser at de forstår (har lært) viktigheten av å kommunisere tydelig ovenfor både aksjonærer og markedet generelt.

De pakket inn en dårlig nyhet i en mye viktigere (slik jeg ser det) god nyhet, EU-godkjenning.

Herfra og ut må OSE se til Soft for best-in-class IR :wink:

11 Likes

Bare jeg som er positiv og entusiastisk over dette? :slight_smile:

8 Likes

Salgstall for året i år er virkelig av forsvinnende liten betydning. Blir good riddance om kursen skulle falle på mandag iom at det betyr at vi har blitt kvitt enda flere av de som har basert sin investering på covid-19 hypen alene.

4 Likes

Jeg registrer at mange henger seg opp i at Softox ikke vil nå salgsmålet i 2020 på kr 10 mill. Men selskapet var allerede i Q2 åpne på hva som er deres strategi og utfordringene ved at FHI ikke har endret sin veiledning. Tenk at Softox nå har fått godkjennelse/bekreftelse på at deres desinfeksjonsmiddeler er minst like bra og er i overensstemmelse med kravene EU stiller. Samtidig vil en få tilgang til et marked som er ca. 140 større enn i Norge - og vil ikke denne bekreftelsen fra EU (og at WHO også vil anbefale ikke alkoholbasert alternativ) gjøre at FHI vil endre sin veiledning, ref svaret fra Høie?

Hvis en snur rundt på det - er det ikke imponerende å selge for ca. 10 mill når en ikke har noen varige avtaler med helsevesenet/offentlige institusjoner og kun har solgt i ca 9 måneder i Norge/Sverige? Hva kan potensialet være når en får innpass i EU som har bekreftet at Softox sine ikke alkoholbaserte produkter overholder kravene, WHO vil anbefale også ikke alkoholbasert desinfeksjonsmidler, FHI endrer sin anbefaling og Softox får avtaler med offentlige institusjoner i Norge/EU?

Det at kursen gikk ned i går viser etter mitt syn at aksjonærene er mer opptatt av at Softox selger for kanskje 1-2 mill mindre i 2020, dvs 8-9 mill totalt enn guidingen på kr 10 mill, og ikke potensialet som nå åpner seg gjennom EU godkjenningen (både for salget i Norge og tilgangen til EU markedet). En må heller ikke glemme, som Almås nevner i artikkelen, at dette er egentlig et biprodukt - det er sårskylling/sårbehandling som Softox skal revolusjonere helsebransjen. Der er en også i sluttfasen.

Det er sikkert også noen som er “bekymret” for at det kommer en emisjon. Det tror jeg helt klart vil komme - og vil i selskapets situasjon være veldig positivt for kursen på sikt - og basert på uttalelsen til Almås i DN tror jeg nok ikke de har behov for like mye som Savepig nevner i et innlegg over (kr 50 mill), men det hadde ikke vært meg i mot om en gjennomført en rettet emisjon mot dagens aksjonerer (med en kraftig rabatt):smiley:

For å oppsummere høstens nyheter:

• Inhalasjonsstudiet viste meget positive resultater
  • DK godkjente fast track, fase 1 av Inhalasjonsstudiet starter våren 2021
  • Fått alle nødvendige godkjennelse til siste fase i SWIS 2, studiet starter straks. Produkter ift sårskyll/sårbehandling kan ventes i slutten av 2021/2022
  • tildelt 20 mill fra det amerikanske forsvaret
  • EU godkjennelse ift desinfeksjonsmiddel

Dvs. alle milepælene satt for dette året er nådd, bortsett fra at en muligens ikke vil nå salgsmålet på 10 mill i 2020 (mangler kanskje noen hundretusen/1 milll) og at HINAS anbudet er utsatt noen måneder (som skyldes Covid 19). Jeg tror faktisk det vil være en fordel for selskapet ved at EU godkjenningen har kommet i mellomtiden (EU bekrefter at Softox sine produkter oppfyller alle krav). Selskapet har aldri stått sterkere enn i dag ift å få produkter ut i markedet, resultatene av studiene viser gang etter gang unike resultater og jeg tror 2021 (som vi straks er på vei inn i) vil bli selskapets virkelige gjennombrudd. Med kurs på kr 66 ligger selskapet ca 40-45% under ATH, dvs. at kursen må stige ca 80-90 % for å nå ATH…

