Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Har vært litt stang ut i kampen mot byrokratiet i det siste som ikke kan klandres ledelsen.
Om et par uker får de sikkert en del oppmerksomhet ifm oppstart fase 1 i SIS

2 Likes

Beskymret nå, siden de brenner av store deler av pengebingen. Lite som minner om salg. Prøvd å finne SoftOx produktene på netthandel til Meny, kiwi, spar osv. Ikke komme ditt enda .
Ting tar lengere tid en vi hadde trudd. :unamused:
Tror ikke SoftOx får noe overskudd i 2021.

2 Likes

Tror 4q rapporten ble fremskyndt til i dag fordi SB1 nå har klar dekningen og kommer med sin analyse når som helst.
Da måtte 4q rapporten være kjent i markerer.
Så tror vi har noe å glede oss over innen kort tid her😊

6 Likes

Nå lød meldingen slik da:
From February, some of the country’s largest grocery chains will start selling SoftOx SafeDes hand disinfectant under the brand name «Aeris». The agreement with NorgesGruppen includes Meny, Spar, and Bunnpris stores, where 39 Meny stores will include the products in a fixed listing, while our partner Bonaventura Scandza will be allowed to sell our products to all the other stores locally. Meny has a total of 200 stores, Spar has 295, and Bunnpris has 250.

Hvis ikke produktet er tilgjengelig innen utgangen av februar kan man kanskje begynne å sutre litt over at ting tar tid men akkurat nå synes jeg det er prematurt.

Synes de har gjort en god jobb i å finne forskjellige distribusjonskanaler jeg. XXL er i gang med salget i hvertfall.

Fint at de har innenfor forskjellige segmenter:
MILAS for the kindergarten segment;
Bonaventura for groceries, pharmacies and specialty stores;
AssistCo for sports and sports medicine;
Brødrene Dahl for the industrial segment;
Wittusen and Jensen for the office segment and
the Red Cross Auxiliary Corps for infection control are worth mentioning.

Så får vi jo se hvor høyt salget blir men de har i det minste etter hvert et ganske bredt forhandlernett synes jeg.

5 Likes

de ville vel fyre av gårde q4 før rep-emisjon, noe som forklarer både utsettelse av rep-emi og fremskyndelse av Q.

Rep-emi deltakere handler således aksjer i Softox på bedre grunnlag enn de som deltok i hoved-emisjonen. De kan velge å delta på rep-emi eller selge seg ut. En gavepakke for oss småaksjonærer det.

2 Likes

At de får samarbeidspartnere er kjempebra - men, man er jo dog avhengig av at de selger.
Etter at Assistco begynte å selge Assist (Antivir) så har de solgt 149 flasker så fremt jeg kan se jfr. demmers egen lagerstatus.
Håper at det kommer noen positive nyheter innen kort tid.

1 Like

Assistco har en nettside man kan bestille fra men det er jo ikke akkurat en stor nettbutikk da. Totalt ukjent for de fleste vil jeg tro. Rollen til AssistCo er jo i hovedsak å selge inn produktet til sportskjeder. Er jo der salget skal skje så jeg tror ikke vi skal dømme AssistCo’s suksess ut i fra hva de selger på sin hjemmeside.

Through AssistCo, SoftOx hand disinfection has been launched in the sports chain XXL in
Norway, Sweden and Denmark and is on its way into additional sports chains in Norway in Q1-
2021.

Under Outlook:
Product launch to the consumer segment via AssistCo into the sports segment (Sport1,
Stadion Sport)

Sport1 har 207 butikker listet på sin side og Stadion har vel 119 butikker knyttet til seg.

Dette er jo stedene AssistCo skal generere salg.

4 Likes

Fin oppklaring. Takk!

1 Like

Det jeg oppfatter som negativt og / eller problematisk er tre ting:

  • Softox er avhengig av ett offentlig byråkrati som under koronaepidemien har verdens beste unnskyldning til å utsette eller avvise alt som utsettes kan. Dette gjelder HINAS / Sykehusinnkjøp, EU godkjennelse, og sårbehandling dyr. I tillegg kan også innrullering sårbehandlingspasienter skje tregere pga pandemien, og oppstart nye studier utsettes. Oppsiden er selvsagt økt interesse for desinfeksjon (men der stanger det mot byråkratiet).
  • Det er fortsatt slik at inntektene til Softox ligger lenger fram i tid enn mange ser ut til å tro. Man bør også forvente at Q1 blir dårlig økonomisk, og at det eventuelt løsner mer i Q2.
  • Softox framstår som useriøse i sitt forhold til markedet, og ikke interessert i hva “markedet” mener om ting. De har ved sine siste to kvartalsrapporter flyttet på tidspunktet for rapport og framskyndet rapport i henhold til finanskalender, og de gidder ikke ha en presentasjon av kvartalsrapporten samme dag.

