Sendte følgende e-post til Kreftforeningen, med kopi til FHI, Helsedirektoratet, og Helsedepartementet.:
"Hei!
Etter å ha fått min første intravenøse cellegiftkur ved et sykehus forleden dag så opplevde jeg en plutselig og kraftig svie da jeg skulle desinfisere hender mine med spritbasert Antibac.
Som følge av den pågående koronapandemien blir det nå fra myndighetens side sterkt anbefalt å benytte spritbaserte midler på butikker og overalt ellers i samfunnet. Men jeg vil tro at min opplevelse er gjeldende for alle kreftpasienter som går på cellegift, og at vi således er en gruppe som er avskåret fra å desinfisere hendende når vi f. eks. er på sykehus er er ute å handler i butikker.
Jeg er kjent med at det nå nettopp er kommet et meget effektivt desinfiseringsmidler uten sprit i handelen, men disse blir ikke benyttet på offentlige steder som sykehus, spisesteder, offentlige/private kontoer, butikker, apotek, osv. Ett av disse midlene dreper i tillegg til virus også så godt som alle typer bakterier. Dette midlet har ulike navn avhengig av salgskjede, men alt leveres fra den norsk produsenten SOFT-OX.
Jeg mener at kreftpasienter under behandling som har redusert immunforsvar og generelt er sårbare for koronasmitte burde få et desinfiseringsmiddel lett tilgjengelig som de i praksis kan bruke.
Dette gjelder for så vidt også en del andre grupper som barn, personer som bærer bakterier, og andre med hender som er ømfintlige eller har sår.
Jeg har inntrykk av at Kreftforeningen har betydelig påvirkningskraft i forhold til norske helsemyndighet og politiske myndigheten.
Så om det er noen tiltak dere kan gjøre for å bedre de overnevnte forholdene ville det vært kjempefint!"
Etter få minutter fikk jeg svar fra leder av Kreftforeningen i Oslo:
"Hei Ola,
Takk for innspill. Denne problemstillingen er ukjent for meg, men jeg skal løfte den videre i organisasjonen for å se om det er noe vi kan ta tak i.
Med vennlig hilsen
Christine
Med vennlig hilsen
Kreftforeningen
Christine Lager Nesje
Distriktssjef Oslo"