Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Er helt uforståelig, og typisk nisse-byråkrati der det virker som ingen evner eller makter å få ting gjort eller se det større bildet…

2 Likes

Sånn 90% seriøs:
Hadde det vært inhalatoren hadde jeg ment det samme. Den er mer rett frem ved påvist effekt. Da den gjør noe mot sykdommen.

Men sett fra myndighetenes side, et lite tulleprodukt som ikke renser henda (for det lukter jo ikke sprit og henda blir ikke ødelagt…) blir satt i venteboksen med alt annet som ikke er viktig nå under ronaen.

Sett fra dem sin side finnes det ikke mangler eller problemer med dagens desinfeksjonsprodukter og rutiner.

Og for de i myndighetene som skjønner greia kan det hende de gir f i om henda til folk blir tørre. Og om folk får norovirus nå er det bare bra. Da holder de seg i isolasjon.

5 Likes

He he - helt grei oppsummering med terningkast 4.

Det var synd at EU godkjenning drøyer ut, men ellers er mye av det som kommer frem dagens Q rapporten relativt kjent. Vi visste derimot at det var dårlig salg i Q4 - og vi er allerede godt inn i februar, så det er ikke lenge før ratifiseringen (EU godkjenningen) vil komme.

Det at oppstart av SIS er fremskyndet fra april til mars - og at selskapet jobber med å starte opp enda tidligere - virker som at ingen legger særlig vekt på…

3 Likes

Det verste med utsettelsen av EU-godkjenning er vel at man da går glipp av en meget viktig drahjelp for å vinne HINAS anbudet. Det må jo være lettere å vinne HINAS dersom man har et produkt som allerede er EU godkjent?

De oppretter en egen kategori for desinfeksjon uten alkohol i år. Der oppfyller produktet alle krav, har all dokumentasjon + er de facto EU-godkjent (Sverige) - så det har pent lite / ingenting å si.

Det verste med utsettelsene er utsettelsen av inntekter.

3 Likes

Tenker du på anbefaling fra FHI? Det er da i tilfelle viktig å i det minste ha det på plass før anbudet.

Nei, Sykehusinnkjøp / HINAS har i utgangspunktet ikke noe med FHI å gjøre. Det vi vet er at HINAS for første gang oppretter en egen kategori for alkoholfri desinfeksjon i den nasjonale avtalen for såkalte hygieneprodukter.

De som ønsker å konkurrere blir evaluert på om de oppfyller krav / standarder (noe vi vet at SoftOx gjør - både i Norge og i EU) og deretter pris (noe vi også vet SoftOx er konkurransedyktige på). EU-godkjenning og/eller FHI sin veileder har ingen påvirkning i evalueringen som sådan.

Hadde det vært slik hadde det ikke blitt etablert en slik kategori i det hele tatt.

1 Like

Tror du ikke at en EU-godkjenning samt positiv veileder fra FHI uansett kunne hatt en positiv effekt for de som skal ta beslutninger for HINAS?

For meg fremstår faren for ikke å vinne anbudet fra HINAS som den mest avgjørende risikofaktoren når jeg vurderer ny inngang i aksjen. Jeg tror det vil bli av meget stor betydning for det totale salgsvolum å vinne det anbudet. Det er tross alt dette salget som skal finansiere alt det andre som selskapet nå har på gang.

1 Like

Eller emisjoner :man_shrugging:

Kan ikke se at andre biotek selskaper akkurat sliter med å få finansiering, selv på mye lengre, dyrere og mer usikre studier.

2 Likes

Som sagt har SoftOx en de-facto EU-godkjenning. Og at FHI er seigrompa på å oppdatere sine veilledere har ingenting å si.

De som evaluerer anbudene er fageksperter. De ser kun på om produktet oppfyller krav og standarder (noe vi vet det gjør), har dokumentasjonen i orden og så videre. Deretter vil innkjøpsfolkene gjøre en evaluering av pris. Så vektes det faglige og prismessige iht. en gitt brøk og man har vinneren.

