Jeg er enig med deg i at analyser i for stor grad er subjektive - og hvor det pga mamge variable faktorer er enkelt å komme til et hvilket som resultat en ønsker. Ta f.eks NEL hvor analysene/kursmålene spriker mellom kr 5 og kr 35 (?) (hvis jeg husker riktig). En må også ta med i betraktning at meglerhusene også har sin egen agenda med analysene…
Når det gjelder Softox og hvorfor det drøyer med analysen tror jeg har flere årsaker; En ønsker å bli ferdig med emisjonen, samt det er lettere å beregne/begrunne et (høyere) kursmål når flere av triggerne er på plass. Jeg støtter deg derfor på at en bør vente en stund til før analysen presenteres.
Jeg er derimot uenig med deg i, dersom jeg oppfatter deg riktig, at det er en fordel med ingen analyse®. Grunnen til det er at analyser vil gi en større oppmerksomhet rundt selskapet og gjøre at flere setter seg inn i caset. Akkurat nå viser omsetningen at det er veldig liten interesse - og dersom en hadde spurt investorene er det nok veldig få som kjenner til Softox. En kan sikkert argumentere med at interessen uansett vil komme dersom Softox oppnår suksess med sine produkter - samtidig mener i alle fall jeg at Softox i den situasjonen de er i dag (med nevnte interesse) vil ha godt av at et meglerhus tar opp dekning.