Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Innen 20.01.21 burde vi få svar fra danske miljøstyrelsen og norske Miljødirektoratet. Jeg leser meldingen fra 11.12.20 om at det er snakk om kalenderdager, det er ihvertfall min tolkning. :slight_smile:

Børsmeldingen kan ikke forstås som at Softox sendte det til DK og N 11.12. Jeg mener at selskapet selv opplyste at det ville bli videresendt før jul, dvs. at en bør nok regne “startdagen” for fristen rundt 24.12. Dvs at svaret bør sendes komme i begynnelsen av februar. Ellers er det ingen tvil om at fristen på 40 dager gjelder kalenderdager.

2 Likes

Godkjennelsen vil nå bli videresendt til den Danske Miljøstyrelsen og til det Norske Miljødirektoratet for parallell vurdering og ratifisering i løpet av 40 dager.

Vil tro det ikke gikk mange dager fra 11. desember når EU-godkjenningen ble meldt til det ble videresendt. Men at det kan ha godt en ukes tid er fullt mulig.

Nå sender jeg Tjuandedag-Knut etter deg Henke! :santa:

"i løpet av 40 dager " kan være klart morgen eller i løpet av neste uke.

Ratifiseringen fra DK og N anser jeg for å være en formalitet - tatt i betraktning den grundige behandlingen av søknaden av de svenske myndighetene. Det som blir interessant å følge med på er hvor lang tid etter ratifiseringen vil det ta før det meldes om nye avtaler med andre land? Kan vi forvente at Softox i 2021 kan få avtaler med sykehus i andre land, ref at WHO anbefaler at alle sykehus skal ha et ikke alkoholbasert alternativ?

1 Like

Coopmed partnerskapet ble startet i august og de har ventet på EU-godkjenningen mye lengre, så ville ikke forundre meg om de har kontrakter liggende på pulten som kun venter signatur/endelig godkjenning.
Almås nevnte allerede i mars at de skulle gjerne levert til Spania men hadde ikke godkjenningen i orden (muligens de var i tidsrommet alle land var desperate etter desinfeksjon)

Helt klart en ren formalitet.

Her håper og tror jeg selskapet (og CoopMed) har gjort et stykke arbeid i forkant. Noe som i sin tur betyr at avtaler kan komme tilnærmet umiddelbart, slik som @Hardox er inne på.

2 Likes

Her tror jeg vi kan se fra andre land men ikke EU enda, det jeg har funnet i Sverige og Danmark at de har samme “håndhygieneveileder” som i Norge med anbefaling av sprit. Her må EU sentralt (etter det jeg har skjønt) komme med anbefaling om alkoholfri gruppe som skal komme i Norge (noe vist nok Softox/Coopmed jobber med i EU). Da først (hvis de ikke selv åpner opp) vil det bli mulig i helsesektoren. Sverige/Danmark anbefaler bare sprit og antar resten gjør det samme foreløpig?

Jeg tror også noe av grunnen til at selskapet allerede i mai fikk på plass stor produksjonskapasitet (se børsmelding av 6. mai) - og uttrykte at det var for å imøtekomme økt etterspørsel - har sammenheng med det du skriver (at en regnet med EU godkjennelse mye tidligere, utsatt pga Covid 19 og har flere avtaler klare for signering).

Etter det jeg fikk opplyst så jobbet Coopmed opp i mot selekterte kunder og det var tidlig i høst, så noe burde komme fra den kanten ved endelig godkjenning.

Ikke uenig det kan være vanskelig å raskt komme inn i helsesektoren i EU. Men, at EU sentralt detaljbestemmer hvert enkelte lands innkjøp til sykehus mv. har jeg liten / ingen tro på.

Nå har desinfeksjon fra SoftOx de facto fått EU-godkjenning (Sverige), og i all den tid produktene oppfyller EU og mottakerlandets krav og standarder (noe de gjør), så kan de ende opp i helsevesenet.

For å si det sånn så hadde ingenting gledet meg mer enn om at du har rett :slight_smile: (er bare litt mer pessimistisk at det kan gå så fort)

Leser litt om godkjenning og “endringer”. Ref. Almås når jeg pratet med han så snakket han om enklere godkjenning når først ett produkt var godkjent. Så lurer da på om SWIS sårskyll kan komme under dette? (som mindre eller større produktendringer og andre bruksområder)
Noen her som vet litt mer om dette? eller blir det full runde med helt ny godkjenning?

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R0354&from=EN

Generelt, selv på kreftforskningsfronten, så kan man lettere få regulatoriske godkjennelser hvis man har gode data på sikkerhet og effekt i noe som er tilsvarende det man allerede har fått godkjennelse for (feks: ulike former for sårbehandling for mennesker / dyr).

Gitt patentet til SoftOx, så burde det være muligheter for denslags (i all den tid det er mulig for kreftmedisiner som har en mye mer kompleks virkemåte og et betydelig større skadepotensial).

Så at Almås insinuerer noe i den retning gir god mening.

4 Likes

Har gjort null research men bare slenger det ut siden det så halvrelevant ut. Annonsørartikkel da så…

Sammen fant de frem til et mer effektivt og miljøvennlig rengjøringsprodukt – LifeClean – som skulle endre renholdernes arbeidsdag og -tid betraktelig. Produktet virker i løpet av to minutter og fjerner alt av bakterier og virus. Samtidig er det enkelt for rengjørerne å jobbe med.

Dette er et rent klorprodukt til overflatedesinfeksjon, og ikke særlig relevant hva gjelder SoftOx.

1 Like

Ja her er det “fare” for flere meldinger fortløpende, blir ikke helt enkelt å være øretriller kanskje :joy_cat: Håper første melding kommer innenfor åpningstid, så forsvinner bremseklossene raskt.

1 Like

158 aksjer omsatt, 3% ned haha

1 Like

SoftOx Solutions AS: New share capital registered