Det jeg oppfatter som positivt er:

  • Softox har produkter som virker å være svært gode målt mot annet i markedet, selv om noen ikke liker lukten av hånddesinfeksjonen.
  • Softox har etablert støtte/samarbeid med, eller er på vei til å signere avtale med, US Department of Defense / US Navy Medical Research Centre og Forsvarets Forskningsinstitutt for utvikling av Softox Biofilm Eradicator (SBE), og har også fått støtte fra Blue Cross/Blue Shield. Det er vanskelig å se for seg noe som bedre legger til rette for at produktet skal bli noe av, og at folk med høy ekspertise har troa.
  • Softox ser ut til å ha en partner bortimot klar i Tyskland slik jeg tolker selskapets rapport. Kan utbrodere dette punktet hvis noen ikke har fått det med seg, men dette er min klare tolkning av hva selskapet skriver i hvert fall. Jeg tror dette vil annonseres innen 1 måned etter at EU godkjennelsen er klar (slutten av april?), forutsatt at prosessen for Tyskland ikke tar for lang tid.
  • Selskapets eiere, ledelse, og også ansatte, har åpenbart sterk tro på selskapet. Ikke bare er grunnlegger fortsatt leder og deltar i emisjon, men han får samboeren sin til å satse 2 millioner, og de ansatte har nå åpenbart kranglet seg til en egen ekstra emisjon så de også kan få aksjer til 55kr. Ref "A repair issue will be arranged in Q1 to secure that the shareholders who did not join the private placement get the opportunity to participate and, in part, “repair” the dilution of ownership. A private placement directed to the employees will also be arranged on the same terms. " Ansatte har også brukt opsjoner for å skaffe seg aksjer, men det er noe annet å kjøpe på 55kr kontra å benytte opsjoner. Dette tilsier i mine øyne at uavhengig av hva markedet mener, så mener grunnlegger, ledelse, og ansatte, at selskapet er ett bra kjøp på 55kr. 60kr? Det vet man jo ikke, men det er ikke SÅ stor forskjell da …
  • Det framstår som om selskapet har en hel haug med triggere foran seg. Dette er viktig for at ikke folk skal selge aksjer, og så glemme selskapet i 6 måneder, som jo ofte er tilfellet i biotek.

Triggerliste på kort sikt, dvs fram til neste kvartalsrapport, slik jeg ser det:
(her må gjerne folk krangle, er det åpenbare feil skal jeg rette dem:

  • 17 februar til 3. mars, rep emi på 55kr og potensielt emi mot ansatte. Dette kan være en negativ trigger, og for kortsiktig trading kan man forsøke å plukke aksjer rundt/i underkant av 55kr i håp om at noen legger press på kursen i forbindelse med dette.
  • Februar/Mars utlysning av HINAS, dvs Sykehusinnkjøp tender. Frykten er selvfølgelig enda en utsettelse, så hvis den bare endelig blir lyst ut, så bør ting gå mer på skinner derifra.
  • Mars, oppstart fase 1/safety inhalasjonsstudie for pasienter.
  • Mars, endelig godkjennelse i Skandinavia for desinfeksjonsprodukter.
  • Mars/april, flere distribusjonsavtaler i Sverige / Danmark.
  • Mars/april, forsøke å vinne HINAS anbud.
  • Mars/april, signere avtale med forsvarets forskningsinstitutt.
  • April/mai, distribusjonsavtale i Tyskland (og eventuelt gjeldende for Belgia, Nederland, Luxembourg).
  • Q1 rapport rundt 30. april (med fare for at den ikke kommer akkurat på dagen).
  • Analyse fra profesjonelle analytikere (Sparebank 1?). Dette kan komme før, men det er så mye enklere å skrive en bull analyse når selskapet har fått i gang det meste, eller alt, som nevnes over). For min del håper jeg at analyse kommer etter at alt jeg nevner over har skjedd, for det er da det er enklest å tegne ett rosenrødt bilde av selskapets framtid. Og tross alt, kynisk sett, er det ikke det vi ønsker fra en analyse?
  • Optimisten i meg sier at tyske aksjonærer fort får interesse for selskapet når produktene er godkjent og lanseres i Tyskland, og vi har sett hva det kan gjøre kursmessig med selskaper.

Jeg skal innrømme at jeg både solgte og kjøpte aksjer i dag, da jeg oppfattet rapporten som negativ, men etter å ha tenkt meg om så konkluderte jeg med at caset ikke endres vesentlig. Og fordi dette er eneste selskap jeg er langsiktig i, så gjorde jeg ikke som jeg normalt gjør, og venter ett par uker med ny inngang. Men, med kortsiktige traderøyne så framstår det som at inngang i selskapet igjen rett rundt 10. mars (etter at alle har fått rep emi aksjer og eventuelt solgt dem med gevinst, men før de andre triggerne) kunne vært optimalt.

