Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Spesiell teori at de holder tilbake hele anbudsprosessen for å tekkes Softox. Hvorfor skulle HINAS være avhengig av en EU-godkjenning for å la Softox vinne anbudet? Rimelig sikker på at grunnen utelukkende heter Covid-19. Hva som er de eksakte underliggende detaljene derimot blir bare pur spekulasjon.

5 Likes

image

3 Likes

Det var da voldsomt :stuck_out_tongue: Jeg er taknemelig for jobben Pølse. m.fl. gjør , men er skeptisk til timeframe som det oppereres med.

og fra deres hjememside som det linkes til Disinfection - Soft Ox Solutions

2 Likes

En har aldri noen garanti - men basert på de strenge kravene som gjelder, hvor en naturligvis må være sikker på at den ikke alkoholbaserte alternativet som skal kjøpes inn også tilfredstiller kravene, har jeg vanskeligheter med å se at det finnes bedre alternativer enn Softox (som har i nærheten like god dokumentasjon på effektene). Husk at Softox også er det første selskapet som får EU godkjenning, er med i arbeidsgrupper i WHO - og det er ingen tvil om at Softox viser minst like gode resultater som antibac - og som er skånsom mot huden (+ tar norovirus)

1 Like

Det er forskell på godt nok dokumentert og best. Jeg er rimelig sikker på at både Hypoklorsyre og h2o2 er godt nok, om ikke kravene er spesiellt skerpet for alkoholfri. softox kan mer en kravene, men det spiller ikke inn på valget om kriteriene ikke er der?

Hvis flere selskap fyller krav /kriterier, så avgjøres dette på pris. Vanligvis heter det seg vel at kvalitet skal være 60% av beslutningen mens pris er 40%. Dette er “på papiret” da pris oftest avgjør.

da er vell kvalitet definert innenfor kriteriene, så om softox er bedre utenfor kriteriene, teller det da?
La oss droppe det, vi finner ikke ut av noe, vi bare diskuterer spekulasjoner :slight_smile:

Jeg tviler på ingridensene i Antivir er særlig dyrere enn det Kiilto bruker til Antibac, så jeg tror absolut Softox er konkuransedyktig på pris også - så lenge de leverer anbudet direkte og ikke via Kiilto e.l. Og det at de selger et premiumprodukt taler for at de bør være litt dyrere enn vanlig håndsprit (også på salg til helseindustrien).

Ser at den nåværende avtalen for helse Sør-øst, som inkluderte:

• Hånddesinfeksjon til manuell dispenser
  • Såpe til manuell dispenser
  • Hudkrem til manuell dispenser
  • Hånddesinfeksjon til automatisk dispenser
  • Kirurgisk hånddesinfeksjon med og uten langtidseffekt

…hadde en verdi ekskl. MVA på 10600000.00 NOK.

https://doffin.no/Notice/Details/2018-008384

Har det blitt spesifisert hvilke helseforetak som er omfattet av det kommende anbudet?

Det er ikke kun ingredienser som avgjører om ett produkt er billig eller dyrt. Det er også produktionsteknologi, lønnskostnader, produktionsort, volum etc. Ref Kina vs Norskprodusert. Men de vet du sikkert :+1:
Visste du att premiumprodukter så som ”Michael Kors” produseres på samme fabrikker som ”H&M”. ? Her er de branding som gjør de dyrere snarare en kvalitet.

1 Like

Også usikker… Men jeg antok det gjaldt alle Helseforetak:

Nei, om man er “overkvalifisert” så har det lite å si, juridisk /tildelingsmessig. Da er pris avgjørende. Alle som har kjennskap til offentlige anskaffelser er inneforstått med dette. Derfor er utlysningsteksten avgjørende - hvorvidt man krever de ulike godkjenningene etc… Jeg har ikke lest utlysningsteksten. Er selv aksjonær btw.

2 Likes

Scoring på kvalitet vil trolig gjøres basert på forskjellige kriterier sånn som virketid, hva middelet dreper etc. Et anbud har ofte “må ha” krav som er binære slik enkelte her nevner. Disse må man ha oppfylt for å i heletatt bli vurdert (typ ha full effekt etter max 30 sek). Et anbud inneholder gjerne også “bør ha” krav. I tillegg vurderes kandidatene ofte også på målbare kriterier, slik som virketid. Hvor mye de ønsker å vektlegge de enkelte kriteriene er opp til anbudsgiver.
Til slutt settes kvalitet gjerne opp mot pris, med en skjønnsmessig vurdering til slutt.

Kravspesifikasjon til alkoholbasert desinfeksjonsmiddel https://www.mercell.com/m/file/GetFile.ashx?id=100097768&version=0

Basert på følgende tidsperspektiv kan man vel egentlig slå fast at Sykehusinnkjøp ikke vil rekke å fullbyrde anbudsprosessen innen 01.04 (antar at de vil bruke et par uker etter tilbudsfrist til å sluttføre hvem som blir anbudsvinner).

Merkelig om det skulle gjelde alle iom at det kan virke som Helse Vest hadde anbudskonkurranse oktober i fjor.
https://www.mercell.com/nb-no/anbud/138763570/flasker-med-desinfeksjon-haandsaape-og-dusjsaapeshampo--lotion-for-foretakene-i-helse-vest-anbud.aspx

takk Aaleby. Dette er jo sammenlignbart til alkoholfri, mtp måten man legger opp konkurranser. Ser blant annet at virketid effekt mm står som spesfikke krav. Så er det jo uviss hvor mye dette vektlegges ifht pris. Tenker man må være forberedt på at konkurrenter kan " prise seg inn " i dette markedet. Men slik jeg ser softox, så har man mange bein å stå på, hvor hånddes vel er det minst viktige i porteføljen. Samtidig viktig mht kortsiktig inntjening / blidggjøring av kortsiktige investorer.

Dette har vi vært gjennom ørten ganger, men la gå.

Anbud med veiledende kunngjøringer (slik tilfellet er her) har korte frister. Gjerne 10 dagers frist og 5-10 dager evaluering før tilbyder velges. Deretter er det det noen dagers karenstid (men avtalene undertegnes og iverksettes gjerne allikevel, da det ikke er snakk om en «klagefrist» som sådan).

Skal Sykehusinnkjøp kunne rekke «frist» / oppstart ny nasjonal avtale fra 1. april, så bør anbudet være ute på Doffin (senest) neste uke.

8 Likes

Her er den forrige avtalen, som egentlig gikk ut august 2018, men har blitt forlenget med 2 år (samt pdd 6 måneder ekstra i tillegg). Virkelig på over overtid at HINAS får en ny på plass.

3 Likes