Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SoftOx Solutions (Part 1)

Blir jo artig å se en slik analyse, eller forsøk på en.

Hvordan skal man angripe inhilatoren? Dette blir ren eyeballin.

Hva er LOA? Hvor stor markedsandel?

Pneumonia is a common illness affecting approximately 450 million people a year and occurring in all parts of the world.[12] It is a major cause of death among all age groups resulting in 4 million deaths (7% of the world’s total death) yearly.[12][13] Rates are greatest in children less than five, and adults older than 75 years.[12] It occurs about five times more frequently in the developing world than in the developed world.[12] Viral pneumonia accounts for about 200 million cases.[12] In the United States, as of 2009, pneumonia is the 8th leading cause of death.[[23]]
(Pneumonia - Wikipedia)

Skal man regne hjem et Best case scenario her, vil ingen ta deg seriøst.
F.eks 200 mill behandlinger pr år x 1000kr pr stk :smiley:

3 Likes

Gode gamle tenk på et tall :see_no_evil:

Jeg synes det er vanskelig å estimere mer enn ett kvartal /halvår framover. Helt enig i at kursmål sjelden er av typen +200%. Det har de ingenting å vinne på. Må jo egentlig bare treffe på om kjøp /salg ved analysetidspunktet.

Jeg er jo ikke i episurf og der har dnb en estimert verdi på 2,5-8 kr. Det kan jo ikke ta for seg at de får noe mer enn promille av knemarkedet. Så helt urealistisk oppover. Nedover, så er det jo også helt fjernt. Hvis de ikke klarer å ta prosenter av markedet, så er det fordi det vil finnes bedre løsninger og de er verdt null. :see_no_evil:

1 Like

Jeg er enig med deg i at analyser i for stor grad er subjektive - og hvor det pga mamge variable faktorer er enkelt å komme til et hvilket som resultat en ønsker. Ta f.eks NEL hvor analysene/kursmålene spriker mellom kr 5 og kr 35 (?) (hvis jeg husker riktig). En må også ta med i betraktning at meglerhusene også har sin egen agenda med analysene…

Når det gjelder Softox og hvorfor det drøyer med analysen tror jeg har flere årsaker; En ønsker å bli ferdig med emisjonen, samt det er lettere å beregne/begrunne et (høyere) kursmål når flere av triggerne er på plass. Jeg støtter deg derfor på at en bør vente en stund til før analysen presenteres.

Jeg er derimot uenig med deg i, dersom jeg oppfatter deg riktig, at det er en fordel med ingen analyse®. Grunnen til det er at analyser vil gi en større oppmerksomhet rundt selskapet og gjøre at flere setter seg inn i caset. Akkurat nå viser omsetningen at det er veldig liten interesse - og dersom en hadde spurt investorene er det nok veldig få som kjenner til Softox. En kan sikkert argumentere med at interessen uansett vil komme dersom Softox oppnår suksess med sine produkter - samtidig mener i alle fall jeg at Softox i den situasjonen de er i dag (med nevnte interesse) vil ha godt av at et meglerhus tar opp dekning.

Forutsatt at kursmål i analyse ikke er vesentlig over dagens kurs så har analysen ingen positiv funksjon for aksjonærene.

I stedet for “interessant case” blir det til “selskapet er overvurdert, selg.” Og en haug med forumposter om hvor teit analytiker er som ikke “skjønner” selskapet.

1 Like

Dersom kursmålet ikke er noe særlig over dagens kursmål, er jeg helt enig med deg at den ikke vil ha noen positiv effekt.

Det var SP1 som skrev prospektet ifm rep emi. Den var etter mitt syn veldig grundig - og dersom de venter til vi har fått endelig bekreftelse på EU godkjennelsen (+ et par større avtaler i Tyskland), oppstart av SIS og oppdatert info vedrørende Swis 2 (og når en ser for seg produktet i markedet - vil ikke kursmålet ligge på kr 70…:grinning:

Og derfor mener jeg det er det beste for alle om analysen først kommer etter disse triggerne, og kanskje helst etter Q1.

Der er vi enige

Mars blir en spennende måned. EU-godkjenning og potensielle avtaler), intensjonsavtale og kommende SB1-dekning. Deretter er man allerede nærme fiks ferdig SWIS. Doblet posisjonen i dag, kommer til å gjøre det samme en gang til før sommeren hvis utviklingen blir som forventet.

2 Likes

Da var jeg ferdigkjøpt her inntil jeg har noen flere indikasjoner på at dette går rett vei. :slight_smile:

Forrige kandidat jeg pratet med @anon80503862 om, multiconsult har gått ca 80% siden han tok den opp til diskusjon. Denne er risky på en annen måte da, men tror det kan bli interessant framover. :sunglasses:

2 Likes

Du finner vel ikke case som er mye mer fra hverandre enn de da :slight_smile:

1 Like

Jo, det gjør man, for du har puttet penger i begge to :smiley:

Da er pengene trukket å fikk full pott på ene kontoen som tegnet +600 og 12 på barnet sin konto.

Fikk selv 5 ganger overtegning på nordnet IKZ

Edit - endret fra 5.8 til 5.

2 Likes

Samme her, fikk alt jeg ba om, litt over 5x.

2 Likes

Skal dere «dumpe dem i markedet», eller er det trygt å kjøpe? :smiley:

1 Like

Det er nok en fordel med Nordnet. Dvs, Nordnet blir allokert en pott, og så er det færre der som tegner seg så de som har konto der får mer. Jeg antar i hvert fall at det foregår slik.

Noe å huske på til neste gang det er en rep emi med gratis penger.

Da er det nok grunn til å tro at en del av disse skal ut med minimal gevinst når folk har fått dem, så tenker det er helt ok å vente litt med kjøp :slight_smile: Eneste spørsmålet er om det kommer meldinger i mellomtida.

2 Likes

Langsiktig her ja, feirer ettårs dag neste uke​:champagne::cake:

2 Likes

Er mildt sagt underlig hvis alle andre enn @prump og @ThisDude fikk 2,5x overtegning, og ikke 5x+

Edit:

ser @anon80503862 har svaret

1 Like

Det er ikke rettferdig synes jeg. Har selv overtegnet 10x, men fikk kun 2,5x.

Den tanken skal jeg ha neste gang, tydelig flere på Nordnet som ikke tegner, kanskje av litt uvitenhet?