Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Skjer ikke dette alltid før man begynner å tegne seg?

Jeg har ikke stålkontroll på dette, men i alle tilfeller jeg kan huske så har man avlyst rep emi før folk begynner å tegne seg. I de tilfeller hvor kursen faller under i løpet av tegningsperioden så har den blitt gjennomført. Og enkelte rep emi blir gjennomført selv om kursen faller under tegningskursen.

Eksempel: nano sin rep emi (mener det også gjelder bgbio, men gidder ikke søke opp ).

NewsWeb - 20.02.2019 starter rep emi, prospekt publiseres. Kurs 45kr.

Jeg følger ikke med på alt som skjer på børs, men jeg kan ikke huske at en rep emi har blitt avlyst etter at tegningsperioden har startet., så min forståelse er at det ikke vil skje. Men jeg skal innrømme at jeg er på tynn is her og ikke kan regelverket. Har du noe eksempel på det motsatte - dvs at tegningsperioden har startet, kursen faller under tegningskursen, og rep emi blir kansellert før tegningsperioden er over?

3 Likes

Var med på ein rep emi for noen år siden og den falt bort da aksjekursen var under emi kursen og forble under etter siste tegnings dato. Dette var ein liten rep emi og selskapet trengte heller ikkje disse pengene.
Når du kan kjøpe så mange aksjer du vil billigere på børsen er det få som tegner seg. Rep emisjoner er ikkje gratis og koster penger for selskapet.

Skal sjå om eg finner tilbake til den rep emi.

2 Likes

Kosten for å kjøre rep emien får de ikke tilbake, det hadde vært rart når arbeidet med den i stor grad allerede er gjort. Dermed er det i de aller aller fleste tilfellene like greit å gjennomføre uansett skulle jeg tro.

Omsetningen er jo veldig lav om dagen, så selv om kursen ligger litt under emi kursen så vil ikke alle få kjøpt tilsvarende antall aksjer til den prisen uansett.

3 Likes

Kostnaden var iverfall begrunnelsen dei ga til oss.

1 Like

Noen som fant det vel fristende å hamstre på dette nivået

4 Likes

Da er Mcap under kr 500 mill, selv med kr 50 mill ifm emisjon, og vi ligger rett rundt emi kurs (og det er 100 % opp til ATH). Det er fortsatt 10 dager til tegningsperiode for rep emi er over (hvorfor har en så lang tegningsperiode?), og basert på informasjonen som er i markedet er det tvilsomt at vi kan forvente nyheter før etter tegningsperioden. Er det realistisk at vi til uken kan få kjøpt Softox under emi kurs, dvs. nærmere kr 50 enn kr 60? Jeg tror ikke det - selv i dag, hvor volumet var ca kr 4 mill, virker det som at det er mer enn nok av kjøpere som er interessert å kjøpe til kr 55 (husk at den opprinnelige emisjonen ble overtegnet med over 100 %) og det er mange som vil overtegne ifm rep emi.

Det blir bra endelig bli ferdig med alt styret med emisjonen (brukt nesten 3 måneder (?)) og at en kan konsentrere seg om nyhetene som vil komme i mars og april.

4 Likes

Dere kan trøste dere med at det 100% finnes flere bunnfisk som meg i denne aksjen, som bare ligger og venter på området den er i nå. Tviler på at den faller mer om ikke fundamentale forandringer eller krakk i markedet.

3 Likes

Jepp, sa det tidligere, pga tilbud/etterspørsel så faller gjerne kursen mot emi kursen. Det har lite med verdsettelse å gjøre. Greia er at eksisterende aksjonærer ikke gidder å kjøpe noe over emi kursen før emi er gjennomført. I hvert fall i noe særlig grad. Og her er det vel ikke forventet noen triggere de neste dagene, så bare å vente.

1 Like

Jeg følger ikke aksjen mer enn overfladisk, men tenkte det kunne være greit for moralen her inne å få høre nivåene en på utsiden ser på.

Det betyr ikke at jeg kjøper, for jeg har enda ikke kommet helt over hvordan de bare kaster ut en negativ kvartalspresentasjon kl 0845 uten forvarsel :joy:

3 Likes

Prolong er også veldig bra :wink:

Softox er på ballen👍

4 Likes

For eksisterende aksjonærer må det vel være mer fornuftig å kjøpe emisjonsaksjer til 55, enn å kjøpe aksjer til samme kurs på børs. Det er da bedre at selskapet får disse pengene enn en privat selger?

2 Likes

Definitivt. Hadde åpenbart heller kjøpt mine ca 100 EMI-aksjer til 10% dyrere kurs enn i markedet for å sikre at selskapet får sårt tiltrengte penger inn i kassen. Utgjør ikke akkurat store summene.

Er Softox omtalt i artikkelen? (eller handler det bare om antiobiotikaresistens…?)

Da bør selskapet samtidig gjøre det attraktivt å delta i emisjonen.

Eldre artikkel som sikkert er postet før?

Side 8-9

3 Likes

For småaksjonærer er det vel alltid mer attraktivt å kjøpe i markedet kontra emisjon hvis du er kortsiktig. Er du langsiktig er det kun bedre å kjøpe emisjonsaksje kontra i markedet hvis du mener selskapet trenger pengene.

Grunnen er at du som aksjonær selvsagt ønsker å få fjernet aksjer fra markedet som folk er villige til å selge under emisjonskurs, slik at det ikke blir mer salgspress fra disse aksjonærene på ett senere tidspunkt hvis/når kursen går vesentlig opp.

I mine øyne er det ingen grunn til å tegne seg i rep emi før siste dagen, og bedre å kjøpe i markedet hvis man får samme kurs (eller billigere). Men hvis man er mer langsiktig og tror at selskapet genuint trenger pengene og at rep emi ikke blir fulltegnet kan situasjonen være annerledes.

6 Likes

For små småaksjonærer så skal kursen et stykke under emikurs for å gjøre opp for kurtasjen du slipper ved tegning. Si du har rett på å tegne deg for 10 aksjer til 55 kroner. Bare for å være break even ift kurtasjen, så må kursen være ca 50 kroner hvis du heller skal handle de i markedet.

En vesentlig grunn til at investeringen i Softox er frustrerende på kort sikt, men kan bli fordømt innbringende sett i et lengre perspektiv:

"En annen strategi kan være å satse på lite likvide aksjer, som de store fondene og investorene holder seg unna, sier Næss:

– Dårlig likviditet gjør at enkelte aksjer er feil priset på kort sikt. Da kan fortrinnet være at som liten investor har man lite penger i aksjemarkedet og dermed kan tjene relativt godt på å handle noen aksjer billig."

10 Likes

Flere ser ut til å ha 1L flasker i sverige. Ny butikk som har dette som (nyhet).

https://paperstuff.se/hygien-och-stad/handdesinfektion/alkofri-handdesinfektion-1-l.html

5 Likes