15 Likes

Grunnen til at denne nok en gang blir solgt til rødt er jo småaksjonærene som vet at de kan gjøre en trade. For det er lite som tyder på at det er mange nye aksjonærer som har vekket sin interesse for softox enda. Vi trenger nok en melding som monner skikkelig. Det være seg av typen kontrakter med helsevesen innland/utland. Eller start av salg/godkjennelse for de andre produktene. Blir bra til slutt dette😊

Du glemte det amerikanske forsvaret :slight_smile:

Nei - jeg mener dette er 100 ganger viktigere enn at Softox i 2020 selger for 9 mill i stedet for 10 mill når en kjenner strategien til selskapet. Jeg er sikker på at FHI i løpet av kort tid, som følge av dette og EU godkjenning, vil endre sin veiledning.

1 Like

Takk h3nki - det er også en veldig viktig nyhet, jeg korrigerer.

Håper de heller tar opp ett kortsiktig lån så de har frem til salget tar seg opp og de går i pluss, emisjon kan da taes lengre mot sommeren og til forhåpentligvis langt høyere kurs.

Ser det spekuleres rundt fremskyndelsen av Q3. Kan ikke forklaringen bare være at selskapet vil endre sine rapporteringsrutiner til det som er mer vanlig på børsen? De har jo vært langt på etterskudd med sine kvartalsresultater.

1 Like

Tanken er god men de burde da ha satt senere Q til tidligere dato enn 31 også.
Tenkte tanken at svar/tilbakemelding fra SWIS-01 studiet kunne ha kommet men det ville i så fall gått fort og under 3 uker hvis man skal legge den datoen som står oppført til grunn. 23 November. (de skal ha svar i løpet av 30 dager). Uansett blir bare spekulasjon så best å vente til vi får svar på mandag.

Når det gjelder endring av Q3, så er det veldig bra at de velger en tidligere dato, de har hatt for vane å legge kvartalsrapport til siste frist, som er siste dag i påfølgende kvartal. Det virker litt tullete, derfor fint hvis de endrer praksis.

Det jeg imidlertid stusser på, er at de endrer datoen så plutselig, og til et tidspunkt som kun er ca. 3 timer børshandling etter annonseringen. Det virker særdeles uproft og bør forklares. Ikke sikkert at det trenger være noen negativ eller positiv årsak som ligger til grunn, men her bør man vise litt forutsigbarhet. Hvis de hadde tenkt på å endre rapporteringsdag, kunne de meldt dette senest i begynnelsen av desember.

Jeg har heller ikke sett noen invitasjon til webcast, men regner jo med at de har tenkt å kjøre det som vanlig? I så fall, kommer invitasjonen mandag morgen?

Som sagt, sikkert ingenting som er galt, men det er noe som skurrer med IR-arbeidet her.

Tok meg friheten og limte inn innlegget på face-gruppen. Forhåpentligvis kan den ha en liten oppstrammende effekt forut for mandagens kvartalsrapport.

Det er vel rett og slett sånn at de har hatt Q3 rapporten klar en stund, og at det som står der forutsetter at EU godkjennelsen er gitt. Så de har ventet på EU godkjennelse med å gi negativ profit warning og gi ut rapporten.

Er vel ikke sånn man “egentlig” skal agere på børs da rapport om forrige kvartal ikke bør være avhengig av hendelser i nåværende kvartal, men spiller det noen stor rolle? Ikke i mine øyne. Hadde jeg mistenkt dette fra ett annet selskap, som hadde bra rykte og lengre historikk på børs med ryddig kommunikasjon hadde det nok heller blinket noen varsellamper her. Men for Softox så er det liksom litt som forventet at de ikke opptrår pinlig korrekt alltid :slight_smile:

7 Likes