Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Trodde jeg hadde hørt at meglerhusene tar ca 20%, men det må du ta det med en klype salt. Så for Softox (og aksjonærene) så koster det både i utgifter og utvanning av aksjer. Men i det lange løp er dette positivt.

20% høres høyt ut. Min begrensede erfaring fra andre små selskap jeg har eid aksjer i tidligere har vært på 5-10% .

fra MedWatch i dag

Danskudviklet coronabehandling skal testes på mennesker

Efter vellykkede dyreforsøg skal det testes, om inhalering af partikler kan behandle covid-19 hos mennesker. Den norske virksomhed Softox har udviklet behandlingen sammen med forskere fra Københavns Universitet, og det norske firma vil stå for forsøget i mennesker.

Foto: Steve Parsons/AFP/Ritzau Scanpix

af ritzau

Offentliggjort: 17.12.20 kl. 08:24

Til foråret - måske allerede i marts - kan en behandling mod covid-19 udviklet af danske forskere blive testet på mennesker.

Det oplyser Københavns Universitet i en pressemeddelelse.

Behandlingen foregår ved, at der inhaleres partikler, der slår virus og bakterier ihjel. Den har nu vist sig sikker i dyr.

Bag behandlingen står de to forskere postdoc Elin Jørgensen og professor Thomas Bjarnsholt fra Københavns Universitet.

“Det er en stor dag for os,” lyder det i meddelelsen.

Behandlingen har tidligere vist, at den kan nedkæmpe coronavirus i laboratoriet. Nu er det også sket i grise.

De inhalerede partikler giver immunforsvaret en hånd med at nedkæmpe infektioner i luftvejene.

“Ambitionen er, at den også skal kunne bekæmpe andre infektioner som lungebetændelse, influenza og tuberkulose.”

“Alle tre er sygdomme, som millioner af mennesker dør af hvert år på verdensplan,” siger de to forskere.

Arbejdet er udført i samarbejde med den norske virksomhed Softox, der har patentet til behandlingsteknologien.

Det er nordmændene, som vil nu vil teste behandlingen i mennesker.

Det begyndte dog i laboratoriet hos Thomas Bjarnsholt, der vil være tilknyttet den norske virksomhed SoftOx Solutions som videnskabelig konsulent.

“Idéen til behandlingen stammer fra vores tidligere forskning, hvor vi udforskede syreopløsningers evne til at bekæmpe infektioner i sår,” siger han.

Da corona ramte, slog det ham, at det måske også kunne bruges her. Og det har altså vist sig at være sikkert - i hvert fald i laboratoriet og i grise.

“Hvis alt går, som det skal, kan det potentielt være i marts, man går i gang med fase et, hvor man skal vise, at behandlingen er sikker i mennesker,” siger professoren.

Når der udvikles medicin, skal det igennem tre testfaser i mennesker, hvor der gradvist skrues op for antallet af testpersoner.

Arbejdet tager normalt mange år, før det kan blive godkendt og solgt. Men under corona er der dog skruet gevaldigt op for den proces for blandt andet selskaber bag mulige coronavacciner.

De har fået lov til løbende at indsende testdata, i stedet for at det først sker, når det hele foreligger. Det har været med til at skrue op for hastigheden.

I Europa - og derfor i Danmark - er det Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA), som skal godkende ny medicin.

9 Likes

Så de smittet altså grisen med corona og fjernet det med inhalator. Ikke verst.

Tror ikke de har smittet grisen med noenting. De har vel bare sett på om grisen fikk varige skader av å inhalere produktet. Og de ser altså bare forbigående endringer. Vi vet foreløpig ingenting om inhalering har noen klinisk effekt eller ikke. Det kommer ikke før etter at de har sjekket om det også er trygt for mennesker å inhalere produktet.

This study confirmed that mild changes to the respiratory epithelium when exposed with higher concentrations of SIS have been documented to be transient and fully reversible,” says DVM Elin Jørgensen from University of Copenhagen (in charge of animal studies).

Teknologien / løsningen har dokumentert heftig klinisk (antimikrobiell) effekt som væske i sår og som desinfeksjon. At det ikke skulle være klinisk effekt som aerosol (væske i finstøvet form) i lungevev er mildt sagt usannsynlig.

