Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Men man må se litt på 2019 for å se hvordan vi havnet i denne litt rare situasjonen.

Da var jo hånddesinfeksjon bare en bitteliten greie som ville skaffe litt inntekter, og et rent sideshow.

Så kom plutselig corona, og selskapet måtte jo ha vært tidenes mest passive for å ikke prøve å kapitalisere på den muligheten.

3 Likes

…og da er det jo Softox som er best - tar alt, enten det er virus- eller bakterieinfeksjon de skal smitte ned! :mask:
image

1 Like

Det er en stor forstoppelse bokstavelig talt. Det smeller (i positiv forstand) når byråkratene får korken ut:

-Barnehager og skoler har ikke kjøpt pga hygieneveilederen.
-Fhi oppdaterer ikke hygiene veilederen før EU-godkjenningen er på plass.
-Retail (målgruppen) kjøper ikke pga Forsinkelse med anbudene i HINAS.

Syns mye henger sammen med resultatene i fjor.
De totale markedet for Antivir er bedre nå enn noen gang. Ihelsprita hender gjør at folk ønsker alternativ.

Måtte de neste ukene gi litt positive resultat på dette :pray:

9 Likes

Må ikke bli for fokusert på desinfeksjon produktene som er en ekstra inntekt til videre arbeid.
SoftOx får millioner fra det amerikanske forsvarsdepartementet, pga at de har noe stort pågang. Tror vi ikke må glemme dette kvalitet stempelet.
Almås og co sitter selv med stor andel.
Ikke minst frk Harefrøkken invest som er samboer har investere i selskapet.

4 Likes

Må heller ikke glemme at samboeren til Almås økte sin andel gjennom sist emisjon - og at Almås mfl opprettholdt sin pro rata andel. Når en allerede har satset mye penger inn i selskapet , er det en styrke at gründerne fortsetter å plassere mange millioner i selskapet.

2 Likes

Det kritiske blir å lykkes med markedspenetrasjon når hovedproduktene er ferdig godkjent. Føler meg ufattelig mye sikrere på at selskapet vil lykkes innen rimelig tid etter alle utfordringene de har vært gjennom kontra om man skulle ha startet på prosessene med blanke ark, uten noen erfaringer å spille på.

1 Like

Nei, det burde man ikke ha, men dessverre er det nok mange som ikke har den store forståelsen av selskapet som vektlegger det altfor mye. Tror også at når Softox får enda mer kjøtt på beinet, så vil det nok vanke enda mer i støtte. For min egen del, kan jeg nesten ikke vente på at dem melder oppstart av neste fase på SIS. Tror nok at når det skjer, så vil det bli enda mer medieomtale også. Det bør ihvertfall PR avdelingen ha planlagt!

4 Likes

Nå som en kan kjøpe aksjer i Softox på 50 tallet, er kursen tilnærmet på samme nivå som før resultatene fra studiene og beslutningen om fast track (SIS) ble kjent… En kan derfor argumentere for at det er svært lite fra SIS som er innbakt i kursen…

2 Likes

Dette blir bare spekulasjoner fra min side; På Q2 (okt 2020) sa Almås at selskapet ville bli cash positiv i Q1 2021. Det ble korrigert på Q3 (des) ved at en regnet med å bli cash positiv i 2021.

Selskapet er pr idag ganske langt fra å bli cash positiv. Kan det bety at Almås har flere større avtaler (salg av desinfeksjon) etter EU godkjenningen (som har dratt ut i tid)?

Edit; Det følger av Q rapportene at selskapet parallelt har vært i dialog med større aktører

3 Likes

Eg trur vel at det er så enkelt at selskapet hadde forventa litt drahjelp fra Hinas og FHI, men at dette har uteblitt. Eg var i dialog med selskapet fra i sommar om oppdatering av veiledaren til FHI om hånddesinfeksjon. Då hadde selskapet konstruktive samtalar med FHI og veiledaren skulle oppdaterast i haust. Dette har som me alle kan sjå ikkje skjedd.

Om det er “knute på tråden” mellom selskapet og FHI veit eg ikkje, men FHI har ikkje vist noko som helst vilje til å endra på sine anbefalingar. Når dette uteblir vil Soft Ox gå glipp av stor omsetning mot barnehagar og skular. Har gjort gjentatte forsøk på å komme i dialog med FHI men aldri fått svar på nokon av mine henvendelsar. Veiledaren baserer seg for det meste på data fra 2016/2017 så den er ikkje akkurat oppdatert.

2 Likes

Vil tro at CoopMed har jobbet hardt i kulissene med avtaler i Europa. Men de blir ikke offentliggjort eller kunngjort før EU papirene er godkjent.
CoopMed har enda bare SoftOx produktene å konsentrere seg om, så jeg vil tru at de er avhengig av å lykkes med dette. Produktene er jo 1st klasse.
Vil tro en noen avtaler i Europa vil genererer store beløp framover. Men dette er kun desinfeksjon delen av SoftOx!!! :crossed_fingers:

1 Like

Intensjonsavtalen med Forsvarets forskningsinst. kan bli stor.

