Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Først skatte på gevinsten av opsjonene; 70 000 x 62,5 - 70 000 *12,8
Deretter skatt på gevinsten fra 62,5 å oppover når aksjene realiseres (regner med de havner på en ASK da…)

Men nå begynner jeg å komme på tynn is

Edit: men poenget er hvordan gevinsten fra 62,5 → beskattes - som kapitalinntekt eller lønnsinntekt, for her er kapitalinntekt vesentlig lavere enn lønnsinntekten.

(nå ender jeg snart opp som stygge lille Trine)

1 Like

Aha. Takk for oppklaring. Tilogmed jeg skjønner greia nå.

Jeg har aldri realisert opsjonsgevinst, men er rimelig sikker på at det dreier seg om vanlig kapitalskatt (noe annet høres helt unaturlig ut)…

Aksjeopsjoner i arbeidsforhold.

2 Likes

Hehe antibac selskapet softox jaja🤒

2 Likes

Når kan en insider få lov til å selge noen aksjer, uten at det blir ramaskrik blant øretrillerne.?

Ved oppkjøp.

6 Likes

Antibac-selskapet SoftOx

Norsk finanspresse mine damer og herrer :joy:

7 Likes

Helt riktig at det skattemessig oppstår skatteplikt når opsjonen utøves - som skattlegges som lønn. Da har arbeidstakeren fått tildelt aksjer - og når aksjene selges, beskattes en ev. gevinst som kapitalinntekt (når gevinsten faller utenfor fritaksmetoden).

Skattemessig er det helt klart gunstig å få inntekten/gevinst skattlagt som kapitalinntekt - og det er derfor, dersom en forventer økt aksjekurs, å få innløst opsjonen på lavest mulig kurs.

Det er ingen garanti for at disse innsiderne vil selge aksjene - samtidig kan nevnes at i PHO pleier innsiderne å selge aksjene samtidig som opsjonene innløses, og at det blir meldt i samme børsmelding. Det er ikke tilfelle her.

Innløsning av opsjoner er i realiteten et innsidekjøp…

15 Likes

“Hand Sanitizer Is Harming Kids’ Eyes, Often Seriously - Consumer Health News | HealthDay” https://consumer.healthday.com/1-25-hand-sanitizer-based-eye-injuries-rising-in-kids-2650029424.html

4 Likes

SoftOx Solutions AS og Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) inngår intensjonsavtale

39 Likes

Sten på sten!

Softox er da tydeligvis inne i varmen hos Forsvaret.

7 Likes

Flott da er vi nok på dette med sårskade soldater som har blitt nevnt en del gang her inne…

6 Likes
12 Likes

Veldig morsomt - nå kommer denne rett før EU-godkjenning også :slight_smile:

5 Likes

Ja, her blir det hold, og se om en kjøper noen til.

1 Like

Dette var en positiv overraskelse og en børsmelding jeg ikke hadde sett for meg. Får vi en tilsvarende avtale med det amerikanske forsvaret?

10 Likes

Det er egentlig utrolig moro at selskapet får på plass sånne ting. Ikke minst når i hvert fall jeg antar at det betyr at selskapets kostnader ved utviklingsprosessen reduseres.

For min del er bullcaset for selskapet som jeg har skrevet før at de kommer over i en fase nå hvor de ikke lenger trenger utvannende emisjoner. Å få opp inntektene er en side av det, men å få samarbeid på utviklingsdelen og (forhåpentligvis) redusere kostnadene er den andre.

Så ikke bare betyr det potensielt høyere inntekter i framtiden, men det kutter også kostnadene på veien. Eller, det er i hvert fall min tolkning.

Halvannen uke til kvartalsrapport, får se om det dukker opp flere meldinger fram til da :slight_smile:

20 Likes

Dette er ekstremt bull.

2 Likes

Denne avtalen er igjen en bekreftelse på at Softox er på rett vei - og gir en veldig bra signaleffekt. Her skal en ikke se bort ifra at vi får avtaler med flere andre lands forsvar.

Som sagt var det ikke denne børsmeldingen jeg først og fremst så for meg i disse dager - tror dette bare er startskuddet på flere gode nyheter de neste månedene. Jeg skjønner etterhvert nå mer og mer hvorfor analysen til SP1 venter på seg… Her kommer det nok flere nyheter før SP1 tar opp dekning…

2 Likes