En lite opplyst lege, eller kanskje han ikke vil si noe som strider mot den utdaterte smittevernveilederen til FHI.
Spennende neste uke, har trua på go’ meldinger.
Sier han noe som er feil, mener du?
Nei, men han kjenner ikke til, eller ønsker ikke opplyse om at det finnes et alternativ til spritbasert hand-desinfeksjon som tar både korona og norovirus.
Sendte følgende e-post til Kreftforeningen, med kopi til FHI, Helsedirektoratet, og Helsedepartementet.:
"Hei!
Etter å ha fått min første intravenøse cellegiftkur ved et sykehus forleden dag så opplevde jeg en plutselig og kraftig svie da jeg skulle desinfisere hender mine med spritbasert Antibac.
Som følge av den pågående koronapandemien blir det nå fra myndighetens side sterkt anbefalt å benytte spritbaserte midler på butikker og overalt ellers i samfunnet. Men jeg vil tro at min opplevelse er gjeldende for alle kreftpasienter som går på cellegift, og at vi således er en gruppe som er avskåret fra å desinfisere hendende når vi f. eks. er på sykehus er er ute å handler i butikker.
Jeg er kjent med at det nå nettopp er kommet et meget effektivt desinfiseringsmidler uten sprit i handelen, men disse blir ikke benyttet på offentlige steder som sykehus, spisesteder, offentlige/private kontoer, butikker, apotek, osv. Ett av disse midlene dreper i tillegg til virus også så godt som alle typer bakterier. Dette midlet har ulike navn avhengig av salgskjede, men alt leveres fra den norsk produsenten SOFT-OX.
Jeg mener at kreftpasienter under behandling som har redusert immunforsvar og generelt er sårbare for koronasmitte burde få et desinfiseringsmiddel lett tilgjengelig som de i praksis kan bruke.
Dette gjelder for så vidt også en del andre grupper som barn, personer som bærer bakterier, og andre med hender som er ømfintlige eller har sår.
Jeg har inntrykk av at Kreftforeningen har betydelig påvirkningskraft i forhold til norske helsemyndighet og politiske myndigheten.
Så om det er noen tiltak dere kan gjøre for å bedre de overnevnte forholdene ville det vært kjempefint!"
Etter få minutter fikk jeg svar fra leder av Kreftforeningen i Oslo:
"Hei Ola,
Takk for innspill. Denne problemstillingen er ukjent for meg, men jeg skal løfte den videre i organisasjonen for å se om det er noe vi kan ta tak i.
Med vennlig hilsen
Christine
Med vennlig hilsen
Kreftforeningen
Christine Lager Nesje
Distriktssjef Oslo"
Alt må ikke være billig for at det skal selges pussig nok. Jo mer det koster jo bedre føles det hos enkelte. Det som kanskje er det beste med disse er at den lille flasken har gjort sitt inntog til markedet igjen, får vi nå se den også med andre merker (aeris osv)?
Dro til med å kjøpe noen flere, fikk de på 61,5, nå kan de bare komme med godmeldingene neste uke. (flere ting kan skje da iom uken etter er påske uka og mange tar påskeferie).
Ja det er nok fornuftig å fylle på nå, hvis man skal ha mer av godsakene
Gjenstår å se kan slå feil vei også men etter alle disse inside kjøpene heller man fort mot at dette kan gå bra…
Denne?
Den er min vettu
Alle monner drar når gangetabellen må taes i bruk
Har hatt en post aktiv som jeg gradvis har fått fylt opp over en drøy uke jeg
Turte ikke vente på dumper lenger for å fylle den så flyttet den opp og ble ferdig i dag.
Er noen spennende uker fremover.
Lå først på 61 men det kom noen å la seg der etterpå (Deg sikkert? ) og fikk 20, antar det var en Nordnet da de går forran i køen på internkjøp så måtte gå opp og fikk mine (2)
Jeg bomma også rundt 35-40. Satt å ventet på dipp. Det ble dyrt.
Kjøpte meg endelig opp til ønsket antall idag.
Måtte flytte opp til 62. Men handelssystemet var snillt med meg og ga snitt litt under.
Nå får Softox surre å gå videre mens jeg jobber mot ønskede antall i andre selskaper.
Godt med synlighet, og flere bekreftede utsalg👍
Fint om du gidder å stå der og telle hvor mange som selges ila. en time, så kan vi estimere salg via Norgesgruppen etterpå
Ingen som har observert utsalg i Spar eller Bunnpris butikk?
Det er fint å se at Antivir dukker opp på flere steder både i Norge, Sverige og Danmark - og forhåpentligvis er endelig EU godkjennelsen straks på plass (mars/april) og vi får flere større avtaler i Europa.
På mandag er det 22. mars - hva kan vi forvente av nyheter den neste måneden?
- Som nevnt bør endelig EU-godkjennelse komme innen den neste måneden, med påfølgende nye distribusjonsavtaler
- Det er oppgitt at Swis 2 (siste studiet) skal bære ferdig 31. mars - når kan vi forvente svar fra resultatene og informasjon om CE merking?
- Det har vært forskjellig forståelse på tekinvedtor av Q4 rapporten/prospektet ift oppstart av SIS (fase 1) - men det bør i alle fall være realistisk med oppstart senest april/mai
- Avtale med det norske forsvaret innen 1. april.
- HINAS anbudet utsatt til 1. okt
- Dekning fra SP1. Ble sagt at den skulle komme i løpet av Q1, men det er nok greit at den kommer senere som følge av utsettelse med EU godkjenningen?
- Når er det realistisk med oppstart av Swis 1 (“hovedproduktet”), se børsmelding forrige uke?
- Oppstart av dyrestudier i Q2 (Swis)
Annet som kan komme av nyheter den nærmeste tiden? En har ukentlige møter med det amerikanske forsvaret - kan en forvente ytterligere støtte/avtaler?
Det blir veldig interessant å følge med Softox denne våren, og som jeg har sagt flere ganger - den viktigste grunnen til at jeg aldri har vært sterkere i troen, skyldes den store interessen fra innsiderne/ansatte ifm emisjonen. Men alle må selv gjøre sine egne vurderinger!
Jeg kan ikke forestille meg at de har fått støtte og ukentlige oppfølgingsmøter med Forsvaret i USA (+Norge hvis FFI-avtalen blir til) uten at intensjonen er at de også skal kjøpe produktene.
Nå er Swis 2 helt på målstreken… det store spørsmålet er selvfølgelig om Swis består testen og når amerikanerne kan legge inn ordre.
Må de vente på CE-merking? Kan de legge inne ordre rett etter primary completion date hvis studiene er gode? (Dvs 2 uker til).
Regner også med at FDA-godkjenning er i loopen nå.