HINAS er en viktig fjær i hatten, absolutt. At andre skal klare å utkonkurrere SoftOx anser jeg svært lite sannsynlig da produktet er både mer effektivt og mer brukervennlig.

7 Likes

Sverige har allerede godkjent EU søknaden (første selskapet/produktet) - og en endring av FHI veilederen vil ha ingen effekt, ift HINAS anbudet er det en egen kategori for ikke alkoholbasert desinfeksjon, dvs. alle ikke alkoholbaserte desinfeksjonsmidlene vil bli vurdert likt ift kriteriene/vilkårene stilt i anbudet.

Q4 rapporten var ikke akkurat positiv, men ikke helt krise. Værste er den cashburnen, samt at nok engang er EU godkjenningen utsatt.

Føler at vi ikke har kommet mye lenger enn der man var i September(kursmessig). Denne EU godkjennings opplegg og FHI veilederen sitter på som et anker nå. Selvom dette antivir opplegget ikke er grunnen til jeg investerte i hovedsak. Men det hadde en liten rolle og det var at målet var å bli cashpositive fra Q1 21. Men det er man langt unna, siden alt har drøyd i nesten 6mnd. Så man ligger litt etter.

Så er spent på hva de neste 2 mnd i Soft bringer. Det er veldig avgjørende for meg som investor iaf. Ihvertfall iht den eksponeringen jeg har her, for det er veldig status quo og man ser man kunne hentet mer penger andre steder imens.

4 Likes

SoftOx Solutions AS - Information regarding the repair offering

10 Likes

Nå som det er godkjent av svenskene vil ikke de også måtte oppdatere sine vilkår og oprette egen klasse for uten alkohol som her i Norge? (etter EU direktivet)

1 Like

Tenker du at siden Sverige godkjenner salg av Softox sitt desinfeksjonsmiddel i EU, at de er forpliktet til å ha egen ikke alkoholbasert kategori i sine anbud (helsevesenet)?

Jeg tror ikke en slik godkjenning automatisk/juridisk medfører at de må opprette en slik kategori - men når det er sagt, har WHO kommet med en anbefaling om at helsepersonell nettopp har et ikke alkoholbasert alternativ😀

2 Likes

Hva er grunnen til at en utsetter rep emisjonen - tegningsperiode var opprinnelig tenkt startet 2. februar, nå blir det rundt 17. feb? Det burde ikke være vanskelig å få ordnet den innen 2. februar?

En har i alle fall ikke valgt å avlyse rep emi - selv om kursen har vært hele nede på kr 55. Kan en forvente nyheter frem til 17. februar?

Aner ikke årsaken men kan hende de viste med dårlig nytt ble det kursras (sell on news har vært en gjenganger) og med å komme med noe godt nytt i etterkant som nå er man tilbake på start eks analyse fra SM1 som er antydet eller noe annet kursdrivende.

det skal sikkert en del volum under 55 og over flere dager før de kansellerer Rep.emisjonen. Som jeg spekulerte i tidligere så tror jeg det kommer noe positivt som kan skubbe opp kursen som vil garantere fulltegning.
Muligens avtalen med Forsvaret endelig blir signert og tallfestet eller andre interessante detaljer. Kanskje tildeling fra DoD i USA eller så har de nok Webinar de nærmeste dagene som kan gi ytterligere svar. Utlysning av HINAS-tilbudet tror jeg også mange hadde blitt lettet over å se (selv om det faktisk må vinnes og.)

6 Likes

Redd vi vil få en nedgang mot emi kurs, om ikke noe skjer nærmeste dagene. Syntes selv hele opplegget ikke vekker min tillit til selskapet.

4 Likes

Ingen ting som er endret i det store og hele bildet… så ikke vær negativ nå :slight_smile: