Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Medisinske studier går gjennom ulike faser.

Preklinisk betyr “før klinisk” som betyr “før studier/behandling av pasienter / mennesker.”

• Preklinisk forskning.
  • Preklinisk test av effekt og sikkerhet på dyr (mus, minigriser, etc).

Klinisk betyr “studie av effekt og behandling av pasienter / mennesker.”

• Klinisk fase 0 betyr at man tester behandlingen/medisin på ekstremt få mennesker, rett og slett for å observere effekten på mennesker.
  • Klinisk fase 1 betyr at man tester om behandlingen er trygg. Her er det ingen grunn til å randomisere.
  • Klinisk fase 2 tester om behandlingen fungerer, men fortsatt på få personer. Her er det en fordel å randomisere.
  • Klinisk fase 3 tester hvor bra behandlingen fungerer, ofte på flere hundre personer. Her bør man randomisere.
  • Markedsgodkjennelse hvis medisinen fungerer minst like bra eller bedre enn eksisterende alternativer.
  • Klinisk fase 4 er en bekreftelsesstudie som sjekker hvordan medisinen fungerer i den virkelige verden, og kanskje ser på kost/nytte, livskvalitet, osv. Dette foregår kanskje på tusenvis av pasienter over mange år mens medisinen er i salg.

Man kan ofte slå sammen disse fasene:

• Klinisk fase I/2 (eller I/II som det ofte skrives). Dette skjer når man slår sammen test av om behandlingen er trygg for bruk, og om behandlingen har en effekt. Som oftest betyr det at man er ganske sikker på at så lenge studien er trygg så vil man gå videre og se på effekten, og at det ikke har noen hensikt å teste medisinen på friske frivillige - det er bedre å gå direkte på syke pasienter. Og ofte har du testet medisinen på mennesker før, men ikke i denne indikasjonen eller i kombinasjon med de andre medisinene du skal teste sammen med. Da har du ofte en såkalt “safety lead-in” som tester om behandlingen er trygg, og kanskje dose-eskalering, først i studien, og så en pause, før du verifiserer at behandlingen er trygg, og så går du videre og tester om behandlingen har en effekt. Da bør du enten ha gode data på hva du forventer av effekt som pasientene kan måles mot, eller kjøre randomisering av pasienter, for å sjekke at de som får din behandling gjør det bedre enn de som får standardbehandling mot sykdommen.
  • Pivotal fase 2 betyr at man gjennomfører en fase 2, men man har en forventning om at hvis resultatene er som forventet så vil dette i seg selv være bra nok til å få markedsgodkjenning. Så du hopper over fase 3 i praksis. Det kan være flere grunner til dette, blant annet at sykdommen som skal behandles ikke har noen etablert standard of care fordi ingenting fungerer bra, eller at du forventer så god effekt at du beviser at behandlingen fungerer selv om det bare er en fase 2 studie.

Det viktige å forholde seg til er at man gjør seg ferdig med en fase først, før man går videre. Og at du må ha ny søknadsprosess rettet mot regulatoriske myndigheter mellom hvert steg (og derfor er det en fordel å slå sammen faser om du kan).

Sykdomsforløpet bestemmer tidsforbruket.

Hvis du får kreft, og det er forventet at den er dødelig, så er det ofte slik at du fortsatt kan forvente å leve i årevis mens kreften utvikler seg og til slutt tar livet av deg. Dette gjør at studier som gjøres tar lang tid fordi det som skjer er at man rekrutterer noen pasienter til fase 1 for å teste doseringen og sikkerhet. Deretter følger du pasientene gjennom hele behandlingsløpet (som ofte er flere måneder til ett halvt år). Så venter du kanskje en stund (3 måneder?) for å sjekke om negative bieffekter er betydelige. Og hvis alt er bra, så kan du skrive en søknad om å utvide studien for å rekruttere flere pasienter på riktig dose (fase 1/2). Men så, for å sjekke om medisinen fungerer, så må du gjennom papirmølla, få godkjennelse, og så rekruttere pasienter, og så følge pasientene i lang tid (ofte til halvparten har dødd, så du får median overall survival). Og først da kan du sette i gang og lage en søknad om en pivotal fase 2 eller ett fase 3 studie. Og her må du da rekruttere enda flere pasienter, og så følge dem enda lenger, og … årene går.

(litt forenklet, og det finnes varianter, men likevel, det illustrerer hvorfor utvikling av nye kreftmedisiner tar lang tid).

For Covid-19 så er situasjonen annerledes. Her går pasientene gjennom hele sykdomsforløpet i løpet av noen få uker. Det betyr at man får resultater svært kort tid etter at man har rekruttert pasienter, kontra kreftbehandling hvor du kanskje må vente i årevis.

Du kan eksempelvis sammenligne Softox Would Irrigation Solution (SWIS) på clinical trials:

Med Targovax kreftbehandling mot Mesothelioma:

Hvis du ser på “outcome measures” så ser du at Targovax sin studie har en rekke outcome measures som har 6 måneder, og en som er “until death.” Mens Softox sin studie har outcome measures som er på dag 4, dag 10, osv og opp til dag 17.

Dette vil si at Targovax sin studie har mye data om hvor bra behandlingen fungerer etter ett halvt år, men - de viktigste dataene får du faktisk ikke før halvparten eller alle pasientene har dødd, og dette kan ta årevis. Du kan finne en børsmelding fra 08. mai 2019 som sier at siste pasient i studien er innrullert, og per i dag venter man fortsatt på at halvparten av pasientene skal dø så man får data om median overall survival. Dette er selvfølgelig en bra ting, fordi det viser at behandlingen har effekt, men det viser også at det tar fryktelig lang tid å teste medisiner ordentlig mot denne sykdommen.

Så hva kan vi forvente med inhalasjonsstudien? Det er nærliggende å tro at man skal teste noenlunde det samme som Bergenbio tester i sin studie her:

http://ctri.nic.in/Clinicaltrials/showallp.php?mid1=48797&EncHid=&userName=bemcentinib

Det vil si at man tester: “To evaluate the efficiacy as add-on therapy to standard of care in patients hospitalized with coronavirus disease 2019 (COVID-19).” Og her ser du under outcome og secondary outcome at man skal måle resultater på dag 1, 3, 5, 8, 11, 15 og 29.

Sykdomsforløpet med covid-19 er rett og slett såpass kort, slik at man kan forvente at ca 1 måned etter at siste pasient er innrullert, så har du hovedresultater fra studien. I motsetning til kreftbehandling hvor du potensielt må vente i årevis.

Softox med SIS (Softox Inhalation Solution mot covid-19) har fullført prekliniske studier og skal nå videre til kliniske studier. Det er ikke helt korrekt å si at de har “fått” fast track, det er mer at alle myndigheter logisk nok nå prioriterer å behandle søknader om studier rundt covid-19 slik at potensielt lovende behandlinger ikke blir sittende fast i papirmølla i månedsvis uten å komme videre. Denne studien til Softox har vel ikke fått noen særbehandling utover at all covid-19 relatert forskning får særbehandling mener jeg?

SIS har heller ikke gjennomført noen fase 1 på behandlingen sin, så det betyr at jeg gjetter på at de enten skal sette i gang med en fase 1 studie, eller en fase I/II studie med safety lead-in. Det har nok liten hensikt å teste behandlingen på friske frivillige, men om de må ha dose-eskalering eller ikke, hvor lenge de må vente etter at eventuelt safety-lead in er gjort ferdig til de kan innrullere resten av pasientene, og om de skal kjøre en fase 1 og så se på resultatene før de eventuelt kjører fase 2, og … ja. Her er det svært mange muligheter, og vi får rett og slett vente på at selskapet får godkjent en studie før vi estimerer tidsbruk.

Men uansett er sykdomsforløpet for covid-19 kort, og man kan derfor forvente at studien tar relativt kort tid. Det er vel også naturlig å anta at dette blir å anse som en tilleggsbehandling til standard of care, og ikke erstatning for eksisterende behandling. Da er det kanskje lettere å rekruttere pasienter også, men hvem vet.

Jeg mener dog at det har liten hensikt å estimere tidsbruken for studien før den faktisk kommer i gang. Det er for mange muligheter rundt potensielt dose-eskalering, safety lead-in, og antall pasienter som skal rekrutteres, til at det har noen stor verdi å gjette allerede nå. Men når studien er i gang så er det bare å begynne gjetteleken :slight_smile:

TL/DR: forvent at softox må gjennom fase 1-2-3 på samme måte som med kreft, men at siden sykdomsforløpet er mye kortere så vil studiene gå mye raskere. Ellers må vi nesten vente til studien er startet for å estimere noe mer.

33 Likes

Når det gjelder CE-merking kommer det vel litt an på hvilken klasse SWIS må sertifiseres under også.
Noen som vet om SoftOx har sagt noe om hvilken klasse SWIS må sertifiseres som?

Så litt på definsisjonen for study completion date og den er beskrevet slik:
“The date on which the last participant in a clinical study was examined or received an intervention/treatment to collect final data for the primary outcome measures, secondary outcome measures, and adverse events (that is, the last participant’s last visit).”

Så 31. mai er vel i tilfelle da man regner med siste pasient har vært inne til siste oppfølging. Er vel da mest for å se etter eventuelle bivirkninger vil jeg tro.
Basert på det jeg har sett burde det vel ikke være veldig stor risiko for problemer på den fronten.
Jeg er mest spent på hvor godt det virker. Og ikke minste forhåpentligvis hvor mye bedre det virker enn referansen.