Forsøkene i dyremodellene viser nettopp slik effekt. Hvorvidt grisen hadde lungebetennelse skal jeg ikke uttale meg om.

5 Likes

Det står i artikkelen, men det er vel kanskje journalisten som mener det.

Mener det var det som skjedde i første forsøket med inhalatoren, dette var test nummer 2 mer utfyllende test, ikke bare covid som den første.

Jeg tolket sitatet jeg limte inn i forrige post som at ‘griselungene blir litt irritert av produktet, men det går over relativt raskt’.
Med klinisk effekt mener jeg om den hjelper mot et problem/sykdom/tilstand og det kan jeg ikke se at de har målt i denne siste studien. Det er hypotesen de har lyst til å teste etter at de har gjennomført tester som viser at produktet er trygt å bruke.

@polsmannen Ser ut som du kan ha rett. De hinter i hvertfall i den retningen i børsmeldingen fra september.

Resultatene tyder på at vi har funnet «trygge» konsentrasjoner som ikke skader luftveiene samtidig som vi har antimikrobiell effekt.

Jeg er litt usikker på om de har målt virkning på virus i grisene, eller om det noe de tenker seg ut fra hvor høy konsentrasjon som inhaleres kombinert med prekliniske målinger av virkning på cellelinjer.

2 Likes

Hvor vidt en antimikrobiell effekt er effektiv i lungene mot virus og bakterier som sitter i blodbanen, er vel det som skal bevises. Det er uansett et stykke frem til man vet mer om det.

1 Like

Såvidt jeg forstår er den kliniske effekten etter alle solemerker å forvente i både dyr og mennesker gitt resultater fra forsøk i dyremodeller, dvs. simuleringer.

Edit:

Jeg tar helt feil i det ovenstående. Dyremodeller er faktisk levende dyr.

An animal model is a non-human species used in medical research because it can mimic aspects of a disease found in humans. Animal models are used to obtain information about a disease and its prevention, diagnosis, and treatment.

An animal with a disease either the same as or like a disease in humans. Animal models are used to study the development and progression of diseases and to test new treatments before they are given to humans.

Da er det altså slik at de har sett klinisk effekt i dyrene i tillegg til god sikkerhet. Grisen(e) var mao. forkjøla.

5 Likes

Det er vi helt enige om. Jeg kommenterte posten til @pingvin siden jeg oppfattet det som at han hadde et inntrykk av at de hadde kurert koronasyke griser. Jeg kan ha misforstått ham/henne.

Jeg stiller gjerne opp når de skal ha frivillige til å teste inhalatoren, og det mener jeg.

1 Like

Tror flere av aksjonærene kan være med på den testen, forbauser meg ikke det også blir testet hjemme med å fylle en nesespray flaske :slight_smile: jeg er en av dem som kunne/kan finne på det :slight_smile:

Har hatt en del ymse i egen schnase og lunger, så litt aerosoler med samme sikkerhetsprofil som saltvann kan jeg også stille opp på :upside_down_face:

2 Likes

Bliver i såfald første gang, der er udført kliniske forsøg på en “pingvin” :stuck_out_tongue_winking_eye: . Jeg stiller også gjerne op efter I andre frivillige har prøvet

1 Like

Sluttkurs 64. Selv om aksjen gikk ned med 2,29%, så sluttet aksjen 16,4% over emikursen.
Som Heidi Weng sier, jeg bøyer meg i hatten.

10 Likes

Assistco viser lagerstatus hvis noen orker å følge litt med. Liker at Softox er flinke til å holde hjemmesiden oppdatert.

1 Like

Her er Q3-presentasjonen, for de som måtte være interessert:

3 Likes

Spent på hvem denne distributøren er :slight_smile: (Disclaimer: jeg vet ikke - er oppriktig spent på å se hva vi får høre om dette. Mest sannsynlig til uken).

Er også spent på om vi klarer bragden med å etablere oss over 70 etter denne mini-berg og dal bane turen vi har hatt de siste dagene! Det hadde vært utrolig sterkt.

2 Likes