De har pleid å ha webinar erter hver Q-presentasjon, kan ikke forstå noe annet enn at det bør komme ganske snart eller at noe annet (spennende) er på gang

1 Like

I forhold til Eu godkjennelse og forsinkelser.

“Receive final confirmation from The Swedish Chemical Agency regarding the EU
approval of SoftOx disinfectants after questions and comments from Danish
Environmental Protection Agency and the Norwegian Environment Agency have been
replied and the final decision settled”

“After hearing the Norwegian and Danish regulatory authorities, a final approval for
Scandinavia is expected late March”

Slik jeg forstår dette så har Norge og Danmark hatt kommentarer til Antivir som må besvares av Kemi Sverige. Deretter må disse svarene godkjennes av Norge og Danmark igjen.
Da tenker jeg nesten det er godt gjort at vi kommer i mål før utgangen av mars. Jeg regner også med at de respektive landene nå har kommet med sine kommentarer og at dette er videresendt Kemi.
Tenker også at de 40 dagene Softox oppgav derfor ble relativt misvisende for oss aksjonærer, da vi så for oss endelig godkjent produkt innen 40 dager. Det ble jo 40 dager +tilbake til Kemi + tilbake til endelig godkjennelse.

1 Like

Dette er feil.

40 dager er EU sine egne retningslinjer og selvpålagte frist. Grunnen til forlengelsen er at det åpenbart kom spørsmål som må besvares. På toppen av covid-effektivt byråkrati. Når disse er besvart er EU-godkjenningen endelig.

EU har en gjensidig godkjenningsmekanisme. Selskapet har beskrevet denne helt etter boka. At byråkratene nok en gang bruker tid og roter, kan ikke lastes SoftOx.

Produktet er de facto godkjent i EU, det må bare svares ut noen kommentarer / spørsmål. At det tok tid å sende over disse fra NOR/DK er synd, men altså symptomatisk for offentlig sektor under covid.

6 Likes

Jeg brukte ordet misvisende. Jeg mener ikke det er feil å si at dette ble mistolket/misvisende av aksjonærene, meg inkludert. Men det er klart at det skyldes dårlig hjemmelekse av meg blant annet som kunne sjekket dette nærmere opp. Tror absolutt majoriteten så for seg endelig svar innen 40 dager. Det ville vært naturlig av Softox å gi en total tidslinje hvor man tar høyde for eventuelle spørsmål som jeg antar er naturlig i en slik prosess.

2 Likes

Den normale tidslinjen er 40 dager, inkludert spørsmål. Som regel går det mindre enn 40 dager.

1 Like

Skjønner. Da skal det være god flyt, men fint at Softox opplyste korrekt.
Må kanskje legge til da at Kemi heller ikke er veldig raske da det trengs 40 nye dager på å besvare spørsmålene og få det godkjent.

1 Like

Når det gjelder EU godkjenningen har Softox gjort ting riktig og bare videreført den informasjonen de har mottatt fra myndighetene. Myndighetene har dessverre vært trege og ikke opprettholdt fristen sin, det kan være noe forståelig med tanke på dagens covid krise, men også skuffende. Dette vil bare være kortsiktig støy for en kortsiktig investor, ettersom ingenting av det fundamentale er endret. Softox har fortsatt en teknologi og en løsning som jeg ikke har sett noen andre plasser!

Jeg gleder meg til EU godkjenningen er på plass og vi kan starte å fokusere mer på det VIRKELIGE potensialene til Softox med blant annet SBE og SIS. Bare SBE og SIS alene har et årlig marked på 6 + 12 milliarder $ i Europa og USA!!!

Ikke misforstå. Hånddesinfeksjonsmiddelet er en del av Softox og en viktig del for å oppnå positiv cash flow snarest mulig. Men det er ikke hånddesinfeksjon som er deres langsiktige og største produkt.

13 Likes

Det er muligens en kombinasjon av det du skriver og ev. nye avtaler som følge av EU godkjenningen.

Den opprinnelige planen var at en skulle få en avgjørelse ift HINAS i 2020 - og med den på plass, og EU godkjenningen på plass (nye avtaler), skjønner jeg at en hadde forventninger om å være Cash positiv i Q1 2021. Jeg har tidligere også spekulert i at grunnen til at selskapet allerede før sommeren 2020 meldte om økt produksjonskapasitet skyldes at selskapet hadde forventninger om tidligere godkjennelse av EU søknaden. Det har nok som følge av Covid-19 tatt mye lengere tid å få behandlet søknaden i Sverige enn først antatt.

1 Like

Når det gjelder analysen fra Sparebank 1, tror jeg den også blir forsinket og kommer i slutten av mars (når EU godkjenningen er ratifisert og oppstart av SIS). Det vil gi et bedre grunnlag for å sette mer “treffsikkert” kursmål.

2 Likes