Men uansett om det kliniske er klart til at man kan CE-merke i juni, juli eller august så tror jeg CE-merkingen i hovedsak kommer til å henge på om organisasjonen får på plass kvalitetssystemer og rutiner som er gode nok til godkjenning. Det er en del krav der og kanskje spesielt hvis de må sertifisere i de høyere klassene. Men de har jo jobbet en stund med det og forhåpentligvis har de folk som har jobbet med det før.
Hvor lang tid sertifiserings-prosessen tar vil jeg tro også kommer litt an på klassen man må sertifisere produktet i.

Hvordan er det med produksjon av dette? Har de begynt å forberede det? Er det noe fra desinfeksjonsproduksjonen som eventuelt kan gjenbrukes?

Vi får vel egentlig bare håpe at selskapet gir god informasjon i Q1-rapporten som @anon80503862 er inne på.
Håper også de gjennomfører1 en planlagt Q1-presentasjon med mulighet til å spørre spørsmål.

5 Likes

Jeg har en teori om at det er litt mer lystbetont for selskapet å holde en Q1 presentasjon :slight_smile:

1 Like

Nytt felt for meg det med klasser for CE-merking, men ut fra beskrivelsene i linken under tipper jeg Class I eller Class IIa, som vil si lav eller lav til middels risk. Antar derfor at behandlingstiden også er i nedre del av skalaen.

2 Likes

Stor takk til JCP, Krafer og Hardox for informative innlegg om de forskjellige medisinske fasene og CE merking. Dette gir et godt innblikk i de ulike prosessene - og det gjør meg trygg på at det bør være mulig å få ut SWIS 2 produktene 2021/2022.

2 Likes

Man må også ha i bakhodet at SoftOx sine produkter (sannsynligvis) ikke vil bli behandlet som medisin i klassisk forstand, men som Medical Device.
Noe som forenkler prosessene veldig.

Ikke så enkelt å finne veldig mye rundt regulatoriske prosesser rundt dette på nettet. Men denne er ok.
Det fine her er at inhilator ser ut til å falle under Med. Device. Under punkt 11, side 8.

Hvis man søker på clinicaltriails så får man litt mer info.
Under ‘Description’ så ser man om det går under ‘Device’ eller ‘Drug’

Eksempel på Drug

Eksempel på Device

Edit
Så nå at HardOx hadde omtalt dette litt lengre opp her :+1:

3 Likes

Noe tru på meldinger/nyheter denne uka?

Tror/håper at nå når sp1markets har gjort seg ferdig med emisjonsarbeidet så kommer de med analyse.

Er vel bedre om de venter til studieoppsett med inhilator er offentlig.
Da kan dette virkelig ta av.

Jeg tipper på analyse etter q1 men vi får se.

Da strekker de “early next year” ganske langt (april).

Tja, jeg tror at selskapet framstår som mye mer oversiktlig på det tidspunktet.

Hva skal en analytiker legge til grunn angående avtalen med forsvaret eksempelvis ? Gitt hvor mye info vi vet i dag.

1 Like

På Q3 sa SP1 at en ville komme med analyse i løpet av Q1

Synes det er litt rart at analyse av SoftOx tar så lang tid, med tanke på at flere Growth selskaper har fått en og to analyse etter kort tid på markedet.

Stemmer det.

Det er ikke like enkelt å få frem en medical device lebger. Oncoinvent gikk i 2018 bort fra den strategien.

SoftOx omtaler SWIS som medical device i kvartalsrapportene i hvertfall.

1 Like

Jeg er egoistisk og ønsker høyest mulig kursmål ved første analyse. Det tror jeg man oppnår med vente til vi har fått triggere og mer klarhet. Men hvem vet.

2 Likes

Ikke noe i veien for flere analyser etterhvert.

Jeg er en svært kynisk person som ikke har verdens største tiltro til analyser osv. Jeg mener de ofte tar utgangspunkt i dagens kurs og legger på noen titalls prosent, og så justerer de regnestykket til analysen passer fasiten.

Med det mener jeg at jo høyere kursen er, jo høyere blir kursmålet, Og det er en fordel å få kursen opp gjennom triggere som er positive først før en analyse. Ellers så gir for analysen en kortsiktig opptur, men så fungerer den som bremsekloss senere.

Slik aksjemarkedet fungerer er det i mine øyne bedre å ikke ha en analyse enn å ha en analyse som har kursmål på eller under dagens kurs. Og det er mye enklere å forsvare en høy kurs i en analyse når man har fått triggere og fått mer klarhet i veien framover for selskapet.

For min del er jeg totalt uinteressert i en analyse med kursmål 70kr eller mindre for å si det enkelt. Jeg mener det er negativt for kursen på kort og mellomlang sikt.

Ingen av oss vet hva en analytiker vil vektlegge, men det er mye lettere å være optimistisk på selskapets vegne når man har fått litt mer kjøtt på beinet, ferdig med swis studien, fått eu godkjenning, kanskje distribusjonsavtale i Tyskland, igangsatt en sis studie, fått avtale med forsvaret endelig signert, osv.

Kommer en analyse før triggere tror jeg folk blir skuffet over kursmålet.

11 Likes