Så vet ingen hva framtiden bringer, ei heller ikke jeg. Jeg tror dog det blir en litt ruglete vei framover, men at ting ser mye lysere ut når vi er 6 måneder fram i tid.

Det tekniske bildet:

Dette er vel grunnen til at jeg tenker selskapet er ok nå på 60kr, men det er mye klarere at selskapet ser ut til å være ett bra kjøp i området 50kr-55kr. Så er det jo bare ikke sikkert at kursen faller dit da :slight_smile:

Interessant at kursen har bunnet ut intradag rundt 55kr på de siste 3 kvartalsrapportene. Tyder vel på at det er noe som ligner konsensus at med mindre sentiment i markedet endres vesentlig til det negative, så er det overvekt av kjøpere under det nivået. Slik jeg tolker chart.

38 Likes

Det er viktig å ta med seg at eier/ledelse/ansatte her gjerne har et helt annet tidsperspektiv enn veldig mange her inne. Å sitte i 2-3 år uten at det kursen har gått særlig er helt ok hvis de har troen på en stor payout lengre framme.

5 Likes

Flott innlegg, jeg ville dog endret ordlyden på dette :

Jeg synes de er ekstremt useriøse i måten de forholder seg til markedet på.

Glem dårlig salgstall, høy cashburn og utsettelser. Slikt kan skje og det kan være gode grunner som ligger bak.

Men måten de opptrådte i dag med å fremskynde kvartalspresentasjonen og legge den ut et kvarter før børsåpning har jeg aldri opplevd før. Det er helt utrolig og herregud så uproft det er. Utrolig.

12 Likes

Jeg oppfatter selskapets ledelse som griske, og jeg tror at hvis de mente at det var stor sjanse for ny emisjon til lavere kurs i løpet av kort tid så ville de ikke satt pengene sine i selskapet nå.

1 Like

Enig. Det mangler åpenbart noen som kan og skal ha mandat til å forhindre denslags unødig støy i et selskap som har så mye på stell og ditto høye ambisjoner.

Edit:

Jeg har lenge satt det på «sjarmerende» gründer- attitude selskapskontoen. Fordi det rokker ikke ved det fundamentale.

Men, nå er det på høy tid å legge denslags bak seg.

10 Likes

Det er også min holdning, at det er det fundamentale som til slutt skal gi meg valuta for investeringen. Men det føles vel unødvendig til tider, for det er ikke tvil om at det påvirker kursutviklingen på kort sikt.

4 Likes

Veldig bra innlegg JCP!! Det er synd for Softox at ting tar tid hos myndighetene - samtidig synes jeg Softox også ødelegger mye for seg selv med den uprofesjonelle håndteringen av Q rapporteringen og rep emi. Synes de var på rett vei og gjorde mye riktig utover høsten - men det å plutselig endre dato for fremleggelsen av Q (kun noen minutter før børsåpningen) og all somlingen med rep emi (+ dårlig kommunikasjon) ødelegger veldig for helhetsinntrykket.

3 Likes

Kanskje tiden til å bytte ut litt i toppledelsen?

1 Like

Lite tvil om hva toppledelsen har fått til når man ser det store bilde og potensiale. Hva som skjer utenom deres hus kan ikke de gjøre noe med foruten å vente på de godkjenninger som trengs før ting kan begynne å skje. Kanskje like greit med noen utskiftninger av utålmodige aksjonærer også…

4 Likes

Tror det heller er aksjonærene som d må byttes ut på. Typisk at man ikke fikk den kortsiktige gevinsten de ønsket og nå skal det kjeftsmelles. Gode poenger ellers i tråden, største skuffen er utsettelse av inntektene slik jeg ser det…heldigvis beveger topp 50 seg 0. Selve resultatet var på ingen måte overtaskende men skulle gjerne vist mer om cashburn. Forhåpentligvis er selskap cash positiv fra drift i løpet av 2021

3 Likes

Tror også folk misforstår litt hva toppledelsen skal prioritere, nemlig driften og i mitt hode minimum tid på IR. Er tross alt euronext growth vi snakker om her. Dette er å forvente av et relativt lite selskap som har først og fremst fokus og prioritet på driften og selve markedsplassen er en nærhet til kapital dersom behov.

3 Likes

Ja du er nok inne på noe der, det skorter litt på tålmodighet. Men selvsagt litt kjedelig med denne begredelige kursen over tid, jeg spedde på med litt VOW i dag, for om mulig å ha det litt triveligere mens jeg venter :wink: